2020.01.10. 07:00
A zalai megyeszékhely tizenöt óvodájában felkészült óvodapedagógusok segítik a pályakezdőket
A város önkormányzata 15 óvodát tart fenn, az ezekben működő 69 csoportban közel 140 óvónő dolgozik, és több mint 1500 gyermek jár. S várják a pályakezdő óvodapedagógusok jelentkezését.
Horváthné Ambrus Marianna (középen) kolléganői, Illésné Szekeres Eleonóra és Molnárné Bencze Katalin társaságában Fotó: Katona Tibor
Fotó: © Katona Tibor
– Zalaegerszeg óvodái jól felszereltek, ami magas szintű szakmai munkát tesz lehetővé. Emiatt a környező falvakból is sok gyermek érkezik hozzánk – bocsátja előre Horváthné Ambrus Marianna, a Belvárosi I. Számú Óvoda vezetője.
Évente több intézmény gazdagodik ovisportpályával, tavaly kettő ilyen létesítményt adtak át a városban, idén minimum hármat terveznek, s az óvodák rengeteg eszközt is kapnak a Buzánszky alapítványtól.
– Az ovisportpályákon a gyerekek állóképességét, kitartását fejlesztjük, a szabadban, amit ovisaink nagyon szeretnek – folytatja az óvodavezető. A városban több óvoda rendelkezik zöld, örökös zöld és madárbarát címmel, sőt: boldog óvoda címet is birtokol néhány intézmény. Előbbiek a környezettudatos magatartás kialakítására fókuszálnak, s részt vesznek a Virágos Zalaegerszegért versenyekben, és rendre elhoznak egy-egy díjat is. A boldog óvoda pedig az elfogadásra, a türelemre, a megértésre nevel, játékos formában.
– Óvodapedagógusaink folyamatosan képezik magukat, hogy minél hatékonyabban tudják felkészíteni a gyerekeket az iskolára – szögezi le Horváthné Ambrus Marianna. – Hangsúlyt fektetünk az egyéni fejlesztésre és a differenciált bánásmódra, hiszen minden kisgyerek más. A képesség- és részképesség-zavarral küzdő gyerekekhez logopédusok, fejlesztő pedagógusok, gyógypedagógusok járnak ki a társintézményekből.
Minden zalaegerszegi óvodában működik szakmai munkaközösség, ezek célja, hogy az óvodapedagógusok megtalálják azokat a területeket, amelyekben fejlődni szeretnének. S nagy figyelmet fordítanak a tehetséggondozásra, hogy segítségükkel a gyerekek olyan iskolába menjenek, ahol talentumuk később kibontakozhat.
Az óvodák szívesen bekapcsolódnak a város rendezvényeibe, a Zalaegerszegi Adventen vagy a városi farsangon például szinte minden intézmény részt vesz, és a nagycsoportosokat szívesen viszik különféle sportágbemutatókra is.
– Jó kapcsolatot ápolunk a társintézményekkel, a védőnői hálózattal, az iskolákkal, bölcsődékkel, és rendszeresen részt veszünk egymás rendezvényein – emeli ki az óvodavezető. – A sok közös ponton túl azonban minden óvodának megvan a sajátos arculata. Vannak intézmények, amelyek a néphagyomány ápolását helyezik előtérbe, mások a környezettudatos magatartás kialakítását vagy az egészséges életmódra nevelést. És számos fakultatív programot kínálnak, például néptáncot, korcsolyát, drámapedagógiát.
Az óvónők szakmai elhivatottságát jelzi, hogy nagy számban éltek a pedagógus-életpályamodell adta lehetőségekkel, és pedagógus II. fokozatba minősíttették magukat, azaz, magyarázza Horváthné Ambrus Marianna, olyan szintre emelték tudásukat, hogy mentorok lehetnek, továbbá a pályakezdő kollégák segítőtársai vagy munkaközösség-vezetők.
– Arra biztatok minden fiatalt, aki még nem kötelezte el magát egyetlen hivatás mellett sem, hogy válassza az óvónői pályát, mert az egyik legszebb szakma. A gyerekek szeretete, ragaszkodása, őszintesége annyi élményt ad, hogy bár fáradtan, mégis feltöltődve tudunk hazamenni mindennap. A végzős óvodapedagógus hallgatókat pedig csak invitálni tudom, hogy jöjjenek Zalaegerszegre, az itteni óvodákba, mert szakmai fejlődésük itt biztosított – mondja Horváthné Ambrus Marianna, aki képesítés nélküli óvónőként kezdte Andráshidán, és egy percre sem bánta meg, hogy elvégezve a főiskolát a pályán maradt. – Bár 12 éve nem vagyok csoportban, mindennap bemegyek a gyerekekhez, és részt veszek az életükben. Itt nincs két egyforma nap, minden család és kisgyerek más. Ez a kihívás visz bennünket előre.