Kultúra

2011.05.19. 07:40

Fakorongok a tüskéken

Ma már hazánkban is számos szervezet foglalkozik a tehetségek felkarolásával, de bátran mondhatjuk, a megyei pedagógusok ebben élen járnak, hiszen sok éve rendezik meg a zalai tehetség versenyt.

Arany Horváth Zsuzsa

Szerdán a nagykanizsai Hevesi Sándor Művelődési Központba gyűltek össze azok, akik jelentkeztek a megyei pedagógiai intézet felhívására, amely a TÁMOP tehetséggondozó pályázata keretében szervezte meg az izgalmas napot. (E sorok írója mint a középiskolások zsűrijének egyik tagja évek óta megbizonyosodik arról, hogy a tehetség a legnagyobb természeti kincsünk, s arról, hogy a fiatalok nagy elhivatottsággal készülnek tudásuk kamatoztatására.) A nyitányra kilenc órakor került sor, ekkor a pedagógiai intézet megbízott igazgatója, Panácz Ágnes ismertette a feladatokat, szabályokat a résztvevők és a nekik drukkoló tanáraik, szüleik előtt. Egyre több tanár tartja fontosnak, hogy különleges tanítványát benevezze , így idéntől az ő mentori munkájukat is pontozta a versenykiíró. (Tanulság, érdemes komolyan venni az ajánlást.)


Az általános iskolások közül idén olyan sokan teljesítettek jól, hogy két csoportban mérkőztek meg egymással a dr. Hóbor Erzsébet nyugalmazott államtitkár és Kiss Albert, a zalabéri általános iskola vezette két zsűri előtt. A középiskolások a Balogh László (kanizsai Batthyány-gimnázium igazgatója) elnökölte bizottság előtt adtak számot tudásukról.

A fiatalok prezentáció keretében mutatták be, miben a legjobbak, legyen az tudomány, művészet, tanulmányi előmenetel, vagy egyéb kreatív tevékenység. A középiskolások között az egyik diák például a Hanoi torony nevű logikai játékot mutatta be. (Három tüskén úgy kell áthelyezni az eltérő méretű fakorongokat, hogy egyszerre csak egyet lehet mozgatni. Hogy hány másodpercenkénti lépésben valósítható meg, ha 63 korongunk van? 585 milliárd év kéne hozzá. Ezt matematikai képletekkel számolta ki a jelölt.)

Ezután irodalmárok, bölcselők, filozófusok egy-egy fontos gondolatát kellett értelmezniük. Ez nem is olyan könnyű, mint gondolnánk. Csak egy példa: Mosollyal fizetni lehet. A mosollyal kárpótolni lehet. A mosollyal életet lehet adni. És van mosoly, melyért meghal az ember. (Antoine de Saint-Exupéry)

Végül kialakult a végeredmény: az általános iskolások közül zalai tehetségígéret lett Fekete Zsófia és Keszthelyi Márton (Lenti, Arany J. isk.), Peresztegi Dóra (Búcsúszentlászló), Nagy Nikolett (Hévíz), Kató Dorottya (Gyenesdiás).

A középiskolás korosztály legjobbja Muzslai Borbála és Erdős Gergely (Batthyány, Nk.), Gál Soma (Vajda-gimn, Keszthely), Vörös Zétény (Zeg., Kölcsey-gimn.) Itt különdíjat kapott Havlik Tamás és Radics Dorottya (Zeg., Zrínyi-gimn.), Papp Dávid (Zeg., Kölcsey).


További információk:
● Az emberi tehetséget leíró teóriákból sokféle látott napvilágot
● Ma Európában legáltalánosabban a Renzulli-féle az elfogadott.
● Ez a modell négy összetevőt emel ki:
   - Átlag feletti általános képességek (memória, elvont gondolkodás, anyanyelvi képesség)
   - Az átlagot meghaladó speciális képességek
   - Az átlagot meghaladó kreativitás

● A feladatok iránti elkötelezettség

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a zaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!