Belföld

2009.05.15. 07:01

Hogy ízlik a főzelék?

Zalaegerszeg, Keszthely - Evés nélkül keserves lenne végigdolgozni a munkaidőt, de az sem mindegy, hogy hideg vagy meleg étel kerül az asztalra. Kevés helyen van üzemi étkezde, az éttermek viszont kínálnak napi menüt. Vajon van rá igény?

Péter Gyöngyi

"A menü  olcsóbb, mintha otthon naponta főznék" 


    Nagyobb vállalatoknál többnyire van lehetőség arra, hogy az üzemi étkezdében főtt ételhez jusson az ember ebédidőben. A kisebb cégek, irodák munkatársait azonban efféle falatozó híján olykor a helyi büfé mentheti meg az éhezéstől, máskor egy hazai szendvics vagy a szintén otthonról hozott, melegítésre váró étek. Persze büfé és konyha sincs mindenütt, ilyen esetekre maradnak az éttermek, ahova nem csak a munkahelyekről érkeznek vendégek.

- A hétvége kivételével mindennap jövök, a menü ugyanis olcsóbb, mintha otthon naponta főznék. Van úgynevezett nyugdíjas változat, 450 forintért még házhoz is szállítják az ételt. Udvariasak és kedvesek - mondta elöljáróban a zalaegerszegi Merics Lajosné, Mária, miután leadta az éthordóját. - Jó ételeket készítenek, ráadásul bőséges az adag, marad belőle vacsorára is. Hazudnék, ha nem ezt mondanám. Változatos a kínálat, tészta, saláta, hús is szerepel benne. .. Annak idején, amikor dolgoztam, főleg az üzemi konyhán ebédeltem, de előfordult, hogy otthon. Az határozta meg, milyen műszakban voltam.

Míg Mária megosztotta velünk tapasztalatait, az étterem munkatársa, Harlinger Angéla már vissza is tért a telepakolt ételhordóval.

    A megyeszékhelyi Pagoda Étterem és Pizzéria üzletvezetője, Szarka Miklós 1991 óta foglalkozik vendéglátással. Eleinte Bakon dolgozott, ott szintén menüztettek, hiszen akkoriban még működött a faluban több nagyobb cég is. Saját éttermet 2001 óta vezet, a menü természetesen része mindennapjaiknak.

- Szinte csak erre van igény, délben lassan nem is nagyon rendelnek á la carte. Az volt a vendégek kérése, hogy ne csupán kettő-három, hanem még többféle menü legyen, hogy tudjanak választani - fogalmazott a tulajdonos. - A belvárosból is jönnek ebédre, a környéken lakók szintén, és nagyon sok menüt szállítunk ki, sokat nyugdíjasoknak. Ők elég költségérzékenyek, náluk napi 50-60 plusz forint sem mellékes, ha összeadják, egy hónapban az már bizony számít.

Tavaly év elején még mintegy 300 fogyott naponta, most 200 körüli adagra van igény. Hozzátartozik az igazsághoz, hogy volt egy nagyobb csoportjuk, melynek főztek, ám időközben közbeszerzési pályázaton elvitték előlük azt a lehetőséget. Bevételük 50 százaléka származik egyébként menüből, 50 pedig á la carte-os kínálatból. A válságot, magyarázta Szarka Miklós, talán a vendéglátás érzékelte először. Ezt ebédidőben is észreveszik már, de főként esténként térnek be kevesebben. Van olyan vendégük, aki korábban hetente háromszor is az étteremben vacsorázott, ma már csak egyszer teszi meg. A vendéglátósoknak - a kiszállításhoz használt dobozok termékdíjától kezdve - rengeteg kifizetnivalójuk akad. Nem lesz könnyű átvészelni a recessziót.

Míg szót váltottunk, jöttek-mentek az ebédre érkezők - kinek fél óra, kinek valamivel több jut rá -, közben elszállításra is csomagoltak a felszolgálók.

Herman Zoltán ugyancsak a menüsorból választott, elvégre nem lehet mindennap szendvicset enni.

- Főiskolára járok, gyakran betérek ide ebédelni- mondta, miközben elvitték a kiürült leveses tányért és elé tették a rántott sajtot. - Nagy a választék, nem főznek rosszul és az ár is jó.



"Gondoltuk, megpróbáljuk..."

