Erasmus

2018.01.14. 15:00

Csak a zsiráf lehet nagyszívű?- Riport a nemzetközi pedagógiai program résztvevőivel

Mit érzek, ha sérelem ér? Mire van szükségem, ha nem sikerült valami? Miért támadok a másikra? Ha zsiráf szeretnék lenni, hogy leszek mégis sakál?

Arany Horváth Zsuzsa

A külföldi vendégek a Pántlika Néptáncegyüttes jóvoltából felpróbálhatták a magyar népviseletet is, amit egymás táncainak közös tanulása kísért...

Fotó: Arany Gábor

A fenti kérdések elengedhetetlen tartozékai az úgynevezett erőszakmentes kommunikációnak (EMK), amelyről a baki Göcsej Kapuja Általános Iskolában, Rambala Éva tréner jóvoltából tíz éve zajló folyamat révén olvasóink már sokat tudnak, hiszen a párját ritkító pedagógiai modellt igyekszünk nyomon követni.

Ezért kísérte lapunk fokozott érdeklődéssel a héten zajlott tréninget, amely kétéves Erasmus pályázat segítségével valósulhatott meg, s a bakin kívül csak egy makói iskola vesz részt benne Magyarországról.

A partnerek Portugáliából, Törökországból, Finnországból, Olaszországból (Muhos, Gaziantep, Partinico és Seixar városokból) kerültek ki. A felsorolás is jelzi, eltérő fejlettségű és társadalmi hátterű országok tanintézményeinek a munkatársai figyelhették a bemutató órákat Bakon. (A pályázat vállalása szerint a baki gyerekek és kísérőik tavasszal majd a török, magán fenntartású elitiskolába utazhatnak.)

- Az interneten kutakodva olyan pályázatra leltem, amit régóta kerestem – mondta a szakmai program végén, a kedd esti tapasztalatösszegzés és vacsora kavalkádjában Baráti Eszter (Kinga nővér), aki a makói egyházi iskolából érkezett, s a baki iskola igazgatója, Garamvölgyi György mellett a szóban forgó szakmai együttműködés motorja.

Eltérő helyzetek, eltérő tapasztalatok, azonos célok. Anabela Alvez (Portugália), Baráti Eszter Kinga (Makó), Paula Susanne Byman (Finnország) és Figen Polet (Törökország) két napon át gyakorolta az erőszakmentes kommunikáció iskolai változatát Bakon
Fotós: Arany Gábor

- Korábban már megismerkedtünk Rambala Évával és az EMK-val, tudtuk, szükségünk van rá. Nem is gondoltuk, hogy ekkora lesz az érdeklődés, s öt országra terjed ki 2018 végéig a tapasztalatcsere. Nagyon sokat tanulunk a baki kollégáktól, akik most 13 tanárt fogadtak. Nem is jellemző az Erasmus-ra, hogy tanárok képződnek általa, pedig nagy hatékonysággal vihetik tovább az ismereteiket. A program végén beszámolót teszünk le az asztalra, de nem ez a lényeg, hanem az, amit itt most látsz. Innen olyan inspirációval megy haza mindenki, amelyből majd a tanítványaik profitálnak.

Mi már a felsősöknek tanítjuk az EMK-t. Nem egyszerű mélyre ásni magunkban, megtalálni az érzéseket, szükségleteket, s ezután kommunikálni, mediálni a konfliktushelyzeteket. Itt megismerhettük, hogy Európában másutt miképp kezelik ugyanazt a problémát, amivel mi is szembesülünk.

Az EMK módszerét szokás a zsiráf és a sakál nyelvvel leírni. Az empatikus, a másik szükségleteire érzékeny kommunikáció jelképe a zsiráf, mert neki van a legnagyobb szíve a Föld élőlényei közül. A sakált nem is kell magyarázni, a kevéssé szimpatikus állat mások gyengeségeivel él vissza.

A külföldi vendégek a Pántlika Néptáncegyüttes jóvoltából felpróbálhatták a magyar népviseletet is, amit egymás táncainak közös tanulása kísért...
Fotós: Arany Gábor

„A gyerekkonfliktusok a fejlett és a kevésbé gazdag országokban is majdnem ugyanazok, ez a módszer mindenütt hasznára lehet a tanároknak.” (Paula Susanne Byman)

- Mi Helsinkitől 600 kilométerre Oulu közelében élünk, én 17 fős osztályban tanítok matematikát, angolt és vallástörténetet állami iskolában – mutatta be munkáját Paula Susanne Byman. – A nyelvet osztott csoportban tanítjuk, ideális körülmények között. A gyerekek használják az e-twinning programot, a digitális oktatási eszközök könnyítik az oktatást.

- Az EMK ismert volt?

- Nem, de rögvest utánanéztünk, amikor megérkezett az Erasmus lehetőség. Megnéztük a makói iskola videóit, lelkesedtünk, elolvastuk a könyveket, nagyon megtetszett.

- Szükség van egyáltalán efféle konfliktuskezelésre a világ legjobbjának tartott iskolai modellben?

- Szerintem a gyerekek mindenütt ugyanolyanok. Veszekszenek, összekapnak, kicsit húzzák egymás haját. Mi most kezdünk beleérezni, az EMK milyen eszközt ad a kezünkbe, ahhoz, hogy vidámabbak és feszültségmentesebbek legyenek a napjaink.

„Olvastuk Marshall Rosenberg a könyvét, de gyakorlatban még nem láttuk a működését.” (Figen Polet)

- Az én iskolám magánintézmény, a tehetősebb török szülők gyermekeit oktatjuk, 1000 tanulónk van 6-18 éves kor között – tájékoztatott Figen Polet. Kolléganőivel együtt nem volt könnyű helyzetben a vacsorán, ahol roskadoztak az asztalok a magyaros vendégszeretet jeleitől, bizony, sok sertéshússal.

