Akár harminc százalékkal is nőhet az osztálylétszám

Az Alkotmánybírósághoz fordult a Pedagógusok Demokratikus Szakszervezete, miután az Országos Választási Bizottság indoklás nélkül dobta vissza az osztálylétszámok növelése ellen indított népi kezdeményezéshez benyújtott aláírásgyűjtő ívet.

zaol.hu

Ugyanis a közoktatási törvény módosítása lehetőséget adna az oktatási intézményeket fenntartó szervezeteknek , hogy az eddigi maximális osztálylétszámot akár 30 százalékkal is megnővelhessék.
 
- Így is magasak az osztálylétszámok, ráadásul sok a sajátos nevelési igényű gyermek is egy-egy osztályban, akik külön figyelmet igényelnek. Más tanrend, más tankönyv szerint tanulnak, ami megnehezíti  a tanár munkáját  fogalmazott Takácsné Barna Éva, a Pedagógus Szakszervezetek Zala megyei és zalaegerszegi titkára. - Minden évben valamilyen új rendeletet hoznak az oktatásban, lassan már követhetetlenné válik így a rendszer. A sokszoros forráselvonást pedig elsősorban nem a pedagógusok, hanem a gyerekek sínylik meg. 


- Nem lehetne átlátni egy ekkora osztályt - vetítette előre Mázsa Orsolya, a zalaegerszegi Széchenyi István Szakközépiskola és Szakiskola tagiskolavezetője,  amikor a 46 fős csoportlétszámra kérdeztem rá. - Náluk jelenleg  17 és 37 fő között vannak az osztálylétszámok. Bár a gyakorlati tárgyakat mindig csoportbontásban tanulják, tehát maximum 12 fővel, de az elméleti jellegű órákat az egész osztály együtt üli végig és sok fiatal magatartásával gond van, nehezebb velük bánni, ha sokan vannak egyszerre együtt.

A gellénházi Dr. Papp Simon Általános Iskola igazgatóhelyettese, Tanainé Farkas Zsuzsanna szerint máshol vannak elsősorban a gondok.
- Csökkenteni kellene a tananyagokat, az életkorhoz igazítani, finomítani az átmenetet az általános iskola és a középiskola között: jelenleg ezek az oktatás legégetőbb problémái szerintem. Az osztálylétszámok emelkedését nem támogatom, az alsó tagozatosoknak különösen fontos a családias légkör, hogy az alapok elsajátításánál több idő jusson egy-egy gyermekre  fejtette ki a pedagógus, majd folytatta:  Megváltoztak az óraszámok is, kevesebb idő jut a természettudományos tárgyakra például, miközben az anyag ugyannyi maradt. Nincs idő a gyakorlásra, csak a haladásra. A kompetencia alapú oktatás lényege éppen az lenne, hogy tanítsuk meg a gyereket használni a tudását a gyakorlatban is.

A Szent Család Óvoda vezetője, Kovácsné Ujj Andrea is nemtetszését fejezte ki.
- A  minőségi munka rovására is megy. Egyértelműen a költségcsökkentés a célja a törvény megalkotóinak, a pedagógusé és a szülőé viszont az, hogy minél több idő jusson egy gyerekre, ehhez pedig több óvónő vagy kisebb csoportlétszám kell.

Jelenleg hat pedagógusuk látja el a 25 és 28 fő közötti létszámú csoportjaikat, amelyek számát nem tudják csökkenteni, így is sokkal több szülő szeretné beíratni a gyermekét, mint lehetséges, ezért tervezik, hogy a jövőben egy csoporttal bővítik még az óvodát.


A TÖRVÉNYMÓDOSITÁS SZÁMOKBAN
Szeretnék elérni, hogy a jogszabályban rögzített maximálisnál ne lehessen nagyobb létszámú osztályokat indítani. A közoktatási törvény módosítása lehetővé tenné, hogy szeptembertől a maximálistól 30 százalékkal is el lehessen térni. Ezt azt jelenti, hogy az óvodában a jelenlegi 25 helyett akár 33, az általános iskola alsó tagozatán 26 helyett 34, felsőben 30 helyett 39 diák, középiskolában pedig 35 tanuló helyett 46 tanuló is lehetne egy-egy foglalkozáson.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a zaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!