Belföld

2012.08.16. 05:31

A félreértett csekkdíj

Zalaegerszeg - A korábbi hírek ellenére nem "tiltotta be" a parlament az úgynevezett csekkdíjat, amelyet a postai befizetések után vetnek ki ügyfeleikre egyes szolgáltatók. A tisztánlátás érdekében a hírközlési hatósághoz fordultunk.

Horváth A. Attila

- A törvény megtiltja, hogy a szolgáltatók a sárga csekkes befizetés után bármiféle különdíjat felszámoljanak - ezt a kijelentést a Fidesz szóvivője tette még májusban egy sajtótájékoztatón, a fogyasztóvédelmi törvény akkori módosítására utalva. A fogyasztók számára jó hír gyorsan elterjedt a médiában, és sokan - köztük kormánypárti politikusok  - úgy kommentálták, hogy ez véget vet a távközlési cégek korábbi gyakorlatának, az általában 140 forint körüli pluszköltség kivetésének.

Bár a fogyasztóvédelmi törvény július végén hatályba lépett új változata valóban úgy rendelkezik, hogy a közszolgáltatási tevékenységet folytató vállalkozások a postán készpénzbefizetéssel kiegyenlített számláért, valamint a számla nyomtatott példányának egyszeri kiadásáért külön díjat nem kérhetnek, ez a tilalom a telekommunikációs szolgáltatások zömére nem vonatkozik. A korábbi félreértelmezésre az a sajtótájékoztató is rávilágított, amelyet a Magyar Telekom illetékesei a média- és hírközlési biztossal közösen tartottak nemrég a fővárosban. Itt elhangzott, hogy a telekommunikációs cég (igénylés esetén) szeptember elsejétől mentesíti a "sárgacsekkdíj" megfizetése alól a T-Home vezetékestelefon-szolgáltatását igénybe vevő nyugdíjas előfizetőit. De miféle kedvezményről lehet szó, ha egyszer törvény tiltja a díj kivetését?

- Sajnos sokan félreértelmezik a jogszabályokat. A fogyasztóvédelmi törvény említett módosítása ugyanis jelen esetben csak az ügyfelek csekély részének problémáját oldja meg; természetesen nem lett volna szükség több hónapos tárgyalásra a Telekommal, ha a jogszabály általánosan tiltaná a csekkdíjat. Igaz ugyan, hogy a fogyasztóvédelmi törvény a közszolgáltatókra vonatkozik, de csak a kötelező egyetemes szolgáltatásokra érvényes, amelyeket az elektronikus hírközlésről szóló törvény sorol fel  - mondta el érdeklődésünkre dr. Bodonovich Jenő média- és hírközlési biztos.

Kifejtette: az úgynevezett egyetemes szolgáltatásokon (ilyen például a belföldi tudakozó használata vagy az előfizetői névjegyzék elérése) túli szolgáltatásokért továbbra is kérhetnek csekkdíjat a hírközlési cégek, ezért is nagy eredmény, hogy a Telekomnál a leginkább érintett, vélhetően szociálisan hátrányosabb helyzetű nyugdíjasok mentességet kaphatnak. Ez a kedvezmény már jelentős számú - több mint százezer - ügyfélre vonatkozik.


- A Magyar Telekom érdeklődésünkre annyit közölt, hogy a postán befizetett számlák tranzakciós díjával kapcsolatban "a fogyasztóvédelmi törvény új rendelkezéseinek hatályba lépését követően is a hatályos jogszabályi előírásoknak megfelelően közzétett, tranzakciós díjra vonatkozó változások szerint jár el"

- Sajtóközleményükben az áll, hogy a kedvezménykérelmeket augusztus 15-től fogadják

- 62 év feletti, nyugdíjas-igazolvánnyal rendelkező, vezetékes telefonra előfizető ügyfelek kérhetik a mentességet

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a zaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!