Hírek

2015.07.16. 17:08

Kötelező lesz a bepanaszolt vállalkozásoknak részt venni a békéltető testületi eljárásban

Zalaegerszeg - Kötelező lesz a bepanaszolt vállalkozásoknak részt venni a békéltető testületi eljárásban. Erről is szól a napokban elfogadott jogszabályi változás.

Arany Gábor

Egyebek mellett erről is tájékoztatást adott Koszorús László, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium fogyasztóvédelemért felelős helyettes államtitkára, aki csütörtökön a Zala Megyei Kereskedelmi és Iparkamarához látogatott el. Találkozott Mazzag Ferenc elnökkel és a békéltető testület (BT) tagjaival is.

A tavaly év vége óta önálló helyettes államtitkárság alá tartozó terület aktualitásairól szólva, érdeklődésünkre Koszorús László elsőként azt emelte ki, hogy a polgárok érdekét védve, de mégsem parttalan szigorral működik a fogyasztóvédelem, amelyhez évente százezernél több panasz érkezik.

- Jelszavunk, konzultálni, nem inzultálni - mondta. - Ennek szellemében már három évvel ezelőtt megváltozott a kis- és középvállalkozásokat (KKV) érintő szabályozásunk. Azaz, a szabálytalanságot feltáró fogyasztóvédelmi ellenőrzést először csak figyelmeztetés követi, ekkor még nem szabható ki bírság magyarázta.

A békéltető testület tagjai, Horváth Géza, Tóth Szabolcs és dr. Péter Csilla Koszorús László társaságában (balról-jobbra) Fotó: Pezetta Umberto

Koszorús László beszámolt arról is, hogy két akkreditált laborjuk rendszeresen vizsgál termékeket, és ezek eredményét közzéteszik a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság internetes oldalán. Például a gyermekek, nők számára fontos holmik kerültek terítékre: pelenkák, kozmetikumok, játékok, etetőszékek. Már olvasható a fürdőruhák illetve napszemüvegek, babakocsik tesztje is. Annak idején nagyobb nyilvánosságot kapott a CO-érzékelők tesztje, az elvileg életmentő készülékek közül 30 bukott meg a 41-ből.

- A vizsgálatok megalapozottságát mutatja, hogy az elmarasztalások ellenére egyetlen cég sem perelte be az NFH-t, hanem visszavonták a termékeket - tette hozzá Koszorús László.

A békéltető testületekről szólva kiemelte, e szervezetek hivatottak a vásárlók, fogyasztók számára ingyenes, gyors eljárást biztosítani panaszaik kezelésére. Ez annál is inkább fontos, mert a vitás esetekben a fogyasztóvédelmi hatóság csak korlátozottan járhat el. Azaz felléphetnek ugyan a bepanaszolt vállalkozással szemben, szankcionálhatják is, de az ügyfélnek ettől még nem rendeződik a problémája, nem kártalanítják, nem cserélik ki a hibás árut. Ennek elérésére hivatott a békéltető testület, ám eddig itt nem volt kötelező a vállalkozás számára a megjelenés. Nos, ez megváltozott. Évente közel 10 ezer ügyet tárgyalnak BT-k, és 3000 esetben nem jelentek, jelennek meg a vállalkozások. Jellemzően a multik maradnak távol, míg a kisebb cégek számára fontos, hogy a hírük környezetükben ne romoljon, ezért részt vesznek az eljárásban.

- Ezek a panaszok egyébként általában kisebb értékű holmikról, például cipőkről, elektromos eszközökről szólnak, ezek miatt nem érdemes pereskedni. Az új szabály szerint bírságolható, aki az eljárásból kivonja magát, ez KKV-nál 15-500 ezer forint lehet, míg a multinacionális céggel szemben az éves árbevétel akár 5 százaléka is kiszabható magyarázta. Az országos átlaghoz képest Zalában kevesebb a fogyasztóvédelmi panasz, ami a vállalkozások hozzáállását dicséri, tette hozzá Koszorús László.

 

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a zaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!