Találkozások tehetségprogram

2019.07.17. 17:30

A mesterség alapja a színházi munka – Egerszegen járt Udvaros Dorottya színművésznő

2015-ben indította útjára a Bethlen Téri Színház és a Manna Kulturális Egyesület a Találkozások tehetségprogramot, melynek célja a generációk közös munkája általi tehetséggondozás.

Kiss Gyöngyvér

Udvaros Dorottya Az utolsó tűzijáték című drámában a zalaegerszegi színpadon

Forrás: Zalai Hírlap

Fotó: Katona Tibor

Évadonként két produkció valósult meg a program keretében, a legutóbbi Udvaros Dorottya és Földes Eszter színésznő, valamint Csábi Anna rendező darabja, Az utolsó tűzijáték. Ezt láthatta a közönség a Zalaegerszegi Kortárs Művészeti Fesztiválon.

Udvaros Dorottya dicsérte azt a pályázati gondolatot, miszerint összehoznak fiatal, illetve tapasztalt színészeket egy pályakezdő rendező munkájához. Mint mesélte, elég nehéz dolguk van ezeknek a rendezőknek. Az iskolában még jócskán akad lehetőségük, hogy előadásokat hozzanak létre, majd egyszer csak kikerülnek a nagybetűs életbe, és egyáltalán nem biztos, hogy tovább gyakorolhatnak.

– Csábi Anna elvégezte az egyetemet, kőszínházban is voltak kisebb projektjei, de rendezői pályája igazán még nem indult be – emelte ki a színművésznő. – Az én időmben egyszerűbb volt pályakezdőként. Elvégeztük a színművészetit, szerződést kaptunk és tudtunk gyakorolni.

Udvaros Dorottya Az utolsó tűzijáték című drámában a zalaegerszegi színpadon
Fotó: Katona Tibor

A darabválasztással máris bizonyított Csábi Anna, hiszen a két ismert színművésznő által alakított színpadi játék egy szülő-gyermek viszonyt tár elénk ezernyi árnyalatban. Az utolsó tűzijáték című darabot, amit két középkorú kortárs író, a dán Jens Christian Grøndahl és az ausztrál Alex Broun műveiből állítottak össze, a kritikusok a 2019-es év kiemelkedő színházi eseményeként méltatják.

– Vajon mi a siker titka?

– Mindannyiunknak szívügye volt ez a darab, ebben a munkában nincs üzemszerűen működő színházi kényszer. Mivel Csábi Anna, a számomra kiválóként bemutatkozott rendező, Bocsárdi László tanítványa volt, így ismeretlenül is nagy bizalmat kapott a részemről.

Eszterrel szintén nem dolgoztunk még együtt ezelőtt, de mivel mindketten akartuk, hogy ez egy jó elő-adás legyen, ezért elég hamar összekovácsolódtunk – fejtette ki a színésznő, akit ismerhetünk filmekből, sorozatokból és énekesként is. A sokféle tevékenység közül, mint mondja, a fiataloknak minél több színházi munkát tanácsolna, hiszen a szakma csínjait itt sajátíthatják el.

Minél több színházi munkát javasol a fiatal pályakezdő művészeknek

– Imádok filmezni, mert nagyon szeretem azokat a kamera előtti koncentrált perceket, amikor felvesznek egy jelenetet, de az a színházi folyamat, amikor heteken keresztül megismerkedünk egy darabbal és a szerepünkkel, majd csiszolgatunk egy alakítást, az felülmúlhatatlan. Ezt csak a színháztól lehet megkapni. A pályám elején nagyon sokat forgattunk, természetesen jobban ismerik azt a színészt, akit a képernyőn is láthatnak, de mindannyian tudjuk, a mesterségünk alapja a színházi munka. Hogy valakiből olyan színész legyen, aki fejlődőképes, aki változik, aki csiszolódik, azt a teátrumi szerepek folyamán lehet teljességében megélni.

– Egy interjúban, amikor a csalódásairól kérdezték, a Bárka Színház elvesztéséről beszél, s hiányolja a szakma összefogását. Mit gondol, a szinkronszínészek megbecsülése érdekében kitűzött megmozdulás alkalmával képes lesz csapatként összetartani a színésztársadalom?

– Soha nem fog csapatként működni a színésztársadalom, kizárólag egy közös cél, érdekek kapcsán működhet ez a szakma egy csapatként – magyarázta meg Udvaros Dorottya. – Erre jó példa egy közeli élmény, amikor az előadói ismétlési jogdíjakat el akarták törölni, de az ellene szóló aláírások hatására visszavonták ezt a rendeletet. A szinkronizálás valóban rettentően alulfizetett tevékenység.

Természetesen teljesen más, amikor az ember filmet forgat és az arca is ott van a vásznon, s persze ezen ágazatok anyagi megbecsülését sem hasonlítanám össze, de fontos, hogy egymásért kiálljunk. Mivel nincs külön szakszervezet, érdekképviselet, nincs más választásunk, mi magunk oldjuk meg a felmerülő problémákat – mondja a színésznő, aki már rengeteg sztárnak, többek között Shirley MacLaine-nek és Liv Ullmann-nak is kölcsönözte a hangját, sőt, akik ezen munkáira nem emlékeznének, bennük is bizonyára megmaradt Bridget Jones magyar hangjaként. Az Ördögkatlan fesztiválon találkozhatunk a művésznővel, lesznek önálló estjei Hrutka Róberttel, s elkezdik a Mi kis falunk következő 18 részének forgatását.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a zaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában