Lóerő

2011.04.29. 10:29

Ezt látni kell! Torzszülött tricikli motorkerékpárból és Trabantból

A Nagykanizsához közeli Förhénci-hegy szörnyetege nem ijeszteget, de nagyon ronda. A háromkerekű torzszülött nem más, mint egy Pannónia P10-es típusú motorkerékpár és egy Trabant 601-es darabjaiból összehegesztett csettegő.

Benedek Bálint

A furcsa szerzet tulajdonosa, Horváth Virgil förhénci birtokán számos kincset őriz. Platós Trabant, s megannyi alkatrész áll a rendekezésére, ha az érdekes sziámi iker megadná magát. Mert azzal mindenki tisztában van, hogy a Pannónia és a Trabant házassága nem egészséges. Ha ehhez hozzávesszük azt, hogy a motorbicikli az eredeti abroncsa helyett a terepviszonyoknak megfelelő crossgumit kapott, míg hátulra kettő Polski Fiat 126-os új mintázatú bütykös kereke került, joggal merülhet fel bennünk a kérdés: úton tartható-e a szerkezet?


- Stabil a járgány, hiszen másképpen nem tudnám ellátni a hegyi teendőimet - fogalmazott Horváth Virgil, aki az eredeti szakmája szerint villanyszerelő. - A hegyhátak között két évvel ezelőtticsak nehezen tudtam közlekedni, a személyautók futóművét hamar tönkreteszik a többnyire burkolat nélküli utak. A hosszú távokat gyalog, csomagokkal nehéz megtenni.

Horváth Virgil ha csak tehette német szomszédja és barátja quadját hajtotta, s mivel nagyon megtetszett neki a homokfutó, eldöntötte ő is épít egy hasonlót.

- A sufniban állt egy alig működő P10-es Pannóniám, Trabiból többet is elfogyasztottam már az életem során, ám mindig megtartottam egy példányt - folytatta a férfi. - Innen indult az ötlet, de később több álmatlan éjszakába került, míg végül megterveztem. Nagy munka volt, hiszen nem mindennap hegesztenek össze motort autóval. Azt is tudtam, hogy az eredeti szappantartó abroncsai túl nagyok lesznek rá, ezért Kispolski kerekeket választottam, ám azokra traktor-bütyökszerű mintázat került. Ha sima terepen meghúzom a gázkart, akár a 100 kilométeres sebességgel is repeszt.


Miután Horváth Virgil megalkotta az egyedülálló hegyi rettenetes erős vázát, számos extrával szerelte fel azt. A vezető mögött egy kisebb platót alakított ki, mely pléddel letakarva, akár egyszerre öt személy szállítására is alkalmas. A legötletesebb megoldásnak kétségtelenül a sárhányó kialakítása bizonyult, hiszen Virgil nemes egyszerűséggel kibelezett egy Bridgestone abroncsot, s ennek külső futófelületét illesztette a járgányra. Mivel a férfi az eredeti Pannónia lámpájának a fényerejét kevésnek találta, a bolhapiacról beszerzett mellé két zsiguli ködlámpát. S, hogy a förhénci kókány-művek alkotása teljes legyen, a dudát különleges Renault-szirénával helyettesítette az építője.

- És még nincs kész - mosolygott Virgil. - Nagyon csupasz és ezért is ennyire csúnya ez a jószág, de ezeken a hegyhátakon kiváló társam, nincs előtte leküzdhetetlen akadály. Persze mindig meg kell húzni rajta egy csavart, ám ettől olyan izgalmas játékszer .

A tulajdonos hozzátette: most, hogy már tisztában van a gépe gyermekbetegségeivel szeretné a jelenlegit fejleszteni. Sőt, akár még újat is építene, s megígérte, akkor már a külcsínre is jobban odafigyel majd.



A NÉPI LELEMÉNY SZÜLÖTTE
A csettegőnek nevezzük azt a házilag készített munkagépet, mely platós, és főleg teherszállításra jó. Nevét a feltételezések szerint az első ilyen jellegű járművek hangjáról kaphatta, azokat egyhengeres dízel szivattyúmotorokból építették. A járművet hozzáértő autószerelők kiszuperált kocsik vázára építették, de közben több eredetileg oda nem illő alkatrészt is felhasználtak. Korábban a csettegők műszaki vizsga után forgalmi rendszámot kaphattak, ám a szigorú környezetvédelmi szabályok miatt ez már lehetetlen.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a zaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!