2014.04.10. 16:30
A LED-ek ura
Kívülről talán csak a kékesebb fénycsóva árulkodó, mert a H-4-es izzókat felváltó LED-ekre mindössze a reflektor hátoldalán látható hűtőbordák utalnak.
A zalaegerszegi Németh Ádám két szenvedélyét kapcsolta össze, amikor kiötlötte tervét, hogy modernizálja motorkerékpárja világítását.
A Széchenyi-középiskolában elektrotechnikusnak tanuló 21 éves fiatalember ugyanis szeret motorozni és szerelni mindent, amihez az áramnak köze van. Zümit, a 25. évében járó, illetve guruló 400 köbcentis Yamaha FZR-t két éve vette meg Junior, hogy Ádám becenevét is eláruljuk.
– Mindig tetszett a LED-es világítás az autóknál, feltűnő a különbség a fényükben és a fogyasztásuk töredéke az izzóknak. A motornál ez sokat nyom a latban, hiszen kisebb teljesítményű az elektromos rendszerűk – magyarázta.
Németh Ádám az átalakított Zümivel
A H4-es foglalatba kerültek a fénydiódák; a hűtőbordák hátul
Minden LED-del világít
Ádám a Zümi ikerreflektorainak H4-es izzóit alakította át. A foglalatba alumíniumrúd került. Belső végét lemarta, hogy a két izzószállal azonos pozíciókba kerüljenek a 10 wattos LED-ek. A külső oldalra pedig felszerelte a hűtőbordát, amihez hőt az alumínium rúd tökéletesen kivezeti.
Mindez alig került izzónként ezer forintba, árulta el Ádám. A reflektorfény színhőmérséklete 6000 Kelvin, ettől kékes kissé, ereje akár a H4-esé és mindenben megfelel az előírásoknak. Az izzóval ellentétben nem érzékeny a rázkódásra, élettartam szinte végtelen, ám ha véletlenül elromlana, egy mozdulattal visszacserélhető a hagyományos izzóra, amíg elkészül a pót-LED. Az eredménnyel Ádám annyira elégedett, hogy Zümi minden fényforrásából száműzte az izzót. A kilométeróra háttérfénye, a visszajelzők, a féklámpa, az indexek, a rendszám világítása, mind LED, és beépítette a nappali menetfényt is. Az új rendszer már bizonyított esti motorozáskor is, de Ádám inkább a nappali túrákat kedveli, ezért ha teheti, csatlakozik a söjtöri veteránmotorosokhoz.