Borosta

2013.11.07. 19:01

A zalai Gyulai Pált a filmipar és a versenyzők is ismerik

A zalai Gyulay Pál franciaországi sikerei a motoros világban

Az egerszegi származású, Franciaországban élő Gyulay Pál a francia filmiparban dolgozott, de az európai motoros versenyeken is közismert csapattársként tűnt fel a hetvenes években. Ez utóbbi minőségében készített vele beszélgetést a Motolégende című francia motoros szaklap Egy különleges szaki emlékei címmel.

A cikkben Gyulay Pál – a motoros utazó cirkusz egyik legmegbecsültebb szerelőjeként – elmondja, hogy örök nyomot hagyott benne csapattársa, a legendás világbajnok Christian Ravel pilóta 1971-es halála, mely a belga Grand Prix versenyen egy tömegbaleset során következett be. Gyulay Pál épp ezért hagyott fel a versenysportban való részvétellel, mert „túl sokszor kellett a temetőbe járni”, nyilatkozta. Ő maga mindig nagy gondot igyekezett fordítani a pilóták biztonságára, s gyakran kárhoztatta a különböző versenyek szervezőit, akik nem tettek meg mindent a versenyzők testi épségéért. Mindezzel együtt élete egyik legszebb időszakának tartja a motoros világban eltöltött hét önkéntes évet, amikor azzal szerzett nevet magának, hogy hozzájárult csapata világbajnoki címéhez. Méghozzá többek közt a Kawasaki H1R 500-as kategóriában. „Bárki nem is ülhetett fel arra a motorra, amit én szervizeltem, szerettem magam kiválasztani a pilótát, s ezt a csapat vezetése meg is engedte nekem.” Így kötött életre-halálra szóló barátságot a Ravel testvérekkel, akik közül Didierrel ma is tartja a kapcsolatot.

A Magyarországról 14 évesen távozott Pált a véletlen sodorta a versenymotorok közelébe. Egy összetört 404-es Peugeot motort keltett olyan ügyesen életre, hogy megbízást kapott további feladatokra. A 350-500 köbcentis gépek felelőse lett. A Kawasaki H1R 500-as megjelenése hozott új fejezetet a Sidemm – motoros versenyekre specializálódott – szervezet életében, 1970-ben az 1000 kilométeres francia körversenyen ezzel szerepelt emlékezetes módon Chisrtian Ravel. Gyulay Pál sokszor menet közben is szerelni kényszerült, az ő beállításait a motor hangjáról is meg lehetett ismerni, s ezt a többiek is respektálták. „A Honda zokon vette, hogy két gép is elébe került ezen a versenyen”, emlékezett Pál. Kiderült, hogy az ő módosításainak köszönhetően brillírozott a Kawasaki, amin még a japánok is meglepődtek, hiszen ezek a gépek nem nagyon bírtak ki addig 1000 kilométert. Az acél helyett rezet használt a menetrezgések enyhítésére. „Tiszteltem a japánokat, elvégre a Kawasaki vadászrepülőket is gyártott.”

Egy másik érdekes újítás is említődik a cikkben, ez pedig dupla tank beépítése a motorokba. Ma már sokkal biztonságosabbak a versenyek, jelzi Gyulay Pál. De a barátokat ez már nem hozza vissza, zárta a régi élményeket a motorok magyar származású szerelmese.

(A Motolégende 2013 octobre numero 249 számában megjelent cikk fordításban a ZH segítségére volt Csallóné Horváth Adrienn, az egerszegi Kölcsey-gimnázium tanára.)

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a zaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!