A gondos bakiak zöldségételekkel készültek a probléma áthidalására. – Én angolt tanítok. A nyelv nagyon fontos ebben a társadalmi körben, a szülők szeretnék a legjobb európai vagy tengerentúli felsőoktatásba küldeni gyerekeiket. (Nem csak arra készülnek tehát, hogy kétkezi vendégmunkások legyenek.)

Figen a munkatársaival együtt el volt bűvölve a baki mintától, leginkább az tetszett benne, hogy a diák-diák, a felnőtt-diák és a felnőtt-felnőtt kapcsolatokban is alkalmazható.

- Egyformán fontos mindhárom interakciós helyzet, a felnőtt is tisztelettel kell, hogy a diákja felé forduljon. A gyerekek egymás közti konfliktuskezelése, a mediáció egészen új utat nyit meg.

... itt például Maija Oravamäki tanít finn tánclépéseket. A tanárnő ismert és sikeres sífutó
Fotós: Arany Gábor

 „Soha nem hallottam róla, lenyűgöző, amit itt láttunk.” (Anabela Alvez)

- A miénk a Lisszabon közelében lévő Seixar általános iskolája, 10-16 éves kor közt járnak hozzánk a gyerekek, 700 tanulót 80 pedagógus tanít, én reáltudományokat és angolt oktatok – mesélte a portugál tanárnő, Anabela Alvez. Tizennyolc éve ugyanaz a munkahelye. – Az EMK újdonság volt számunkra, azt hiszem, ezt nekünk találták ki. Nehéz hátterű, feszült gyerekekkel van dolgunk, akik megtanulnának egy másfajta kommunikációt, ami nélkülözi a verbális agressziót. Nem lesz könnyű, tudjuk, de itt Bakon nagy lendületet kaptunk. Nem, nem hiszem, hogy a szülőket gyorsan be tudnánk vonni, talán a gyerekeik...

(Bakon a szülők is részt vettek EMK-tanfolyamon.)

Mit gondolnak, az ő szemszögükből nézve, mi Európa legnagyobb gondja, problémája, kérdeztem végül mindnyájuktól. A tudáshoz való hozzájutás joga? A digitális forradalom? A menekültügy, netán a vallási különbségek?

Paula iskolájában nincsen más nemzetiségű gyerek, de érti, hogy a migration komoly ügye Európának, ez mindenkire hatással van. „Könnyen lehet, azoknak kell majd megoldani, akiket most nevelünk.” A digitális felszereltség nálunk nem gond, ahogy a tudás is széleskörűen elérhető.

Figen Polet úgy látja, Törökországban magánügy a vallási meggyőződés, ebbe nem szól bele senki. Speciális helyzetben van: noha a szíriai határ közelében lévő városban, Gaziantep-ben élnek, ahová hosszú évek óta érkeznek az otthonaikból kibombázott, elüldözött szírek, iskolájukban még sincsenek menekült gyerekek.

A török állam egyébként taníttatja a szír menekült gyerekeket, mondta, ezt fontos és szép gesztusnak tartja. „Az a legjobb megoldás, ha a menekülteket mindenütt bevonják az oktatásba.” Iskolája személyi és technikai felszereltsége a legkorszerűbb tudás megszerzését teszi lehetővé a gazdagabb szülők gyerekei számára.

Anabela Alvez a portugál Seixarban egészen másképp látja mindezt. Az állami iskolába járó gyerekek szülei sok esetben munkanélküliek, vagy aluliskolázottak, akik közt rengeteg a bevándorló. Ők nem évek, de évtizedek óta áramlanak Portugália hajdani gyarmatairól, főleg Afrikából. A nyelvi nehézségek sem elhanyagolhatóak, mivel az afrikai portugál nem azonos az egykor volt gyarmatbirodalom központjában beszélt portugállal.

Mellettük sok a kínai is és természetesen a cigányok, ahogy ő mondja, a „portugal gypsies”. Anabela elmondta, sajnálják, hogy motiválatlanok a szülők, ezért a gyerekeikkel is nehéz elhitetni, hogy a tudás kiemelheti őket a szegénysorból. Az iskolából mégsem menekülnek a tanárok, sőt, érzik, tudják, olykor ők jelentik az utolsó reménysugarat a diákjaiknak. Mi lenne, ha a tanáraik is cserben hagynák őket?!

(A cikk létrejöttében Reizer Ferencé és Beczők Adrienn nyújtott segítséget.)

AZ EMK ELMÉLETE

„Az erőszakmentes kommunikáció célja, hogy létrehozza és fenntartsa azt a gondolkodásmódot, s azokat a minőségi kapcsolatokat és szervezeti formákat, amelyek között mindenki szükségletei kielégülhetnek. Ennek megvalósításáért a figyelmünket a következő irányokba fókuszáljuk: őszinte és egyértelmű önkifejezés, egymás tiszteletteljes és empatikus meghallgatása, önmagunk kifejezése őszintén, a másik kritizálása nélkül.” – olvasható Rambala Éva tréner ismeretterjesztő honlapján.

A módszert az amerikai Marshall Rosenberg (1934-2015) dolgozta ki, aki pszichológusként háborús övezetekben dolgozott túszmentő team-ek tagjaként. Az EMK azzal kezdi a kommunikációs beidegződések átalakítását, hogy megfogalmaztassa az érzéseket, szükségleteket, megfigyeltesse a másik emberben ugyanezeket. Az alkotóelemek sora végül a megfigyelés, érzés, szükséglet megfogalmazása után a kéréssel lesz teljes, amellyel a másik emberhez annak teljesülése reményében fordulhatunk.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a zaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában