Lóerő

2010.08.28. 19:01

Driftelő BMW-k szaggatják az aszfaltot

Topless autómosás, kipufogó- és hifi-hangnyomásmérés, oldtimer-, gokart- és driftbemutató, motoros streetfighter show: ilyen produkciókkal készült Márton Tibor, a zalaegerszegi tuningtalálkozó szervezője.

Horváth A. Attila

Valószínűleg azok is felfigyelnek a felmérgesített, radikálisan kihegyezett autók és motorok vérpezsdítő hangjára, akik csak átutazóban érintik vasárnap a Zala Park környékét. Érdemes közelebb jönniük: itt tartják ugyanis vasárnap az ötödik a zalaegerszegi tuningtalálkozót, melyen extrém műsorokkal is készültek a szervezők.

A drift (magyarul csúszás, sodródás)  a Japán hegyi útjain versenyző fiatalok hobbija volt eredetileg, ám mára világszerte ismert autós sportággá nőtte ki magát, s hazánkban is egyre népesebb rajongótábort mozgósít a hasonló rendezvényekre. Zalaegerszegen ezúttal a fővárosi Török Tiborral és társával, az 56 évesen is versenyautót táncoltató Mester Jánossal találkozhat a közönség.

- 2006 óta foglalkozom versenyzőként a drifttel, ekkor rendezték az első hivatalos hazai futamot, amin már mi is részt vettünk. A drift örök szerelem: aki vezetett valaha hátsókerékhajtású autót, például Ladát, tudja, mekkora élmény az autó csúsztatása - fogalmaz Török Tibor, aki egy E34-es régi ötössel, azaz a legendás Cápa-BMW-vel nyomul. Az autót persze alaposan átalakították: sperr (önzáró) differenciálművet, chiptuningot, módosított futóművet és áttételezést kapott, és a súlyát is csökkentették. Mester János pedig a legendás M3-as kabrióváltozatával versenyez; e típusból ez az egyetlen driftre átalakított autó az országban.

- Driftautónál elengedhetetlen a hátsókerékhajtás, ezután jöhet a futóműcsere, a felesleges kellékek kiszórása, azaz a súlycsökkentést, majd a kormányszög-módosítás, ami lehetővé teszi, hogy a kerekeket nagyobb szögben fordíthassa ki a vezető. Végül pedig a többi autós sportágban megszokott motor- és váltótuninggal zárul az átalakítás. És persze fontos a gumik minősége, a tapadás-csúszás egyensúly megtalálása ugyanis a legnagyobb kihívás a driftben - így Török Tibor.

A drifterek tehát két autóval jönnek Egerszegre, és a közönséget is bevonják showműsorukba: az ügyességi pályán a nézők élő bójaként tapasztalhatják meg közelről az autók nem mindennapi mozgását, a bátrabbak pedig beülhetnek a pilóta mellé.

Aki további őrült mutatványokra vágyik, a nyíregyházi Hidi Miklós streetfighter bemutatóján juthat újabb adrenalin-fröccsös élményekhez. A motoros akrobata is visszajáró vendég már Zalában, produkcióit rendre ovációval fogadják a nézők. 1997-ben, egy Suzuki GSX-R 1100 nyergében indult el a streetfighter pályán, s az első hazai (Szegeden rendezett) versenyt meg is nyerte két évvel később. Azóta több motorral, sőt, quaddal is bemutatózott, 2007-től pedig egy Triumph 675 Daytonával zsonglőrködik. Versenyeredményeinek és egykerekező-tudásának köszönhetően a hazai streetfighter társadalom egyik legismertebb pilótája. Aki nem csak olvasni szeretne őrült produkcióiról, a pályán megtalálja őt...

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a zaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!