Hírek

2013.01.10. 13:35

Hoffman Rózsa: A vidék csak nyertes lehet

Zalaegerszeg - Sok szó esik mostanában a közoktatásról, mindenek előtt annak apropóján, hogy az önkormányzatoktól az államhoz kerültek az általános iskolák. A váltás érinti az átlagtól eltérő ellátást igénylő gyermekek tanítását, nevelését szolgáló szakszolgálatokat is. Ezek helyzetéről beszélgettünk Hoffmann Rózsával, az Emberi Erőforrások Minisztériuma államtitkárával, még decemberben.

Matyovszky Márta

Az 1993-as közoktatási törvény életbe léptével a szakszolgálatok bekerültek a közoktatás rendszerébe, melyek többsége megyei, vagy városi, illetve fővárosi kerületi fenntartásban működött.

Jelentőségük abban áll, hogy a különböző problémák - tanulási, magatartási, beszédfejlődési, testalkati eltérések, jellegzetességek, stb. következtében átlagtól eltérő ellátást igénylő gyermekeknek adnak  ellátást, vagy irányítást  a pedagógusok számára. Szakmai vélemények szerint a közoktatásban résztvevő gyermekek mintegy 25 százaléka szorulna  ellátásra.

A közoktatás átalakítása révén 2013. januárjától ezek a szakszolgálatok is változó szerveződésben, de változatlan feladatkörrel állnak a lakosság rendelkezésére.

A terület államtitkárával, dr. Hoffmann Rózsával decemberben készült az erről szóló interjúnk.

- Annak érdekében, hogy hatékonyabbá és szakmailag egységesen irányítottá váljék a munkájuk, 2013. január 1-jétől az állam veszi át az intézményrendszer működtetését. A jövőben a gyerekek egy helyen jutnak hozzá az óvoda- és iskolapszichológiai, valamint a tehetséggondozással kibővített ellátáshoz. Korábban a szakszolgálatok szabályozatlanul, szakmailag ellenőrizetlenül, különféle szervezeti keretek között működtek, az irányítást a jövőben az Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet látja el. Az átszervezés a létszámot és a munkaköröket nem érinti. A mostani nyolc - korai fejlesztés és gondozás, fejlesztő felkészítés, szakértői és rehabilitációs bizottsági tevékenység, nevelési tanácsadás, továbbtanulási és pályaválasztási tanácsadás, logopédiai ellátás, konduktív pedagógiai ellátás, gyógytestnevelés - szakszolgálati feladat az iskolapszichológiai és óvodapszichológiai ellátással, valamint a kiemelten tehetséges gyermekek, tanulók gondozásával tízre bővül.

- Olvastam a tervezetben, hogy a párhuzamosságok megszüntetése is cél.

- Igen, több átfedés is tapasztalható. Például a nevelési tanácsadó tevékenysége néhány helyen párhuzamosan haladt a pályaorientációs tanácsadóval, ráadásul az iskolapszichológusok is belefolytak ebbe a munkába.

- Budapestre gondolunk? Vidéken ez nem jellemző. Zala megyében például elsorvadt a pályaválasztási tanácsadás. Mint pályaorientáció működik, de mint egyéni pszichológiai vizsgálat és tanácsadás már rég nem.

- Pontosan erről az egyenetlenségről van szó. Míg Budapesten az ellátások viszonylag könnyen, több helyen hozzáférhetők, addig az ország különböző pontjain ez nem mondható el. A Klebelsberg Intézményfenntartó Központ kialakítja a szakszolgálatok egységes rendszerét, megyénként pontosan felméri az igényeket, a szakemberek számát, gondoskodik arról, hogy például Zala megyében is legyen pályaválasztási tanácsadás.

- Magam azt láttam, hogy vidéken évtizedek óta nagy túlterheltség mellett, feszítő körülmények között dolgozik maroknyi szakember, nagyon sok feladattal - de nem vitatom, hogy esetleg Budapesten más a helyzet - lehetséges, hogy nagy a különbség a főváros és a vidék paraméterei között. Sokszor volt az a benyomásom, hogy a polarizált körülmények alapján hozott intézkedéseket a vidéki ellátórendszerek szenvedték meg, azokat érintették az ilyen átszervezések hátrányosan.

