Hírek

2012.12.18. 17:59

Három fiatal színész sűrűre sült halmaza a Kebabban

Zalaegerszeg - "Legyen bármilyen rossz, soha nem akarok hazamenni", mondja Madalina, a román leány Írországban. Pedig nem fényes a kinti élete. Nagyon nem. A Kebab című darabot ajánlom figyelmükbe.

Arany Horváth Zsuzsa

A hétfő esti előadáson dugig volt a nézőtér fiatalokkal, ami a színház sikerén kívül azért is hasznos, mert nekik szól a darab. Illetve majdnem minden kelet-közép-európai ifjúnak, aki úgy érzi, hazáján kívül kell keresnie a boldogulást.

Az első képben egy repülőgép fedélzetén ülünk, Madalina, később Mady (Madák Zsuzsanna) és Bogdan (Barsi Márton) társaságában. Romániából tartanak Írországba, egyiket a fiúja várja, a másikat egyetemi ösztöndíj.

A zalaegerszegi Hevesi Sándor Színház Kapukód sorozatában (alternatív játszóhelyen mutatnak be kortárs darabokat) tavaly Spiró György Prah című színművét mutatta be a társulat, idén pedig a román Gianina Carbunariu Kebab című darabját választották. A fentiek alapján látható, értő kézzel.

Madalina (Madák Zsuzsanna), Voicu (Mihály Péter) és Bogdan (Barsi Márton) a kamaradarabban (Fotó: Pezzetta Umberto)

Gondolom, sejthető, az idill nem tart sokáig. A rossz szellem nemcsak a majdnem megszerezhetetlen állampolgárság és a gyéren mutatkozó munkalehetőség képében érkezik. Ott van hozzá Voicu (Mihály Péter). Aki már ismeri az élet sötétebbik oldalát, ezért számító, vad és elszánt. Az ártatlan, bizalommal teli lány meghatározott célra kell neki. Miközben férfiakat hajt fel az előre kitervelt prostitúcióhoz, belebotlik Bogdanba, aki szintén okkal keresi e szolgáltatásokat. A románság mellett hamar összeláncolja hármójukat a hamar lelepleződő tény: Bogdan titokban vizsga dokumentumfilmet forgatna Mady-ról, "munka" közben. Ezt kihasználva kobozza el az útleveleket Voicu, s kényszeríti egyre durvuló "közös munkára" a neki kiszolgáltatott társakat.

Bogdannak nyelvtudása és tanulmányai miatt tán lenne esélye kivakarnia magát a mélyen megalázó helyzetből, ám a 14 éves, angolul nem beszélő lánynak csak az út széli kliensek és a verések maradnak, ráadásul a két férfi is egyre durvább - interneten kínált - "jelenetekbe" kergeti. De nem csügged: bízik Bogdan ígéretében, ő majd segít kilépni a maguk építette pokolból. A véletlen terhességet is a menekülés zálogának tekinti.

Nem így a két férfi. Madalina nem élheti túl naivságát, a gyilkosság bűne pedig alighanem örökre egymás rabjává teszi Bogdant és Voicut. Nem is marad más nekik, mint tudatosan eldobott románságuk, melyre Írországban a focimeccs adta identitással ébrednek rá. Nia, nia, nia, Románia, üvöltik a nemzeti trikolór színeiből szőtt sállal a nyakukban.

Végül egy pillanatra visszatérünk az időben: látjuk a naiv Madalina elcsábítását még Bukarestben. Ez mutatja meg, Madák Zsuzsa képes arra, hogy a lány pontosan rajzolt személyiségfejlődése után ismét visszatérjen a kezdetekhez. Szép parabola. Mihály Péter kérges keménysége csak az alvó Madalina mellett enyhül valamit, Barsi Márton értelmiségies gesztusai elérhetetlen világának visszfényei.

Balog József rendezése pontos, idegesítően illő zenei betétekkel és az abszurd jelképéül választott lírai filmes etűdökkel.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a zaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!