Lóerő

2012.04.27. 06:51

Az üzemanyagárak miatt egyre több a ''totyogó''

Nagykanizsa - Öklöt rázunk, anyázunk, az eszköztár kimeríthetetlen a gyorshajtókkal szemben. De hasonló a repertoár akkor is, ha a másik végletbe tartozó, ok nélkül lassan közlekedő autósokkal találkozunk.

Horváth-Balogh Attila

Az utóbbiakra vonatkozó KRESZ-szabály (26. (5) bekezdés) így szól: Nem szabad a járművel indokolatlanul olyan lassan haladni, hogy az a forgalmat akadályozza. Ezt valószínűleg éppen az érintettek nem ismerik, merthogy újra és újra találkozunk az utakon olyanokkal, akik csak némi nógatás után hajlandóak megtalálni a gázpedált.


- A lassú vezetők véleményem szerint két csoportba sorolhatók - bocsátotta előre Péter Lajos, a nagykanizsai Start Autósiskola vezetője. - Az egyik azért megy lassan, mert bizonytalan, nehezen ismeri fel a közlekedési helyzeteket. Azt kell mondanom, hogy ez a típus lényegében kárt okoz a forgalomnak, aminek van dinamikája, lendülete, amivel illik autózni. Ez általában a megengedett haladási sebesség felső határa. Nyilván, ha valaki nem e szerint közlekedik, azt a mögötte haladó minden módon igyekszik megelőzni, ami sűrű forgalomban nem könnyű. Főleg, mert sokan nem tudják pontosan felmérni a szembejövők sebességét. Ez balesetveszélyes helyzetet teremt. A másik típus, aki üzemanyagtakarékosság miatt halad lassan, és mondjuk autópályán nem a megengedett 130 kilométeres óránkénti sebességgel hajt, hanem csak százzal. Nemrég én is hosszabb távon utaztam a sztrádán, és gyakorlatilag végig előztem a belső sávban, ami 1-2 évvel ezelőtt még nem volt jellemző, mert mindenki 130-cal ment. Emiatt lényegesen veszélyesebb a közlekedés az autópályán, mert folyamatosan a tükröt kell figyelnem.

Pintér László rendőr alezredes, a Zala Megyei Rendőr-főkapitányság közlekedésrendészeti osztályvezetője szerint ha az autós társadalmat megkérdeznék arról, hogy a gyorshajtás mintájára a túl lassú haladást is büntetni kellene-e, a legtöbben biztosan igennel válaszolnának. Ennek a jogszabályi alapja bizonyos keretek között adott, azonban a rendőrségi sebességmérő műszerek mind úgy vannak beállítva, hogy az adott sebességhatárt túllépő autó érzékelésekor készítik el a felvételt. Hozzátette, biztosan lenne technikai megoldás az indokoltnál lassabban közlekedők kiszűrésére, de mivel a lassúságnak lehet szubjektív oka, a bizonyítás nagyon nehéz.

A rendőrség tapasztalatai szerint a lassú haladás kockázata jóval kisebb is, mint a gyorshajtásé. A közlekedési baleseteknek előbbi nem közvetlen oka, többnyire inkább az emiatt végrehajtott szabálytalan előzés és gyorshajtás vezet balesethez. Ezért az elmúlt 17 évben „totyogós” vezetőt nem büntettek meg a zalai rendőrök.



Lóerő

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a zaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!