- A mostani átalakításnak a vidék csak nyertese lehet. Vannak olyan térségek, ahol a szakszolgálatokra égetően nagy szükség van, s talán éppen ezeken a helyeken nagyobbak a távolságok, több a speciális feladat, és a szakemberek leterheltsége miatt nehezebb is a munkát ellátni. Az lenne az ideális, ha a szolgáltatások "házhoz mennének", nem a gyereknek, hanem annak a pedagógusnak vagy szakembernek kellene utaznia, aki a feladatot ellátja. Egy intézményhálózat keretén belül - nyilvánvalóan nem egy-két hét vagy egy-két hónap, hanem inkább egy-két év leforgása alatt - átlátható, világos és a gyerekek létszámarányához és tényleges igényéhez viszonyítottan megfelelő létszámú szervezetet hozunk létre.

- Lesz-e infrastruktúra ahhoz, hogy megfelelő körülmények között mehessen ki a szakember a gyerekekhez? Voltak erre korábban is törekvések, pályázatok, autóhoz juthattak bizonyos feltételek mellett szakszolgálati intézmények, de a valóság azért az volt, hogy sokan a saját autójukkal utaztak a helyszínre.

- A jövő évre semmi lényeges változást nem tudunk ígérni, mivel rengeteg a befoltozni való lyuk az oktatási rendszer majd minden területén, egy-két év múlva talán lesz mód a helyzet javítására. Addig marad a költségtérítés.

- Hogy érzi magát a stratégiai ágazatot képviselő államtitkár akkor, amikor nincs pénz az államkasszában mindenre?

- Senki nem érzi jól magát, amikor fontosnak tartott céljait anyagi okokból nem tudja megvalósítani. Ám a történelem során ritkán voltak olyan aranykorok, amikor mindenkinek mindenre bőven jutott. Magánéletünkben is vágyakozunk esetleg érdekes külföldi utakra vagy éppen gyönyörű szép ruhákra, ékszerekre - ki mire -, de szembe kell azzal néznünk, hogy a havi jövedelmünk nem, vagy nem azonnal teszi lehetővé kívánságaink teljesülését. Azt az embert, aki ettől nagyon elkeseredik, őszintén sajnálom. Így én is inkább annak örülök, amire jutott elegendő pénz az oktatásban, és nem amiatt kesergek, hogy egyelőre még nem mindenre. Nem szabad feladnunk a céljainkat, de fel kell ismernünk a lehetőségeinket és a korlátokat is. Államtitkárként az oktatásügy vonatkozásában próbálom a lehetőségeket tágítani, ezért is sikerült elérni, hogy a pedagógus életpálya modell bekerült az törvénybe. Amelynek nagyon komoly költségvetési vonzatai lesznek. Még nem dőlt el végérvényesen, hogy 2013. szeptember vagy 2014. január lesz a bevezetés időpontja, de van esély továbbra is a korábbi bevezetésre. Látom és sokan látjuk, hogy milyen helyzetben van az ország, és hogy mennyi területen jelentkeznek súlyos gondok. Ezeket a kormányunk nagyon jól kezeli. Mert nem kellett még olyan eszközökhöz nyúlnia, mint a szomszédos országokban, ahol nyugdíjakat és fizetéseket csökkentettek. A magyar társadalomnak nem kellett ilyen drasztikus intézkedéseket elszenvednie. Persze érthető, hogy mindenki a saját területén azonnali megoldást szeretne a sok éve meglévő bajokra. De illik nem elfelejteni, hogy Magyarország súlyos pénzügyi helyzetét a 2002. és a 2010. közötti kormányok idézték elő a kontrollálatlan és felelőtlen hitelfelvételükkel. S aztán úgy intézték, hogy a mi kormányunknak kell ezt az adósságot megfizetni.

 

Országosan és Zalában

A Központi Statisztikai Hivatal 2011/12 tanévre vonatkozó adatai szerint országszerte 261 feladatellátási hely működött mint nevelési tanácsadó szakszolgálat - Zala megyében 4. Több mint 201 ezer gyermek, fiatal volt ellátásukban, Zala megyében több mint 5000 fő. Szakalkalmazotti létszámuk - vezetők nélkül több mint 2000 (Zala megyében 34) - hétszázat meghaladó a gyógypedagógusok illetve a pszichológusok, és több mint 300 az egyéb alkalmazottak száma (Zalában 16-10-5).

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a zaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!