Kultúra

2012.02.19. 11:00

A színház minden szegmense érdekli Madák Zsuzsannát

Londonban látta a Macskák című musicalt még kisgyermekként és az idő tájt találkozott először - szintén az angol fővárosban - A diótörő című mesebalettel is. A két előadás meghatározó volt számára, nem meglepő, hogy felcseperedve a színházi pályát választotta Madák Zsuzsanna, a Hevesi Sándor Színház dramaturgja.

Péter Gyöngyi


 Madák Zsuzsanna azonban nem csak dramaturgiai teendőket lát el az egerszegi teátrumban, nevével itt is, ott is találkozhat a zalai közönség.

 - A színházat mindig komplexitásában próbáltam megragadni, mivel egyaránt érdekel a tánc, a zene, a képzőművészet és az irodalom. Szerencsére a pályám is úgy alakult, hogy több területen kipróbálhattam magam - összegzett. - Azzal, hogy több kisebb társulatnál is dolgoztam, illetve dolgozom a mai napig, például az Ágens Társulatnál, Gergye Krisztián Társulatánál, Természetes Vészek Kollektívánál, sokat tapasztaltam, hiszen ahol kevesen vagyunk, ott muszáj mindenkinek mindenfélével foglalkoznia. Ennek köszönhetően megtanultam értékelni mindazt, ami egy nagyobb színház esetében magától értetődőnek tűnik.

- Tevékeny szerepet vállal a teátrum legújabb programjában is. Honnan az ötlet a Lakásszínházhoz?

 - A nagyszínpadi produkciók alapvetően arra szolgálnak, hogy egy szélesebb közönségréteget szólítson meg a színház. Emellett azonban szeretnénk rendhagyó előadásokat vagy rendhagyó helyszínen megvalósuló produkciókat is létrehozni azoknak a nézőknek, akik valamiféle újdonságra, izgalmas ízre vágynak. Az, hogy a Hevesi-színháznak egyetlen játszóhelye van, nehézséget okoz mind a próbák, mind a játszás szempontjából. Ezért is örültünk Polhammer Éva felajánlásának, hogy birtokba vehetünk egy lakást. Így Sztarenki Pál művészeti vezetővel belevághattunk régi tervünk megvalósításába, elindíthatjuk a Kapukód: 01 elnevezésű projektünket. Spiró György Prah című komédiája egy lakásban játszódik, az előadásra tulajdonképpen nem nézőket, hanem vendégeket várunk. Mint minden rendhagyó játszóhelyen, ahol nincs klasszikus játék- és nézőtér, itt is kevés a lehetőség technikai vívmányok alkalmazására, vagyis színészcentrikus előadást láthatnak az Ady utca 10-be érkezők. Az alkotók és a befogadók sem tudnak eltekinteni attól a körülménytől, hogy nem egy színházi térben vagyunk, a konyha, mint valóságos helyszín, inspiráló atmoszférát teremt, amiben a színészek és reményeink szerint a nézők, vagyis a vendégek is otthon érezhetik magukat.

 

A két szereplő, Ecsedi Erzsébet és Farkas Ignác mellett egy csellista, Valter Izabella is a vendégek elé lép.

 - A Prah-nál dramaurgként, zenei szerkesztőként dolgozik, de a február 26-ai bemutatót megelőzi még egy premier, ehhez szintén köze van...

 - A Footloose az évad egyik nagy vállalkozása, meglepetése. A színházban semmi nincs kőbe vésve: amikor dolgozni kezdtünk a korábbi magyar fordítással, egy idő után úgy éreztük, hogy mást szeretnénk megragadni a történetből. Így aztán a rendező Lendvai Zoltán, az egerszegi származású, jelenleg Budapest több színházában dolgozó Galambos Attila és jómagam újrafordítottuk a darabot - mesélte Zsuzsanna, aki nem csupán műfordítóként, de dramaturgként is kiveszi részét a munkából, illetve játszik is az előadásban.
 A Footloose című darab filmforgatókönyvből készült, tehát nem klasszikus musical: izgalmas a zenei szövete, fogalmazott Zsuzsanna. Hozzátette, rengeteg popsláger van a produkcióban, melyet február 24-től láthat a nagyérdemű.

 - Emellett a színházi beavató programok is részei az életének.
 
- Tavaly indítottuk útnak a Tantermi deszka nevű sorozatunkat a Scapin, a spanom! című projekt, ez idén a Csak Rómeó és Júlia... című előadással egybekötött beavató programmal folytatódott. Előbbi is repertoáron maradt, a Csak Rómeó és Júliát pedig ez idáig tizennyolcszor játszottuk nemcsak Egerszegen, hanem a megye több településén, sőt Vasban is. Készülünk a következő bemutatónkkal, a Völgyhíd című Háy János-darabbal is. A célunk az, hogy a fiatalok problémáira reflektáló színdarabokat hozzunk létre, fontos, hogy az előadás és az azt követő program is színvonalas legyen és, hogy a foglalkozás során a diákok konfliktuskezelő készségét fejlesszük, az őket foglalkoztató problémákat közösen kibeszéljük. Szerencsére jók a visszajelzések. A diákok reakcióival a helyszínen szembesülünk, de folyamatosan konzultálunk a pedagógusokkal is, ennek megfelelően, a tapasztalatokat figyelembe véve változik, fejlődik a program. Recept azonban nincs, hiszen minden csoport más és más, a mai napig érnek bennünket meglepetések és reméljük, így lesz ez a jövőben is.

 
Madák Zsuzsanna Székesfehérváron született, általános iskolai tanulmányait - mivel édesapját Londonba irányította munkája - az angol fővárosban kezdte. Székesfehérváron érettségizett, majd ELTE Bölcsészettudományi- karán, esztétika-magyar szakon folytatta tanulmányait. 2003 és 2008 között a Vörösmarty Színház társulatának színésze, 2008-ban az Ágens Társulathoz szerződik (színész, dramaturg, rendező), 2009-ben az Ódium-art Művészeti Akciócsoport alapító tagja, művészeti projektfelelőse, dramaturgja, színésze. 2010-től a Hevesi-színház társulatának tagja.



Részlet a  Kapukód: 01-ből:

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a zaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!