Zorán

2017.11.11. 16:00

A világhírnév előtt álló akadályok

A bennem működő igényességre való hajlam teszi magától értetődővé, hogy az összes nagyobb megmozdulásunkat szeretném valamilyen módon kiadni, és megörökíteni az utókornak.

Gyuricza Ferenc

Fotó: archiv

Az őszi koncertsorozata keretében Hévízen is fellépett Zorán mondta lapunknak mindezt annak kapcsán, hogy a közelmúltban jelent meg a legújabb kiadványa, a februárban megrendezett Aréna-koncertjének felvétele.

A magyarországi könnyűzene egyik legismertebb s legnépszerűbb előadóművésze az év elején egy unplugged-programmal lépett fel a legnagyobb hazai fedett téri koncerthelyszínen.

– Aki ebben a műfajban él és mozog, az országjáró turnéja mellett általában megcéloz egy-egy nagyobb koncerthelyszínt is – emelte ki a zenész. – Hogy erre évente, kétévente vagy háromévente kerül sor, az nagyon sok tényezőtől függ. Nekem a 2016-os évem, beleértve 2017 elejét is, nagyon sűrű volt. Tizenegy hónap, tehát nem egészen egy év leforgása alatt öt nagyobb koncertem is volt. 2016 márciusában két egymást követő esten a Budapest Kongresszusi Központban léptem fel, ezt ugyanazon esztendő szeptemberében egy dupla Művészetek Palotája előadás követte, s utána februárban jött az Aréna-koncert. Ha csak ezt a nézőszámot veszem alapul, már az is nagyon szép eredmény, de mellette ott volt az állandó turnézás is, ami most is tart.

Zorán elmondta, többek közt azért is szerette volna a márciusi koncertet megörökíteni, mert közel negyedszázad után vállalkozott ismét arra, hogy újra teljesen akusztikus, azaz unplugged jellegű műsorral álljon ki közönsége elé.

– Ennek a februári unplugged-koncertnek, illetve az abból készült albumnak van egy történelmi előzménye – magyarázta. – Az első magyarországi unplugged koncertsorozatot ugyanis még mi csináltuk meg 1993-ban, a Pesti Vigadó körülbelül kétszáz férőhelyes kis kamaratermében.

A műsorból szintén jelent meg egy felvétel, akkor természetesen még VHS-kazettán, valamint dupla CD-n is. Az volt Az elmúlt 30 év... című lemezem, s meg is turnéztattuk azt az áthangszerelt programot. A sikerétől annyira lelkesek voltunk, hogy végül egy Aréna-koncertet is csináltunk belőle. Az volt tehát az én első Aréna-beli unplugged-fellépésem, s most, több mint 23 év elteltével ismét tartottunk egyet.

Zorán egyéb érdekességeket is elmondott a két koncert kapcsán.

Többek közt felidézte, hogy hazánkban ő volt az első előadó, aki csatlakozott a világhírű énekes-gitáros, Eric Clapton nevéhez kötődő unplugged-mozgalomhoz, amely a kilencvenes években végigsöpört a világon. A legismertebb szólisták és zenekarok hangszerelték át dalaikat, az Aerosmith-től a Bon Jovin és a KISS-en át a Pink Floydig bezárólag. Főként a rockzenekarok esetében okozott ez izgalmat, hiszen élénk kontrasztok mutatkoztak az eredeti és az akusztikus hangszerelés között.

– Abban az időben a magyar televíziónál volt egy külkereskedelmi osztály, s annak a munkatársai is nagyon lelkesen nyúltak a történethez – idézte vissza Zorán.

– Valami módon kapcsolatba léptek az amerikai MTV, tehát a Music Television vezetőivel, és próbálták eladni nekik az én Aréna-koncertem felvételét azzal a címszóval, hogy a világ legnagyobb unplugged koncertje. A tárgyalások egészen előrehaladott állapotban voltak, amikor kiderült, mégsem mehet, mert az én szponzoraimnak az emblémái látszanak a színpadon, és ez az amerikaiak szerint kizáró tényező volt. Egy furamuci helyzet jött létre: akik hozzásegítettek ahhoz, hogy az unplugged koncert, egy ilyen nagyszabású produkció létrejöhessen, pont azok váltak az akadályaivá annak, hogy a világ nyilvánossága elé is kilépjünk vele.

Zorán egy másik érdekességet is megemlített.

Szeretett volna egy ívet húzni az 1993-as koncert és a februári fellépés közé. Így jutott eszébe az, hogy Az elmúlt 30 év... című album borítóján látható fotót – amin egy akusztikus gitáron támaszkodik – reprodukálja, s azt használja a 2017-es koncert plakátjain.

