2023.02.09. 18:00
Színház a VMK-ban: telt ház előtt ment A pillangók szabadok című előadás
Aprócska lakás, alig lehet benne mozdulni, az emeletes ágyféleség még a szomszéd lány lakását is magába foglalja. Don pár lépéssel elér mindent, főleg a saját szabadságát szeretné.
Szántó Balázs, Mosolygó Sára
Forrás: Art-Színtér
A zalaegerszegi Keresztury Dezső Városi Művelődési Központban február 8-án, szerdán telt ház előtt játszották A pillangók szabadok című színdarabot. A fővárosi Art-Színtér 2021-ben létrehozott produkciójában Hegyi Barbarát, Szántó Balázst és Mosolygó Sárát láthatta a zalai közönség.
Don saját dalán dolgozik, mikrofonba énekel, ám a szomszéd lánytól áthallatszik a hangos tévé, papírból vannak a falak. Egyszerűbb, ha összeismerkednek, amiből a szerelembe esés még kézenfekvőbben következik.
Az elkövetkező húsz percnyi szellemes-humoros társalgás a nézés, a látás szavak szinonimáinak gyakori emlegetése mellett a két ifjú élet eddigi hátterébe is bevezet.
Don – az anyja elől menekülve – szeretne végre felnőtt lenni, míg a 21 éves Jill (Mosolygó Sára) magabiztos szertelenségével élvezi az életet.
Ő és a nézők sem szabad, hogy idő előtt észrevegyék a srác dupla életterhének másik oldalát. Ezt pedig ebben az előadásban Szántó Balázs színészi játéka éri el. E sorok írója, az 1969-ben született, három év múlva megfilmesített Leonard Gershe-darab után kutakodván a neten, láthatta, elég sokszor vált megoldhatatlanná a szóban forgó feladat. Itt azonban nem volt szükség semmilyen kellékre, trükkre, Don úgy vak, hogy az alig látszik. Amikor kimondja, már éreznünk kell, de a legjobb az, ha a tény elhangzásának pillanatában esik le a közönség számára is: atyaég, tényleg! Hát ezért simítja végig a tárgyakat maga körül, és ezért nem húzta fel Jill ruhájának hátán a zippzárat.
Így azért már kicsit jobban megértjük a mamáját, hiszen hogyan lehet elengedni valakinek a kezét, aki eddig teljesen ránk volt utalva. És hogyan lehet szabad egy pillangó, amelyiknek beteg a szárnya?
Hegyi Barbara (aki Szántó Balázzsal együtt a Vígszínház társulatának tagja) anyaként igazán nagylelkűen játszik alá fiatal pályatársainak, mégis elég alaposan szembesíti a korosabb, felnőtt gyerek szülőjeként funkcionáló generációt az el nem engedés helytelenségével. Ahogy a többiek, a nem látó gyerek is felnő egyszer, ő sem szeretné, ha burokban tartanák. Akkor se, ha a szerelmi csalódás fokozottan hat rá. A hármas alig egy napba sűrített kalandja telve humoros párbeszéddel, a minimális díszlettel való szellemes együttéléssel, sokértelműen használható „levegős” eszközökkel (lufik, úszógumik, díszletként felfújható szemvizsgálati táblázatok, rajtuk apró fekete műanyag pillangók). A játékot Csiby Gergely jegyzi rendezőként.
„Az együtt töltött néhány óra mindhárom szereplő életét gyökeresen átformálja, hiszen választ kell adniuk számos sürgető kérdésre”, írja a darab ajánló szövege. A darabbal, pontosabban a színészekkel töltött 135 perc az elfogult zalaegerszegi nézőket pedig megerősíti a színház iránti rajongásban, a színház értelmében.
A Keresztury Dezső VMK színházi sorozatának éppen ezért örülhetünk. Az energiaválság miatt beszűkült kulturális lehetőségek közepette is folytatódnak az élmények, az irodalmi, színházi kalandozások. Március 23-án Vecsei H. Miklós színművész zenés műsorára várják a közönséget, ekkor Pilinszky János és Csoóri Sándor költészete kerül terítékre. A koncertszínház után a költészet napján, április 11-én Rékasi Károly színművész hozza a Szabadság, szerelem című pódiumműsorát, hogy Petőfi Sándorral tölthessünk egy estét. A VMK saját produkcióban mutatja be április végén a 200 éve született Petőfi Tigris és hiéna című történeti drámáját.