Bulvár

2016.02.05. 14:22

Egy szobányi szeretet

Az életigenlő filmek olykor beleesnek a saját csapdájukba, és giccsessé, közhelyessé válnak, aztán hamar elfelejtjük őket a sablonos lelkifröccs után. Nos, a Szoba egyetlen ilyen hibát sem követett el, és egy borzasztóan rideg témát mutatott be csodálatos módon.

Péter Zsombor

Joyt (Brie Larson) 17 évesen elrabolta egy férfi, és egy szobában tartja fogva hét éve. Közben a lány teherbe esett és született egy fia, Jack (Jacob Tremblay), aki már ötéves. A gyermek azt hiszi, hogy a szoba a komplett világ, minden, ami azon kívül van, nem valóságos, csak a tévé által mutatott fikció. Joy kockázatos tervet eszel ki, hogy megszökjenek, Jacket azonban fel kell készíteni arra, hogy a szobán kívül mi minden várja.

A szinopszist olvasva okkal hüledezhet az ember, hiszen egy nagyon komoly és lehangoló témára épül a film. Lenny Abrahamson rendezőnek azonban nem az a célja, hogy emberrablós thrillert készítsen, a cselekmény Jack szemén keresztül láttatva zajlik, a gyermeki ártatlanság pedig egy teljesen más nézőpontba helyezi a filmet. Kis túlzással: nincs vizuális fizikai erőszak, mégis tudjuk, mik történnek, amikor a titokzatos Nick betoppan és a kisfiúnak a szekrényben kell aludnia. A tudat pedig bőven elég ahhoz, hogy empatikusan kezeljük az itt történő borzalmakat. Ez azonban csak egy szeletkéje a filmnek, a hangsúly a felfedezésen, az újdonságon van. A Szoba roppant változatos alkotás, kezdetben az édes tudatlanságban élünk, aztán érkezik a töméntelen mennyiségű információ, majd a szökés, végül az igazi küzdelem a való világgal. Gondoljunk csak bele, mindezt egy ötéves gyermeknek kell feldolgoznia.

Iszonyatosan beszédes, amikor Jack először találkozik a külvilággal, de a kezdeti visszafogottsága és a fokozatos felszabadultsága tökéletes keretet ad ennek a rendkívül kemény történetnek. Az újhoz alkalmazkodni mindig nehéz, de van egy dolog, ami mindent megkönnyít: a szeretet. Joy önzetlen és feltétel nélküli odaadása a végtelenségig kitart, de a gyermeken kívül neki is óriási, ráadásul egy teljesen másfajta traumával kell megbirkóznia, amikor visszatér a való világba. Itt villan meg az érem másik oldala, azaz Jack szeretete. Persze ott a család, amely támogatja őket, de ez a harc kettejüké, nekik kell küzdeniük a boldog életért, ebben pedig főként egymásra támaszkodhatnak. Abrahamson egy olyan giccsmentes és őszinte drámát ad, ami a legcsodálatosabb és legtisztább emberi érzelem története, és amiről igazán remélhetjük, hogy nem csak a mesékben létezik.

Brie Larson óriásit alakít, Oscar-díja biztosra vehető, és meg is érdemli. A kilencéves Jacob Tremblay hatalmas felfedezett, megkockáztatom, az egyik legjobb gyermekszínészi alakítást nyújtja, amit valaha láttam. Elképesztően tehetséges a fiú, ha nem esik a gyereksztárok csapdájába, óriási sztár lesz 10-15 éven belül.

Abrahamson mesteri érzékkel találta meg az arany középutat a nyomasztó felütés és a lélekemelő családi dráma közt. A Szoba első, a címben szereplő helyen játszódó fele sokkal feszültebb, s bár a végére kicsit elfárad, a két főszereplő közti kapocs, kiegészítve Jack narrációjával, gondoskodik róla, hogy egy egyedi és szívmelengető történet részeseivé váljunk, amit nem szégyen megkönnyezni. Egy ilyen mű a mai rohanó világban is visszahozza a feltétlen szeretetbe vetett hitünket, ezért pedig már önmagában érdemes megnézni.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a zaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!