Hétvége

2017.04.01. 06:30

Felnőtt zene felnőtteknek, punk attitűd, analógiák és részeg tavasz

Zalaegerszeg - Azért kezdtem el gitározni, mert láttam az AC/DC Money Talks című dalát a tévében. Azóta is rockzenét hallgatok, de időnként nagyon ki tudok ábrándulni a művelőiből, valamint abból az irányból is, amerre maga a műfaj tart.

Gyuricza Ferenc

Nagy Dávid, a Pokolgép zenekar egykori gitárosa mondta mindezt lapunknak a közelmúltban megjelent első szólóalbuma kapcsán. A zenész egészen különleges viszonyt ápol az ország nyugati szegletével, illetve magával Zalával is, hiszen rendszerint itt mutatja be elsőként legújabb produkcióit. Így volt ez 2013-ban, amikor Helland név alatt indított útjára egy heavy metal zenekart, valamint így történt a szólóprodukciójával is, az ugyancsak Zalaegerszegen debütált élőben.

- Én az a típusú ember vagyok, aki időnként nagyon ki tud ábrándulni bizonyos dolgokból, s aztán ugyanazzal a lendülettel képes vagyok arra, hogy vissza is szeressek beléjük - mondta a zenész. - Így voltam a rockzenével is, a Hellandból való kilépésemet követően semmit nem csináltam, aminek köze lett volna a rockhoz. Tanítottam, gyermeket neveltem, de nem játszottam zenekarban és nem szerepeltem lemezeken sem. Dalokat persze közben is írtam, hiszen egy zeneszerzőnek akkor is vannak ötletei, ha nem jelentkezik velük állandóan. Amikor kezdett kínzó érzéssé terebélyesedni az együtt zenélés hiánya, kerestem zenekartagokat magam mellé, két nagyon tehetséges fiatal tigrist, hogy élőben is be tudjuk mutatni ezeket a dalokat. Ezt az albumot tehát az együtt zenélés öröme katalizálta.

Hangos lesz! - ígérte Nagy Dávid az album címével, s valóban így történt. A nagylemez ízig-vérig rockzene, ám egyáltalán nem a megszokott sablonokból építkezik. A gitáros azt mondja: őt borzasztóan el tudja keseríteni, amikor azt látja, hogy sekélyessé válik egy produkció.

Az AC/DC Money Talks című  slágere volt az első olyan rockdal, ami annak idején megragadta a gitáros-énekes  Nagy Dávid figyelmét

- Az nyilvánvaló hogy az én utam a rockzene - folytatta. - Alapvetően elektronikus és akusztikus gitáron létezem, illetve azok segítségével írom a dalaimat. Engem a rock lendülete ma is elsöpör, de nem vagyok 0-24 órán keresztül torzítós gitáron függő ember. Próbálok nem sablonszerűen gondolkodni, én felnőtt zenét játszok felnőtt embereknek. Ezért aztán nem is tud mindenki azonosulni az én mondanivalómmal.

Dávid azt mondja: ebben a tekintetben van folytonosság a korábbi zenekara és a mostani album között. A Helland tagjaként ugyanis felnőtt metalt játszott, mostanra viszont eltűnt a metal, a helyére rock került. A zenész azt is hozzáteszi, ma már egyáltalán nem fontos a számára, hogy adott dal trendinek mondott hangszereléssel szólaljon meg. Miközben a legtöbb pályatársa a Five Finger Death Punch zenekar albumának hangzását tekinti etalonnak, ő ebben a tekintetben is saját útját járja. A dalok felvételéhez sem produceri, sem hangmérnöki segítséget nem vett igénybe. Egyrészt azért sem, mert érdekelte és tetszett neki az a "do it yourself" módszer, ami egyfajta punk attitűdöt adott a történetnek, de azt sem tagadja, hogy kifutott a költségvetésből, azaz menet közben elfogyott a produkcióra szánt pénze, pedig nem vásárolt be a legkorszerűbb stúdiótechnikai eszközökből, inkább a bevált analóg technikához, és adott esetben a megragasztószalagozott kábelekhez is ragaszkodott.

- Nem gondolom, hogy attól lesz jó egy dal, ha korhű módon szólal meg - sorolta. - Szerintem sokkal fontosabb a szöveg, s nekem van mondanivalóm. Ezekben a dalokban nincs se ördög, se pokol, se Sátán, egészen más dolgok foglalkoztatnak, ezért inkább arra fordítom az energiámat, hogy a személyes élményeket fordítsam át dalszövegekbe oly' módon, hogy azokat mások is megértsék. A dalszövegek tehát a személyes élményekből táplálkoznak. Általában az enyémekből, de olykor másokéból is. A Tavasz, menj haza című dal néhány sora például egy Facebook-bejegyzésből származik, két éve, egy márciusi délutánon sütött a nap és esett az eső. Akkor írta ki egyik ismerősöm a saját üzenőfalára: tavasz, menj haza, részeg vagy. Amikor megláttam, felhívtam azzal, hogy szeretném ezt a két sor megvásárolni.

Annyit mondott: a tiéd! Ebből a két sorból született aztán a dal. Látsz egy szituációt, bekattan egy sor, így működik ez az egész. Nincs benne erőltetettség, és nem is méricskéltem semmit annak érdekében sem, hogy a dalok bekerülhessenek a rádiókba. Egyedül az emóciók vezéreltek. Az elmúlt másfél-két esztendő során született ezernyi gondolatom, ez pedig erőlködések nélküli, organikus lemezt eredményezett, aminek feljátszása leginkább nekem volt élmény, de a visszajelzések azt is igazolják, hogy van 2017-ben létjogosultsága egy ilyesfajta "self-made" produkciónak. Az pedig, hogy sokan szeretik a dalokat, újra katalizátorként hat rám. Március 2-án jelent meg az album, de azóta már elkészült három új dalom.

Dávid a Hangos lesz címet viselő album dalait természetesen élőben is szeretné megmutatni a közönségének. Úgy írta meg az egyes szerzeményeket, hogy azok akusztikus hangszereléssel és rockzenekari hangzással is meg tudjanak szólalni.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a zaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!