MOBIL Zalaegerszeg

2017.05.09. 12:56

Konténerek a tengeren - Így működnek a tengeri kereskedelem gigantikus szállítóhajói

Tudta, hogy a legelső konténerszállító hajó 56 konténert tudott elvinni, ma pedig már akár 20.000 konténert szállító monstrumok szelik az óceánokat?

Mihály Szilvia

Az 1950-es években alakult ki a tengeri szállítmányozásnak ez a módja, addig ömlesztett vagy zsákos, dobozos termékek kerültek a hajók gyomrába. Ez nagyon lelassította a fuvarozási időt, hiszen sokáig tartott a ki és berakodás a kikötőkben. A konténerek ma már könnyen átpakolhatók akár vasúti kocsikra akár kamionokra.

Ez a videó bemutatja, hogy működnek a kikötői konténerterminálok hatalmas daru-és emelőrendszerei:

 

Nézzük, milyen megdöbbentő számokkal találkozunk, ha a tengeri kereskedelem mélyére nézünk.

A nagy tengeri konténerszállító hajók 2-300 méter hosszúak, szélességük 50-60 méter.

Mélységük akkora, hogy egy tízemeletes ház nem lógna ki belőlük.

A fedélzet nagysága kb. négy focipályányi, súlyuk közel 200 ezer tonna.

Az ilyen monstrumokat óriás motorok hajtják, kb 76 ezer lóerőt fejt ki egy 17 méter magas 22 m hosszú és 5 m széles motorblokk.

Egy ilyen gigantikus szállítóhajó 3-4 évig épül. Üzemeltetésére a nagyfokú automatizációnak köszönhetően 15-20 emberre van szükség egy-egy út során.

Így készült a világ egyik legnagyobb hajója, az MSC Oscar:

A konténerhajók kikötőkbe való bejutásukat vontatóhajók segítik. A hajók méreteinek fejlesztése megköveteli a kikötők és a csatornák folyamatos fejlesztését is, hiszen képesnek kell lenni a gigászi méretű járművek fogadására, ki és lepakolására.

Így kísérik a kis vontató-terelőhajók a kikötőbe a monstrumokat:

Zalaegerszeg 350 km-re fekszik azoktól a tengeri kikötőktől, ahol a logisztikai cégek be vagy kihajóztatják az áruval teli konténereket. Ennek köszönhetően akár vasúton, akár szárazföldön végzett szállítmányozással is könnyen be tud kapcsolódni az épülő zalaegerszegi Logisztikai és Konténerterminál a tengeri kereskedelembe.

Trieszt és Koper stratégiai fontosságú az intermodális szállítási megoldások szempontjából.

Ha szeretné megtudni, hogyan tud a zalai megyeszékhely csatlakozni a tengeri kereskedelembe, jöjjön el az I. Mobil Járműipari és Logisztikai Szakkiállítás és Konferenciára, és hallgassa meg a téma szakértőit.

Ezek is érdekelhetik