2024.02.15. 18:30
Az önvezető járművek jogi szabályozásáról tanácskoztak
Kihelyezett ülést tartottak csütörtökön a zalaegerszegi ZalaZONE Járműipari Tesztpályán az Országgyűlés Igazságügyi Bizottságának fideszes tagjai Vigh László alelnök, országgyűlési képviselő meghívására. A bizottság első alkalommal ülésezett a zalaegerszegi tesztpályán, ahol önvezető járművek tesztelését is végzik. Egyetlen napirendként az önvezető autók és a felelősségvállalás jelenlegi és jövőbeni jogi szabályozásának kérdéskörét tárgyalták meg.
Dr. Kovács Zoltán, Vigh László, dr. Pajtók Gábor és dr. Mészáros Lajos egy zalaegerszegi cég által fejlesztett, Tipo EV Two névre keresztelt vintage autó mögött
Fotó: Pezzetta Umberto
A bizottság ülését dr. Vejkey Imre elnök nyitotta meg, melyet követően elsőként prof. dr. Palkovics László tartott előadást a témában. A N7 Holding Nemzeti Védelmi Ipari Innovációs Zrt. vezérigazgatója úgy fogalmazott, tudunk önvezető autót gyártani, de még nem tudjuk, milyen jogi eszközökkel lehet szabályozni azokat a helyzeteket, amikor a mesterséges intelligencia hoz döntéseket, következményeit pedig az emberek tapasztalják meg. Kiemelte, a járműipari tesztpályán lehetőség van az önvezető járművek különféle közlekedési szituációkban történő vizsgálatára, amely a jogi környezet megalkotásában is segíthet. Hozzátette, hogy itt és a Széchenyi István Egyetemen is foglalkoznak ezzel a kérdéssel.
Magyarország az önvezető technológiák terén vezető hatalomnak számít. Ezen a területen jelenleg mintegy 10 ezer autóipari fejlesztőmérnök dolgozik. A járműipari tesztpálya mint kutatási infrastruktúra a cégek igényei alapján létesült a magyar állam beruházásában, mondta Hamar Zoltán. Az AVL-ZalaZONE Kft. ügyvezetője a témához kapcsolódva jelezte, hogy szívesen működnének közre az önvezetés jogi hátterének kidolgozásában.
A járműipari tesztpálya elemeit, azok funkcióit Vigh László országgyűlési képviselő, az igazságügyi bizottság alelnöke ismertette. Kiemelte, a járműipar Szilícium-völgye épült fel Zalaegerszegen 250 hektáron, ahol minden együtt van az irányításelmélettől a digitalizációig. Az elektromos és önvezető járművek rendszereinek tesztelését olyan felületek segítik, mint például a kezelhetőségi pálya, az autópálya-szakasz vagy a smart city.
Elhangzott, Németországban már lehet közlekedni önvezető autókkal. A magyarországi jogi szabályozás megteremtéséhez egyebek mellett a közlekedésbiztonság, a polgári jogi felelősség, a szellemitulajdon-jog és az adatvédelem kérdéseit kell tisztázni, amelyről Nyalka Csaba ügyvéd beszélt az igazságügyi bizottság ülésén.