2010.12.08. 05:38
Olvasni, beszélgetni kellene minél többet (kommentár)
Egy, az olvasási hajlandóságot növelő program indításakor a szervező az akkori PISA-felmérés (nemzetközi tanulói vizsgálat) romló eredményeivel indokolta az új kezdeményezést.
A céllal mindenki egyetértett, de sértőnek találták a vizsgálatra való hivatkozást, lévén a legjobb iskolák a program résztvevői. Ott és akkor nem tűnt indokoltnak a PISA-felmérés mint bizonyíték. A legújabb, immár negyedik kutatás adatainak vizsgálata azonban tanítókat, tanárokat és családokat is el kell hogy gondolkodtasson. Mert abból, hogy javult a 15 éves magyar diákok szövegértése, viszont átlagos vagy az alatti a matematikai és a természettudományi ismeretek alkalmazása, nagyon sok tennivaló adódik. Az oktatási államtitkár szerint például a családoknak olvasásra és beszélgetésre kell nevelniük a gyermekeket. Kérdezem én: elegendő-e ez, ha az iskolában szóban nem vagy alig felelnek a gyerekek, viszont tesztek garmadájának kitöltésével kell bizonyítaniuk tudásukat. A felmérésben, mint eddig mindig, első, illetve második helyen szerepel Finnország, amelynek példáját, módszereit Lengyelország is követi, ezzel megelőzve hazánkat. A módszerek átvétele a kormányzat dolga. A beszélgetés a családok felelőssége.