    Ottjártunkkor éppen zöldséglevest és finomfőzeléket sült hússal kínáltak a Venezia Étterem és Pizzériában. Nem régóta menüztetnek, így túl nagy tapasztalata e téren egyelőre még nincs az egerszegi vendéglátóhelyen dolgozóknak.

- Ez az időszak sajnos nem arról szól, hogy az emberek étterembe járjanak. Igaz, ha jobban belegondolunk, az ebédre a boltban gyorsan megvásárolt hideg ételekkel sem járnak jobban anyagi szempontból, mintha menüt vennének - fogalmazott elgondolkodva az üzletvezető, Fülöp Emil. - A menüztetést nálunk egyébként az indította útnak, hogy nyilván a személyzetnek is ennie kell. Gondoltuk, akkor megpróbáljuk nagyban is. A Zalai Hírlap Napi menü rovata átlátható, ebből jól tájékozódhatnak az emberek. Házhoz is szállítunk, ebédet főként hétvégente.

- Hogy ízlik a főzelék? - érdeklődött az egyik vendégnél Fülöp Emil, aki elégedetten vehette tudomásul a hölgytől érkezett pozitív választ.

Egy másik asztalnál három fiatalember, Magyar Ferenc, Telek Ákos és Bíró Dániel foglalt helyet.

- Gyakran, majdnem mindennap jövünk - említették. - A menü kényelmes, gyors, olcsó megoldás és jól is főznek. Délben azért mégiscsak egyen meleget az ember. Most is menüt eszünk, de egy kicsit megvariáltuk...


Gyorsan valami gyorsat


    A zalaegerszegi Fresco Étterem, Önkiszolgáló fő profilja kimondottan a gyorsétkeztetés. Röszler Rebeka üzletvezetőtől megtudtuk, napi 200 adag menü biztosan elfogy.

- Van ugyan éttermi rész is, de az önkiszolgálóba jönnek legtöbben délidőben. Az embereknek sietniük kell, fél óra alatt ide is kell érniük a munkahelyükről, enniük is kell és vissza is kell érniük, tehát nincs idő á la carte étkezésre - foglalta össze tapasztalatait. - A gyorséttermekre van manapság szükség, az étlapról történő rendelés mind inkább háttérbe szorul. Az ára is duplája a menü árának, és idő sincs kivárni. Budapesten jártomban-keltemben is azt tapasztalom, hogy egyre több olyan étterem van, amelyik a gyorsétkezést biztosítja.

Dél körül már hosszú volt a sor a pult előtt, szinte minden asztalnál ültek, túl hosszan azonban senki sem bíbelődhetett a tálcára tett étkekkel. Ki egyedül, ki kollégáival, barátaival érkezett.

- Kilencvenkilenc százalékban ily módon oldom meg az ebédelést - jegyezte meg elöljáróban Selyem Tóth Sándor, mielőtt tálcájával a pulthoz lépett volna. - Szépen lassan minden munkahelyen megszüntek az üzemi konyhák, ez tulajdonképpen szinte az egyetlen igazán jó megoldás, hogy meleget egyen az ember. Még elérhető áron lehet étkezni, és van lehetőség választásra is, hiszen, ha nem ízlik a menük egyike sem, akkor veszünk mást.


A megszűnt üzemi konyhák "nyomában"


    A keszthelyi Korona Vendéglő üzletvezetője, Szabó Norbert Gábor már húsz esztendeje foglalkozik vendéglátással, a menüztetés rendszerét úgy nyolc-tíz éve vezette be.

- Igény volt rá, a vendégek nagyobb része nyilván szerette volna, ha olcsóbb ételek is szerepelnek az étlapon. Ehhez hozzájárult, hogy időközben megszűntek a nagyobb üzemi konyhák. A napi menü segítség azoknak, akik dolgoznak, de a tursitáknak is - összegzett a szakember.

Az októbertől márciusig tartó időszakban a bevétel 80 százaléka származik menüből, nyáron viszont, amikor nagyobb az idegenforgalom, több a turista, változik az arány, hiszen a vendégek 50 százaléka választ a napi kínálatból.

A házhozszállítás szigorú szabályokhoz, alapos követelményrendszerhez, ezek nyomán anyagi feltételekhez kötődik, így egyelőre még nem működik náluk ilyen. Ám, említette Szabó Norbert, gondolkodnak már a beindításán, mivel arra is lenne igény...

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a zaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!