MÁV-sztrájk kezdődik hétfőtől

Budapest- Hétfőn üzemkezdettől folytatódik a vasutassztrájk - jelentette be Gaskó István, a Vasúti Dolgozók Szabad Szakszervezetének (VDSZSZ) elnöke vasárnap.

MTI/AP

Gaskó István utalt arra, hogy a sztrájkbizottság vasárnap értékelte a helyzetet, és döntött a folytatás időpontjáról.
   
A VDSZSZ elnöke kitért arra, hogy szombaton 18 óra után a MÁV-tól elektronikusan megkapták a jövő évi menetrend tervezetet, amelyhez mellékelték a felszámolandó vonalakat is, eszerint 30 vonalon szűnik meg a személyszállítás a decemberben életbe lépő menetrendben.
   
Paródiának nevezte, ahogyan a vasútvonalak bezárását kezeli a szaktárca. Tapasztalatuk szerint ahol a "pártember" erősen "odacsapott az asztalra", ott nincs vonalbezárás.
A VDSZSZ visszautasítja, hogy "bratyi módon" döntsenek a vasutasok tízezreit, az utasok százezreit érintő vasúti közlekedésről - mondta Gaskó István.

Utalt arra, hogy az autóbusz-közlekedésben is 4,5 milliárd forinttal kevesebb állami költségtérítést akar a kormány adni jövőre, ami 20-30 százalékos kapacitáscsökkenést jelenthet a Volán-társaságoknál. A vasútnál a 40 milliárd forint megvonás, a vonalbezárások a vasutas-munkahelyeket is veszélyeztetik. A pályavasútnál mintegy 5.000 dolgozót - többségében forgalmi szolgálattevőket, váltókezelőket, kocsirendezőket érint a leépítés, de MÁV-csoportszinten ez akár tízezer is lehet.
   
A szakszervezet számítása szerint a 30 vasúti vonal bezárása megközelítően 1 milliárd forint, vagy még annyit megtakarítást sem jelent, ebből a 40 milliárd forint megvonást nem lehet megoldani, így további megszorítások, elbocsátások várhatók a vasútnál.
   
Bárány Balázs, a VDSZSZ alelnöke szerint a közlekedési minisztériumban azok az emberek, akik a közösségi közlekedés átalakításával foglalkoznak, nem értenek hozzá, politikai hiúságból vállalták el a posztot, nem törődnek a következményekkel. Az ígéreteiket nem tartják be, a vasút átalakítása előtt érdemi tárgyalásokat nem folytattak a szakszervezettel.
   
A Közlekedési, Hírközlési és Energiaügyi Minisztérium szombaton azt közölte az MTI-vel, hogy a jövő évi közszolgáltatási szerződésben foglalt megrendelés alapján az érdekképviselet által vélelmezett háromezer kilométert mintegy kétszeresen meghaladó mértékű hálózaton indul vasúti személyszállítás. Az ebből a megrendelésből kimaradó települések pedig autóbuszos szállítással, a jelenleginél magasabb színvonalon lesznek elérhetők - tették hozzá. Közölték azt is, hogy a rendelés nélküli szárnyvonalakon igény esetén tovább folytatódhat a teherforgalom és helyi vállalkozásban akár a személyszállítás is.
   
A közlekedési tárca úgy ítéli meg, hogy sztrájk helyett célszerű lenne a tárgyalásokat az előre meghatározott rend szerint tovább folytatni.
A kormányzati oldal október 20-án visszavárja a tárgyalóasztal mellé a VDSZSZ képviselőt is, és reméli, hogy a szakszervezet eláll a hibás okkal vagy hamis ürüggyel meghirdetett munkabeszüntetéstől - zárja közleményét a Közlekedési, Hírközlési és Energiaügyi Minisztérium.
   
Kérdésre válaszolva Gaskó István a vasárnapi sajtótájékoztatón elmondta, hogy hétfőn kiszámíthatatlan lesz a vasúti közlekedés, ezért nem érdemes vonatot igénybe venniük az utasoknak, mivel a sztrájk alatt a vonatok nagy része nem fog közlekedni, amelyiket pedig elindítják, bizonytalan lesz, hogy meddig jut el.
   
A sztrájk támogatottságára vonatkozó kérdésre Gaskó István közölte: a forgalmi szolgálatban lévők 80 százaléka, a VDSZSZ-hez tartozók teljes egészében sztrájkolni fognak. Elképzelhető, hogy a sztrájkban lesznek regionális különbségek, de összességében a vasúti közlekedésre nem lehet számítani, a tehervonatokat sem engedik majd tovább - hangsúlyozta Gaskó István.

Pénteki előzmények:

Eredménytelen volt pénteken a munkabeszüntetés idején nyújtandó még elégséges szolgáltatásról tartott tárgyalás a sztrájkra készülő Vasúti Dolgozók Szabad Szakszervezete (VDSZSZ) és a MÁV  képviselői között. A megbeszélést a felek, a vasúttársaság kezdeményezésére hétfőn 8 órakor folytatják.

Sigulinszky Tibor,
a MÁV Zrt. szóvivője  a tárgyalást követően az MTI-nek elmondta, bízik abban, hogy hétfő reggelig nem lesz sztrájk. A VDSZSZ korábban azt közölte, hogy  sztrájk bizottsága a napokban dönt a gördülő sztrájk folytatásának időpontjáról.

A  szokásos napi  3.200 vonat indítása helyett 508 közlekedtetését kérte a  MÁV a szakszervezettől, de az a korábbi álláspontjával ellentétben, egyetlen vonat indítását sem vállalata a sztrájk idejére.

A szakszervezet csak az álló vonatok fűtését és világítását ajánlotta fel elégséges szolgáltatásként, szemben a korábbi álláspontjával, amikor mintegy 300 vonat indítását tartotta lehetségesnek - mondta a szóvivő.

Sigulinszky Tibor elmondta, a szakszervezet lebegteti, hogy milyen típusú sztrájkot akar. Elképzelhető, hogy egy-egy állomáson csak egy-két óráig sztrájkolnak majd a dolgozók, de  ez elég ahhoz, hogy a teljes menetrend felboruljon.

A szakszervezet múlt pénteken jelentette be, hogy sztrájkol, mert a vasutas társadalom számára elfogadhatatlannak tartja a tervezett megszorításokat, a költségtérítésben tervezett elvonást és a vasút átalakítását, amelynek következtében vasutasok ezrei válhatnak munkanélkülivé.

Gaskó István, a VDSZSZ elnöke a választmányi és az elnökségi ülést követő keddi sajtótájékoztatón közölte, hogy térben és időben gördülő sztrájkot tartanak majd.

Ezek is érdekelhetik