– Ugyanis sem az 1993-as turnéhoz, sem az akkori Aréna-koncerthez nem készültek plakátok, ez az említett fotó csak annak az albumnak a borítóján jelent meg – mutatott rá.

Fotó: archiv

– Komoly műtermi munkával sikerült is készítenünk egy replikát, ami olyan jól sikerült, hogy az eredeti kép készítője, Díner Tamás fotós fel is hívott azzal, hogy szólhattunk volna neki az újrafelhasználás miatt. Még ő maga is becsapódott, olyannyira hasonlít egymásra a két kép.

A legutóbbi Aréna-koncert kapcsán a gitáros-énekes arra is kitért, hogy még haza sem ért a fellépést követően, de az internet már tele volt az ott készült felvételekkel. Mindezek ellenére ő továbbra is azt gondolja, egy-egy ilyen nagyobb szabású műsort hivatalos felvételen is meg kell örökítenie, s ki kell adnia. Többek között abban bízik, hogy a közönség is igényes arra, milyen felvételről nézheti vissza az adott koncertet.

– Egy mobiltelefonnal készített, egyetlen szemszögből látható internetes videó sohasem lesz képes versenyre kelni a professzionális technikával – szögezte le.

– Ezen a koncerten tizenhét kamera vette a képet, és professzionális rendezés mellett történt a vágás. A hangrögzítés kilencvenvalahány sávon történik, ami lehetőséget ad arra, hogy a felvétel CD minőségben szólaljon meg. Ennek ellenére mindig lesznek olyanok, akik kalózfelvételeket készítenek, ezzel nem tudunk mit tenni, és fel is adtuk ezt a csatát. Egyedül a már említett igényességre való törekvésben bízunk, s abban, hogy van még egy vevőkör, amely továbbra is fontosnak érzi, hogy kezébe vehesse a produktumot. A saját közönségemen ma azt látom, hogy rituális dologgá vált betenni egy CD-t vagy DVD-t a lejátszóba, s úgy élvezni a zenét.

Zorán azt is megemlítette, hogy az 1993-as áthangszerelés meghatározó volt a későbbi karrierjére, a mai napig érződik a koncertjein. Nemcsak a hangszerelés és a megszólalás miatt – azóta használ több akusztikus hangszert koncertjein –, de azért is, mert akkor lépett fel először kísérőzenekara tagjaként Sipeki Zoltán és Horváth Kornél, akik a mai napig meghatározó szerepet játszanak a csapatában.

– Mi azóta egy picit akkor is unplugged-hangszerelésűek vagyunk, ha az nincs is külön hirdetve – vallotta be Zorán.

– Nagyon sok akusztikus hangszert használunk, s ott vannak még a vokálok is, van, amikor egyszerre öten énekelünk. Ezt a RomantiCapella című dallal tudjuk a legjobban érzékeltetni, amit a capella módon, azaz hangszerek nélküli énekléssel adunk elő. A dolognak tehát akad egy ilyen átfedése is, szinte szálanként fűződnek egymásba a történetek.

Zorán kérdésünkre beszélt arról is, hogy 2018-ban kicsit visszavesz a nagyobb koncertekből, úgy fogalmaz: nem illő visszaélni a közönség jóindulatával. Emiatt kisebb fellépéseket vállal, a már szokásos vidéki turnét, amely azért kisebb budapesti helyszíneket is magába foglal. Emellett őszre azért tervez egy újabb nagykoncertet, amelynek megint a Budapesti Kongresszusi Központ adna helyet. Erre a fellépésre újítja meg a műsorát, és ismét várhatóak tőle friss dalok.

A közelmúltban ugyanis beszélgetett már arról két állandó dalszerzőjével, Presser Gáborral és Sztevanovity Dusánnal, hogy frissítené repertoárját. Erre a zeneszerző és a szövegíró részéről is megvolt a szándék, Dusán például az elmúlt időszakban rengeteg új dalszöveget írt, amikből Presser kedvére válogathat.

– Ahogy a két legújabb dalom, a Nincsen kedvem és az Ez volt a dal című szerzemény beépült a műsoromba, úgy szeretném majd a közönséget az új dalaimmal is megismertetni – jelentette ki Zorán.

– Minden egyes koncerten elmondom, hogy nagyon nehéz dolguk van a friss szerzeményeknek, a kereskedelmi tévék és rádiók néhány kivételtől eltekintve ugyanis nem igazán játsszák őket. Így aztán más lehetőség nem marad, mint az, hogy a koncerteken mutassuk be őket a közönségnek. Most az a cél, hogy minél rövidebb időn belül minél több új dal szülessen, s aztán majd később eldöntjük, hogy azokból valamikor CD is készüljön-e.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a zaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!