Kultúra

2017.02.15. 11:25

Melyik dal lesz A Dal? Fiatalok az Eurovíziós Dalfesztivál magyar előválogatójának mezőnyéről

A 2017-es év sem telik el Eurovíziós Dalfesztivál nélkül. A produkció magyar előválogatójaként létrehozott Dalnak pedig a hétvégén kialakult a végső, nagydöntős mezőnye.

Mikó-Baráth György

A következő előadók, zenekarok közül fog kikerülni az a győztes, aki májusban képviselheti hazánkat Ukrajnában.: Radics Gigi, Kanizsa Gina, Pápai Joci, Soulwave, Tóth Gabi, Leander Kills, Závadi-Berkes Olivér és a Kállay Saunders Band. Sajnos az utóbbi években minden alkalommal történt kisebb-nagyobb botrány a válogató körül, gondolhatunk itt Kállay Saunders András ügyeire (súlyos testi sértés miatti per, valamint a tavalyi műsor során az énekes nem a megfelelő, közönség által hallható kíséretet hallotta a fülében, véleménye szerint ezért sikerült rosszul az előadása), valamint idén Tóth Gabi gondolta úgy – majd az utolsó pillanatban elállt tervétől -, hogy Totova művésznévvel indul a megmérettetésen, hiszen állítólag nem tudta, hogy a Felvidéken élő magyarok évek óta harcolnak azért, hogy elmaradjon nevük mögül az „ova"-rag. Ezen okok, valamint az a vitathatatlan tény, hogy egy ország dalának pontozásakor sajnos a politika sem kizárható tényező, egyáltalán nem segítik a válogató, valamint a fesztivál jó hírnevét.

Kerestünk három fiatalt, aki megosztja velünk véleményét a Dallal és az Eurovízióval kapcsolatban. Horváth Boglárka, Varga Vencel és Szelényi Anna  minden negatív tényező ellenére egyetértett abban, hogy alapvetően nagyon jó kezdeményezésnek tartják az Eurovíziós Dalfesztivált.

Varga Vencel

Igen, magát az Eurovíziót egy rendkívül jó ötletnek találom, - kezdte Vencel - ugyanakkor a megvalósítás hagy némi kívánnivalót maga után. Alapvetően rossz ötletnek gondolom, hogy az előadók sok esetben a saját országukat angol nyelven képviselik, és éppen ezért a legtöbb dal homogénen beépül az egészbe. 2006 volt nagyon jó kivétel, akkor értékelték a Lordi - Hard rock halleluja-t, mivel ki mertek tűnni a tömegből. A dalok nagy része csakis klisékről szólhat, hiszen minden nemzethez, tényleg emberek millióihoz kell szólni, így a béke és a háború alatt ki is merül a tématár. A műsor pedig nagyon hosszú, emiatt könnyen unalomba fullad, a legtöbb ember pedig érthetően a hazájára kíváncsi, s arra, hogy mennyire csodálják más országok.

Szelényi Annának az átlagosnál sokkal fontosabb a zene, mondhatni része mindennapjainak, hiszen két kórusnak is tagja, magánénekórákat is vesz, valamint anno zenei általános iskolában tanult. Vencelhez hasonlóan neki is volt pár kritikai észrevétele. – Nekem leginkább a magyar zsűri kritériumaival van problémám. Mert hiába próbálják ők a különlegeset keresni, ha a kinti versenyen nem erre van igény, valamint sokszor előfordul, hogy amit ők különlegesnek ítélnek, az nekem inkább furcsán hat, sőt, gyakran inkább rossznak mondanám ezen dalokat. Továbbá sajnos a politika is biztos, hogy belefolyik a dalok megítélésébe a fesztiválon. Erre jó példa a tavalyi indulónk, Freddie Pioneer című dala, hiszen az szövegileg és zeneileg is egy nagyon jó produkció volt, aminek, minimum az első ötben kellett volna végeznie. Valamint az is zavar, hogy a nagy európai országoknak, miért nem kell részt venniük az előválogatón? Nagyon sok esetben egyáltalán nem jó dalokkal szerepelnek előadóik a döntőben. Attól még, hogy politikailag jelentős az ország, zeneileg lehetnek gyengébbek, mint bármelyik másik jelölt.

Vencelnek is volt némi ötlete a Dal producerei számára.

- A magyar Dal című műsorral meg vagyok elégedve, a műsorok száma pont elég, hogy egy dalba beleszeressünk, és reményeket tápláljunk iránta. A szavazás is teljesen jól van megoldva, a nézőknek kellő befolyása van, a mobil alkalmazásnak köszönhetően pedig az ember kevésbé érzi rablásnak a véleménynyilvánítását, viszont szerintem a zsűri lehetne egy picit fiatalosabb. A fiatalokhoz szóló zenészek közül egy ember már jobban vonzaná őket a képernyők elé, bár előfordulhat, hogy a legtöbb befutott zenész, aki még fiatal is, az az Eurovíziót feleslegesnek találja.

Horváth Boglárka

Az idei döntősökre rátérve, két hölgy riportalanyunk, Anna és Bogi hasonló véleményen voltak, szombaton kiderül, hogy bejött-e a női megérzés. - Az idei döntősök közül, a győzelmet minden énekes megérdemelné énektudásuk és igyekezetük, valamint előadásmódjuk miatt. Mégis, ha egy produkciót kellene kiemelnem akkor hazánk képviselésére a legérdemesebb szerintem a Soulwave együttes, melynek frontembere Fodor Máté és társai kiváló és fülbemászó dalt írtak. A Kalandor című szerzemény több okból is elnyerte az én és a nagyközönség szeretetét is. Kezdve, hogy a dalszöveg az anyanyelvünkön íródott, s hozzánk, magyarokhoz szól. Ugyanakkor mély és komoly mondanivalót hordoz magában, amelynek hallatán a szánk is mosolyra húzódik. Szerintem az egész ország büszke lenne, ha a Soulwave képviselné, s akár győzelemre vezetné az Eurovíziós Dalfesztiválon.

Bogi után Anna is a Soulwave együttes dalát emelte ki a döntő résztvevői közül, bár, ahogy egykor Pély Barna fogalmazott egy másik tehetségkutatóban, a körmendi csapat sem igazán „jött át" számára. – Én mindig követem a magyar válogatót már az elejétől, mert szeretek új hazai együtteseket megismerni, például így találtam rá a Honeybeastre is. Azonban idén voltam először úgy, hogy egyetlen dalra se tudtam azt mondani, hogy „ez igen, ez tényleg megfogott". Talán a Soulwave Kalandor című dalát emelném ki. Ez egy nagyon jó hangzású, kifejezetten rádióbarát, tipikus fülbemászó hatással rendelkező szám. Érdekes, hogy a szakmai zsűri mégsem értékelte túlságosan jónak, a döntőbe ugye a nézők szavazatainak köszönhetően jutott be. Pedig, ha egy dal ennyire fülbemászó, az szerintem hatalmas előny, kár lenne veszni hagyni!

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a zaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!