Lóerő

2014.06.12. 16:55

Jármű-átalakítás - A hatóság előzetes engedélyével (2.)

Csökkenő számú jármű átalakítását kérelmezik a hatóságtól. Arról, hogy mit lehet megtenni, Tóth András, a megyei kormányhivatal közlekedési felügyelősége igazgatója adott tájékoztatást.

Arany Gábor

Múlt héten az optikai tuningnál fejeztük be írásunkat.

Ez tehát csak olyan mértékben szabályos amennyiben nem érinti a jármű alapvető műszaki és környezetvédelmi paramétereit. Az esztétika itt ugyan nem követelmény, arra azonban felhívják a figyelmet, hogy egy különleges lökhárító felszerelése már jelentősen megváltoztatja a jármű bevizsgált és jóváhagyott ütközési paramétereit. Ez a kizárólag terepjárókra szerelhető gallytörő rácsokra is igaz. A jármű elejére szerelt masszív acélszerkezet gyalogosokkal vagy kerékpárosokkal ütközéskor jelentősen rontja a túlélési esélyeiket. Csak olyan gallytörő alkalmazható, amely rendelkezik a szükséges előzetes hatósági minősítéssel. Ezt műszaki vizsga után a jármű forgalmi engedélyébe is be kell jegyezni.

Az autó üvegeinek utólagos fóliázásához nem kell hatósági engedély, de csak járművekre engedélyezett és műbizonylattal rendelkező fólia használható. A vezető kilátása miatt lényeges első oldalablakok és első szélvédő utólag nem fóliázhatók, mert ez esetben nem teljesítik az előírt 75 százalékos fényáteresztési képességet.

Példa külföldről: a Peugeot 206-os gazdája mindent bevetett az airbrushtól a műszaki átalakításig

A gyári kiviteltől eltérő ülések utólagos beszerelése csak akkor lehetséges, ha azok átalakítás nélkül az eredeti rögzítési pontokra, eredeti rögzítő elemek használatával beszerelhetők és a gyártó is első beépítésű alkatrészként elismerte. Ha azonban az ülés része a jármű passzív biztonsági rendszerének és légzsák is van benne, akkor már nem cserélhető más típusra.

Járművek kipufogórendszere kizárólag az adott gyártmányhoz, típushoz, azon belül adott karosszéria kialakításhoz, motorkódhoz jóváhagyott kipufogó rendszerrel helyettesíthető, előzetes hatósági engedély nélkül. Ez nem feltétlenül gyári alkatrészt jelent. Lehet a típusra gyártott és jóváhagyott utángyártott kivitelű is. A jármű zajszintjét műszaki vizsgán ellenőrzik.

A motor teljesítményének növelésére a mai elektronikus rendszerek megjelenése után sokkal több lehetőség van anélkül, hogy jelentősebb látható módosítást kellene végezni a járművön. Azt azonban tudni kell, hogy a motor teljesítménye alapvető műszaki paraméter, amely egyúttal a gépjárműadó alapját is képezi. Ennek megváltoztatása engedélyhez kötött. A típustól eltérő motorcsere szintén átalakításnak számít, de csak akkor lehetséges, ha az a jármű, az átalakítás után, valamelyik gyári változat szerinti kialakításával egyezik meg.

Különleges esetnek, szintén átalakításnak minősül, amikor a jármű eredeti alvázszáma megsérül vagy akár részben kikorrodálódik és hatósági alvázszám beütése válik szükségessé. Erre az eljárásra különleges, sajátos szabályok vonatkoznak, amelyekről mindig az adott ügy ismeretében lehet nyilatkozni.

A tárgyhoz kapcsolódik még, hogy a gépkocsik alvázának, alvázszámot hordozó elemének cseréje szintén átalakításnak minősül, viszont kizárólag gyári új egységet szabad beépíteni.

Az engedélyezési eljárás díjköteles. Az átalakítási engedély: 11.800 forint. Műszaki vizsgáztatás díja személygépkocsi esetén 16.290 forintba kerül. Az engedélyezett átalakítást követő első időszakos vizsgálat díja (pótdíj) pedig 4.600 forintot kóstál.

A műszaki adatok megváltozását, a forgalmi engedélybe be kell vezetni, amely okmányirodai eljárásban a forgalmi engedély cseréjével is együtt jár.

Ha valaki gépkocsija átalakításán, vagy valamilyen alkatrész utólagos felszerelésén gondolkodik, előtte mindenképpen keresse meg a közlekedési hatóságot, tanácsolja a megyei igazgató.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a zaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!