Kultúra

2016.05.20. 09:28

Óriások és sárkányok az élen - Bartal Kiss Rita, a Griff művészeti vezetője nyitott gyerekközpontot szeretne

Zalaegerszeg - Lázár Ervin figurái, óriások és sárkányok vezetik a toplistát Bartal Kiss Rita bábművész kedvenc mesehőseinek regimentjében. Az idei favorit azonban egy macska volt, Mirr-Murr.

Magyar Hajnalka

A Griff Bábszínház nemrégiben Zalaegerszegre szerződött művészeti vezetőjét pályájáról, törekvéseiről kérdeztük.

- Arra szövetkeztünk az engem Zalaegerszegre hívó Szűcs István igazgatóval, hogy olyanná gyúrjuk ezt a bábszínházat, ami minden porcikájával üzenetet közvetít - kezdi a Blattner-díjas bábrendező, színész és tervező. - Mégpedig azt, hogy ide mindig érdemes betérni. Hitem szerint az igazi bábszínház nem pusztán nézőtérből és porondból áll, a jó előadás csak az alap. Nyitott gyerekközpontot szeretnénk megteremteni, ahol mindig történik valami, ahol a környezet és a munkatársak is mind azt sugallják a gyereknek, hogy itt jól érezheted magad.

Bartall Kiss Rita és teremtményei. A fotókon látható munkáit a tavalyi KAFF (Kecskeméti Animációs Film Fesztivál) keretében állította ki

Ezek az álmok igazából egy új helyszínen válhatnának valóra. Régi terv ugyanis, hogy a bábszínház saját otthonra leljen a felújításra váró volt MMIK-ban. A Griff csapata nagyon várja már, hogy teremtődjön mindehhez pályázati forrás.

Bartal Kiss Ritát rendezései révén már ismerheti a bábszínházi közeg. Még a VMK-hoz és Kovács Géza direktorságához kötődő időszakban vitte színre a Kutyaélet című darabot, újabban pedig a Szélszabadító, valamint a Pintyőke cirkusz világszám (benne a kedvenc Mirr-Murr) viselte a keze nyomát.

De milyen út vezetett el a jelenig? Pedagógusként végzett a kecskeméti főiskolán, ahol tanára volt Báron László képzőművész, a Ciróka Bábszínház újító szellemű alapítója, művészeti vezetője. Pillanatok alatt ott találta magát a Cirókában, amely éppen akkor, 1986-ban vált hivatásos társulattá. Bábszínésszé képezte magát, rendezett, tervezett, bábokat készített, mégpedig egy olyan közösségben, ami később a „kecskeméti istálló" néven vonult be a bábtörténetbe. Többek között Kovács Géza, Rumi László, Pályi János, Ujvári Janka alkotta még a színházalapító csapatot, amely új szellemet, gondolkodásmódot igyekezett meghonosítani a bábozásban.

- A fiatalos hévhez olyan mesterek tapasztalatát kaptuk segítségül, mint a már említett Báron László, s a bábozás kolozsvári nagyasszonya, Kovács Ildikó. Formailag és tartalmilag egyaránt újítani igyekeztünk, a Fehérlófiát például egy jurtában játszottuk...

Akkoriban még nem volt egészen elfogadott, hogy a bábszínház önálló műfaj és nem életkor - jegyzi meg. Mára azonban a művészek rádöbbentek, hogy a bábozás keretei között igazán szabadjára engedhetik a fantáziájukat, hiszen ez a műfaj alig ismer határokat.

A cirókás évek után Bartal Kiss Rita szabadúszóként szinte valamennyi honi bábszínházban dolgozott, számos alkalommal tervezőként is.

- Boldoggá tesz, ha magam alkothatom meg a darabom bábjait. Tárgyakkal dolgozunk, mi adunk nekik lelket, a munkánk, a szeretetünk által. Úgy vagyunk a bábokkal, mint Gepetto Pinokkióval, megelevenednek a kezünk között. Meg a fantáziánkban. Megyek az utcán, ott áll egy villanyoszlop, s látom az „orrát"... Másféle tárgyakat is szívesen alkotok, mesedobozt, szobrocskát, textilfigurát. Alapvetően vizuális rendező vagyok, amíg egy előadáshoz nincs meg a belső mozim, addig a többi „alkatrész" sem működik.

Tudakoljuk, akadnak-e a bábozásban trendek?

- Igen. Manapság már nem meglepő, ha élő szereplő és báb együtt jelenik meg a színen, bár mostanában éppen a kesztyűs bábnak készülődik újabb reneszánsza. Nálunk mindenképpen, mert a következő évadban Holle anyó és Misi mókus is evvel a technikával elevenedik meg. Jómagam is a testközeli bábokat kedvelem, amelyekbe bele lehet bújni, amelyekkel együtt lehet lélegezni. A marionett például bravúros technika, gondoljunk csak bele, léteznek 50 zsinóros bábok is, számomra mégis távolságtartó, túl technika központú.

Szerte a világban hihetetlen gazdagságot mutat a bábművészet. Ha nyugatra tekintünk grandiózus produkciókról szólnak a hírek, Londonban például bemutatták a háborús lovakról szóló Spielberg-film (War Horse) bábos változatát, a Broadway közönségét pedig az Oroszlánkirály báb-musical változata nyűgözte le. Ha keletre pillantunk, az ősi tradíciók fakadnak fel. Bartal Kiss Rita ebből is szerzett már tapasztalatot, s nemrégiben invitálására tajvani bábmester tartott továbbképzést a Griff társulatának. Művészeti vezetői ténykedésének köszönhető a régóta tervezett babaszínház beindítása is, és hogy öt iskolával drámapedagógiai foglalkozássorozatba kezdtek.

Elújságolja még, hogy a következő évadra az új szerződéseknek köszönhetően nyolcfősre bővül a Griff társulata. Nagy szükség mutatkozik a diplomás utánpótlásra, hiszen a színházi törvény értelmében 2018-tól a bábszínészek is csak szakirányú felsőfokú végzettség birtokában foglalkoztathatók.

Ezek is érdekelhetik