Autóvásárlás

2017.11.18. 14:00

Mire érdemes odafigyelni, ha külföldön vásárolunk használt autót?

2013 és 2016 között megduplázódott a külföldről behozott használt autók száma, és az egyik használtautó-portál adatai szerint az év közepétől ismét gyorsuló ütemben bővül az import.

Zalai Hírlap

Az autópályán is biztosan akad néhány jármű, amit külföldön vásároltak Fotó: Nagy Norbert

Fotó: Nagy Norbert

Sokszor úgy tűnik, igen jó üzlet ilyen autót vásárolni, ám a piaci tapasztalatok azt mutatják, célszerű résen lenni.

- A külföldi piacokon is érezhető a fellendülés, valamint a kelet-európai vásárlók egyre nagyobb számú megjelenése miatt az elmúlt évben csökkent a külföldi használt autók árelőnye a hazai kínálathoz képest – mondta el Fodor László szakértő. – Ezáltal csökkent a gazdaságosan behozható autók mennyisége is, hiszen nagyobb autók esetében 10, míg a kisebbeknél 15 százalékos árelőnyt is el tudnak tüntetni a vételárra rakódó hazai költségek.

Az autópályán is biztosan akad néhány jármű, amit külföldön vásároltak Fotó: Nagy Norbert

A személyautó-hirdetések több mint 7 százaléka külföldi okmányokkal rendelkező, itthon nem regisztrált autókról szól. A szerződés előtt mindenképpen tisztázni kell, hogy ilyen esetben kötelező a műszaki vizsga, valamint azt is, hogy a törzskönyv, a rendszám és a forgalmi együttesen mintegy 50 ezer forintot kitevő költségei kit fognak terhelni.

További plusz teher a regisztrációs adó, amelyet szintén gyakran kihagynak a hirdetésekből. Ennek összege életkortól, hengerűrtartalomtól és emissziós besorolástól függően több százezres tétel is lehet. Fontos tudni, hogy az olcsóbban beszerezhető Euro 4-es besorolású motorok regisztrációs adója majdnem négyszer magasabb, mint a hasonló méretű és korú Euro 5-ösöké.

A listának még itt sincs vége, 2014-től ugyanis a külföldön vásárolt járművek után vagyonszerzési illeték is fizetendő, amelynek összege teljesítménytől és életkori sávtól függően átlagosan újabb 40-50 ezer forintot tesz rá az eddigi költségekre.

Aki maga hozza be a kint megvásárolt autóját, annak egy németországi kiutazás során – oda egy, visszafelé két autó üzemanyagát és autópályadíjait számolva – további 60-80 ezer forintos költséggel kell kalkulálnia. Amennyiben a vevő úgy ítéli meg, hogy a vásárlás az említett 200-300 ezer forint pluszkiadás mellett is jó üzletnek tűnik, akkor érdemes magával a járművel is foglalkozni.

A hazai autók aktuális kilométeróra-állását 2012 januárjától minden tulajdonosváltás vagy műszaki vizsga során regisztrálják a Belügyminisztérium adatbázisában. Mostanra tehát a legtöbb autóról legalább két kilométeradattal is rendelkezik a hazai rendszer. A külföldről behozott autóknál általában jóval kevesebbet lehet tudni a jármű előéletéről. Pedig az óratekerés gyakorlatát nem csak idehaza ismerik.

Mindenképpen érdemes tehát lekérni a szervizadatokat, ha a külföldről behozott autót hivatalos márkaszervizben tartották karban. Ha az eladó bármire hivatkozva vonakodik ettől, azonnal érdemes beszüntetni a tárgyalást. Óvatosságra int, hogy gyakran a szervizkönyvek sem valódiak. Annak jele lehet például az, ha az elvileg többéves eltéréssel születő bejegyzések mind ugyanazzal az írással és tintával szerepelnek benne. Egyetlen szerződést sem szabad megkötni anélkül, hogy az autó állapotát egy szakember is felméri. Ha az autóért mi magunk megyünk külföldre, mindenképpen vigyünk magunkkal olyan szakembert, akinek ítéletében megbízunk.

Ha bármilyen garanciát várunk az eladótól, érdemes arra is figyelni, hogy a kereskedésben kit írnak be eladóként a szerződésbe. Ha ugyanis papíron nem a kereskedőtől, hanem a korábbi tulajdonostól vesszük meg az autót, probléma esetén sokkal nehezebben tudunk nála bármit is elérni. Ragaszkodjunk a korrekt adásvételi szerződéshez, ne elégedjünk meg a nevünkre szóló forgalmi engedéllyel.

Külföldi beszerzésnél gyakori probléma, hogy csak a helyszínen derül ki, az autónak eltitkolt sérülései, hiányosságai, hibái vannak. Az eladó könnyen visszaélhet az utazásba fektetett jelentős idő- és pénzráfordítással, a vevő ugyanis ilyenkor hajlamos súlyos kompromisszumokra is. Ezért ilyen útnak sosem szabad egyetlen ajánlat birtokában nekiindulni.

- Az év végéig további 45-50 ezer használt autót hoznak az országba. Aki megfelelő körültekintéssel vásárol ilyen autót, jó eséllyel előnyös üzletet köt majd. Akár évekre kiható csalódást és nem utolsósorban anyagi veszteséget is okozhat, ha nem vagyunk előre tisztában, hol tud kisiklani egy első ránézésre alkalmi vételnek tűnő „lehetőség” – tette hozzá a szakértő.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a zaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!