Hétvége

2014.09.12. 13:15

Internet és csokis croissant helyett tengerparti jógázás és fekete kagyló - tábor az Adria partján

Tavaly, kora ősszel barangoltam be először az Isztria csodaszép Limski-fjordjának környékét. A közeli Rovinjban, egy magyar származású családnál szálltam meg. Nem csak a magyar szóért voltam hálás, hanem a mediterrán életérzés megismeréséért is: ugyanis egy életmódtábor kellős közepébe csöppentem.

Papp Attila

- Rovinj az Isztria gyöngyszeme, egy csodálatos kis horvát turistaparadicsom. Ennek a kis városkának mindene megvan, ami a valódi nyaraláshoz szükséges - mondja határozottan vendéglátóm, Hirsch Kristina. Hogy egy zalai ember is el tudja képzelni: Rovinj az Isztrián olyan, mint Keszthely a Balaton partján. Egy ideális közeg akár egy nyaraláshoz vagy kikapcsolódáshoz, akár egy feltöltődéssel záruló teljes életmódváltáshoz is.

- Hogy mi segít ebben elsősorban? - kérdez vissza Kristina. - Azt hiszem a mediterrán életérzés, és az az életszeretet, ami az egész városunkból árad. Én Rovinjban éltem le életem első 3 évtizedét, majd egy rövid Budapesti tartózkodás után újra visszatértem az Isztriára - lép vissza nem is olyan picit az időben Kristina. Pestről már családostól érkeztem vissza, Gáborral, a férjemmel és két kislányunkkal. Mindketten egyetértettünk abban, hogy itt szeretnénk felnevelni gyermekeinket: Horvátországban, az Isztrián, ahol a nyugalom nem kiváltság, hanem egyszerű életszemlélet

- Igazából a magyar fővárosban jöttem rá, hogy mekkora értéket is jelentett mindaz, ami otthon, gyerekkoromban körülvett, amit én akkor egyértelműnek éreztem, és ezért fel sem figyeltem rájuk. Hogy mi hiányzott legjobban? A tenger semmivel össze nem téveszthető illata, a sirályok hangja, akik Rovinjban úgy élnek közöttünk, mint Nagykanizsán a galambok. Az, hogy bármikor leugorhattam egyet a tengerpartra sétálni, és az a határtalan nagy kékség, amitől mindig megnyugodtam. Mikor ezek elkezdtek hiányozni, akkor tudtam, hogy haza kell mennem Elhatároztam, hogy Rovinj természeti szépségeire építve önismereti, amolyan életmód-táborokat fogok szervezni, az anyaországi magyaroknak. Az alapgondolat, hogy tulajdonképpen az Isztria látnivalóira építve kínáljunk olyan kikapcsolódási lehetőséget, amelyben a táborozó sokkal többet kap, mint egy egyszerű nyaralást. A csodálatos táj, a tengerpart, a parkok, a mediterrán hangulat, a vendégszeretetet nálunk eszköz ahhoz, hogy megismerhessük önmagunkat sorolja magyar származású vendéglátóm. Mert életmódváltást javasolni és elérni a tábor egy hete alatt talán nem olyan nehéz, de ezt a bekövetkező változást a táborlakónak hazavinni magával, na, ez az igazi kihívás. Pedig sikerülhet: volt már olyan barátunk, akinek végleg sikerült letenni a cigarettát, odahagyni az internet-fogságot , lefogyni, és megtartani a karcsúbb alakot, vagy normális értékre beállítani a vérnyomását.

Meditációs gyakorlaton a jógatáborosok, háttérben az ősszel is csodaszép Adria (Fotó: Hirsch Gábor)

