Gazda nélkül marad a bicikliút?

Évente egyszer kaszálják a Zala menti kerékpárutat, ez derült ki a sokak által kedvelt útvonal fenntartójának tájékoztatójából.

Arany Gábor

Lapunk sms-rovatában többen is kifogásolták, hogy az elhanyagoltság már a Zalalövőtől Bagodig húzódó aszfaltcsík járhatóságát is veszélyezteti. Szélét felveri a gyom, a belógó ágak szűkítik az utat, több helyen vízátfolyások, iszapömlések teremtenek balesetveszélyes helyzetet esők után. A több mint 700 ezer eurós uniós támogatással és hazai pénzekből megépült 12 kilométer hosszú kerékpárutat öt évvel ezelőtt adták át, a régi vasútvonal nyomvonalán a Zala Megyei Fejlesztési Közhasznú Társaság beruházásaként.


– Már megrendeltük a szokásos kaszálást, karbantartást, erre ezekben a napokban kerül sor – fogadta érdeklődésünket Kasza Sándor, a fenntartó Zala Megyei Fejlesztési Közhasznú Társaság ügyvezetője. – Minden évben május végén, június elején zajlik le a teljes körű takarítás, gyomirtás, karbantartás, a parlagfüves időszakot is megelőzzük. Ez százezer forintos tételeket jelent, egy alkalmat tudunk finanszírozni. Azon lehet vitatkozni, hogy ez sok vagy kevés, de nincs rá több pénzünk – magyarázta.

Az elhanyagoltság mellett rendszeresen gondot okoz, hogy Zalaszentgyörgytől nyugatra a zélpusztai tavak felől érkező Szélvíz-patak esőzés után megduzzad, az átereszek nem bírják befogadni a csapadékot, így a domboldalakról induló iszapos lé elönti a burkolatot. Ez időszakosan járhatatlanná és balesetveszélyessé is teszi a szakaszt.

– Mi a nyomsávot béreljük 10 évig a MÁV-tól, az alépítménnyel összefüggő problémákat neki kell orvosolnia. A kerékpárút fenntartása még egy évig lesz a feladatunk, utána szeretnénk, ha ezt átvennék az önkormányzatok. Erről egyébként három évvel ezelőtt szóban már megegyeztünk – reagált erre a felvetésünkre Kasza Sándor.


Érdeklődtünk a MÁV-nál, hogy mit szándékozik tenni a tulajdonában lévő alépítményt is rongáló helyzet megváltoztatására, a megfelelő méretű átereszek kialakítására. A válaszból kiderült, hogy a 2004-ben megkötött bérleti szerződés szerint a Zala Megyei Fejlesztési Kht. jelképes összeget fizet a MÁV Zrt.-nek az ingatlanért. Az alépítménnyel és műtárggyal kapcsolatban a MÁV Zrt.-nek jelenleg csak nyilvántartási kötelezettsége van. A műtárgyak nyílásméretében kezdetektől fogva (építésük óta) nem történt változtatás, azok ez idáig megfelelő módon biztosították a vízelvezetést. A kerékpárutat érintően a vízelvezetési problémák esetén a bérlő köteles intézkedni. A vasúttársaság nem tervez karbantartást, illetve áteresz építését a kérdéses területen – szólt a levelük.


FELADAT AZ ÖNKORMÁNYZATOKNAK
A fenntartó és a tulajdonos álláspontja alapján szinte biztosan tudható, hogy a helyzet csak rosszabbodni fog, pedig a probléma az átadás óta szinte minden évben előkerült. Mivel a fenntartást a közhasznú társaság öt évre vállalta, így ez jövőre lejár, és nem látszik, hogy ki venné át szerepét a szóbeli megállapodás ellenére. Tény: már annak idején is az érintett önkormányzatokra gondoltak, de ha ez valóban reális lehetőség lenne, már eddig bekapcsolódhattak volna a karbantartásba.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a zaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!