Hírek

2016.11.08. 20:21

Nem tudják megállítani a havazást, nem tudják leállítani a viharos szelet

Az átlagos tél nem okozhat problémát, a rendkívüli helyzetekre viszont nem lehet teljes mértékben felkészülni.

Arany Gábor

Egyebek mellett ez is elhangzott kedden délelőtt a Magyar Közút Nonprofit Zrt. megyei igazgatóságán tartott tájékoztatón. Mórocz József igazgató arról számolt be, hogy Zalában 735 kilométeren látnak el őrjáratos szolgálatot, azaz 24 órában felügyelik az út állapotát. Ezenkívül 1022 kilométer az úgynevezett rajonos út, ahol szükség szerint avatkoznak be.

Tóth Szilárd és Vörös Péter (jobbra) a megyeszékhelyi telepen az egyik kombinált, ekével, szóróberendezéssel felszerelt géppel Fotó: Pezzetta Umberto

Az igazgatóság november 10-től átáll téli üzemre, mindenre azonban nem lehet felkészülni. Ahogy némileg tréfásan az igazgató felsorolta, nem tudják megállítani a havazást, nem tudják leállítani a viharos szelet, és nem tudják kimenteni a felelőtlen autósokat. Képesek azonban folyamatosan ellenőrizni és tisztítani az utakat, gondoskodnak arról, hogy a gépeikkel elegendő síkosságmentesítő anyagot juttassanak az utakra, hogy eltűnjenek a hófalak, amint ezt az időjárás lehetővé teszi. Munkatársaik nemegyszer az életüket kockáztatják az utak takarításakor, ezért amikor reggel elindulnak az autósok, gondoljanak arra is, vannak, akik egész éjjel azért dolgoztak, hogy mindenki elérhesse az úti célját.

Imre Béla osztályvezető arról számolt be, hogy a megyében 50 darab kombinált, szóróberendezéssel, ekével ellátott gép áll rendelkezésre. Ezenkívül 6 hómarót vezényelhetnek az utakra és további 6 hómaróadapterrel tudnak segíteni a hófalak eltüntetésében. Ezenkívül szerződések alapján további 80 célgép állítható munkába. A megye útjait három osztályba sorolják. Az első kategóriába tartozó utakon folyamatos az ellenőrzés, teljes hosszban síkosságmentesítenek, szükség esetén megelőzési céllal sót szórnak, illetve kalcium klorid vizes oldatát alkalmazzák. Ezek az utak a hóeltakarításkor elsőbbséget élveznek. Ide tartoznak a gyorsforgalmi utak is, mivel a megyei igazgatósághoz került két autópálya-mérnökség, az eszteregnyei és a fonyódi. Ezek összesen 130 kilométert felügyelnek. A rajonos utakon csak a veszélyes szakaszokon, kanyarokban, emelkedőkön síkosságmentesítenek, míg a 76 kilométernyi fehér út kezeléséről a nevük mond el mindent. A beavatkozásokat az észleléstől számítva fél-három órán belül kel megkezdeni.

Imre Béla úgy fogalmazott, azt nem lehet tudni, milyen időjárás előtt állunk, az átlagos tél nem okozhat problémát. Rendkívüli helyzetben, ónos esőben, hófúvásban, balesetkor a munkatársaiktól sem várható el, hogy azonnal biztosítsák a továbbhaladást. Emellett készülni kell arra is, hogy hófúvás esetén a megyében több útszakaszt le kell zárni. Szükség esetén az M7-es forgalmát is korlátozzák, ehhez tucatnyi kiterelő pontot jelöltek ki. Végezetül hozzátette, az útfenntartó erőfeszítései mit sem érnek, ha a járművek, illetve a vezetők nincsenek a téli útviszonyokra felkészítve.

A megyei katasztrófavédelmi igazgatóság tűzoltósági főfelügyelője, Bajsz András arról szólt, hogy felmérték a megyében a beavatkozást igénylő útszakaszokat, különös tekintettel arra, ha bajba kerülő nehézjárműveket kell menteni. Ellenőrizték a melegedőhelyeket is, és úgy látják, elegendő férőhely áll rendelkezésre.

Pintér László alezredes, a megyei rendőr-főkapitányság kiemelt főelőadója a téli közlekedés főbb tudnivalóira hívta fel a figyelmet. Ahogy fogalmazott, 2 centi hó pánikot okoz, 10 centit sokan katasztrófaként élnek meg. Általános tapasztalat, a havazás első napjaiban megszaporodnak a balesetek, de összességében a kemény tél kedvezően hat a statisztikára. Az utakról eltűnnek a kétkerekűek, s csak a tapasztaltabb autósok indulnak útnak. A számok arról is árulkodnak, hogy a téli balesetek súlyosabb következményekkel járnak: minden negyedik követel halálos áldozatot. Az okok ismerősek: a sebesség helytelen megválasztása, az elsőbbségi jog megsértése, a kanyarodás, irányváltoztatás szabályainak megsértése. A téli közlekedésben elsőrendű fontosságú: a futómű, a gumik jó állapota, a világítóberendezés megfelelő működése. Ezenkívül az autósok tehetnek a legtöbbet a balesetek megelőzésére. Alacsonyabb tempóval, nagyobb követési távolsággal és tekintettel a romló látási viszonyokra, a változó minőségű útburkolatra, a megnövekvő fékútra...

A tájékoztató végén pedig nagy pelyhekben kezdett hullani a hó...

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a zaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!