- Az első próbálkozások óta hét táboron vagyunk túl, és a legtöbb résztvevőnk visszatérő vendég, akikkel táboron kívül, az év többi részében is tartjuk a kapcsolatot - veszi át a szót a férj, Hirsch Gábor. - A táborok programjait úgy alakítottuk ki, hogy abban kiemelt szerepet kapjon a pihenés és a strandolás is. Sokan nem tudják, hogy az Isztrián a mediterrán klimatikus adottságok miatt még szeptember végén, október elején is lehet fürdeni az Adria vízében. Mivel az Isztria mind éghajlatát, mind lakóinak életstílusát tekintve mediterrán jellegű, ezért táboraink során a mediterrán étrendet helyezzük előtérbe. A cél pedig kézenfekvő: az interneten való szörfözés helyett arra szánunk időt, hogy lesétálunk a tengerpartra, kedvünkre tornázunk, vagy csak ráérősen nyújtózkodunk, kavicsokat dobálunk az azúrkék vízbe, vagy csak ülünk a sziklákon, és nézzük a nagy kékséget, és elmerülünk a gondolatainkban. Nem is olyan egyszerű ám ez, éppen ezt kell megtanulni. Elsőre groteszkül hangozhat, de gondoljunk csak bele, tényleg meg kell azt tanulni, hogy nem nézem az órát, hogy mikor kezdődik a kedvenc sorozatom, hogy nem arra koncentrálok, hogy már egy órája nem likeoltam semmit a facebookon, és figyelmen kívül hagyom azt is, hogy reggel óta nincs bekapcsolva a telefonom. Ehelyett magammal vagyok elfoglalva. Tulajdonképpen erre tanít meg ez a tábor - szögezi le Gábor. Egész napra elfoglaljuk a vendégünket, de úgy, hogy ezt ne kényszerként élje meg. Reggelenként közös, tengerparti tornával indítunk, majd mindenki kap egy felfrissülést adó masszázst. Ekkor már várja a résztvevőt a könnyed, mediterrán reggeli, amelynek épp az a célja, hogy a csokival leöntött kakaós csiga helyett valami mást adjunk. Zöldség, gyümölcs, sajt és hal: ezek a tábor konyhájának alapanyagai. Reggeli után visszamegyünk a tengerpartra minden nap más helyszínre, és meditáció következik. Majd megint csak magunkra figyelünk, hiszen chi-kung, jóga, tánc- és mozgásterápiás gyakorlatok jönnek, persze közben, aki akar, bemegy úszni egyet az Adria kristálytiszta vizébe. A délutáni programjainkat is Rovinj számos természeti látnivalójának egyikére-másikára szervezzük, ahova általában egy kiadós sétával, mintegy túrázva jutunk el: ugyanis a mozgás kiemelkedően fontos része a táboroknak. Például a várostól délre olyan kis öblök és félszigetecskék vannak, amelyeknek csúcsán , az ember nagyságú kövekre kiülve meditálunk, miközben körülöttünk morajlik a tenger, fúj a tengeri szél, fent a sirályok köröznek: ilyenkor az ember csak lehunyja a szemét, és máris megnyugszik .

- Persze tudom, hogy majd hazatérve, a monoton hétköznapok közben nem lehet naponta ezt megtenni, hiszen dolgoznunk, élnünk kell - veszi vissza a szót a feleség. Éppen azt akarom megtanítani nekik, hogy otthon legyen igényük havonta legalább egy-egy olyan hétvégére, mikor szombat reggel nem kapcsolják be a számítógépet, készítenek egy könnyedebb reggelit, magukra figyelnek, jógáznak egyet, majd elmennek úszni, szaunázni, vagy egy erdei sétára, este pedig beszélgetnek egy jót a párjukkal. A mi programunk eredménye az lehet, hogy a résztvevő egy picit megismeri magát, de ami még fontosabb: máshogy, más elvek mentén, és más fontossági sorrendben tekint majd a világra - hangsúlyozza Hirsch Kristina.

Persze érdekelt a magyar táborozók véleménye is, akik között egy földire is leltem: Matus Anikó Nagykanizsáról érkezett, és mint mondta, neki a kikapcsolódás, a környezetváltozás volt a legfontosabb.

- Imádom a végtelen tengert, ez tetszik az Isztriában. Otthon a vasúton dolgozom, és néhány évvel arra jöttem rá: időről-időre ki kell szakadnom az egyhangúságból. Ezt találtam meg Rovinjban. Naponta jógázok, masszázs és kirándulások, vagy csak egyszerűen órákig nézem a tengert: nekem ez jelenti a feltöltődést és a kikapcsolódást - mondta.