Depressziót okoz és gátolja a tanulást

2023.10.10. 07:00

Pöltl Ákos a túlzott okostelefon-használatról

Azok a gyermek és kamaszok, aki három óránál többet töltenek el a közösségi média felületein, kétszer nagyobb eséllyel lesznek depressziósok és a szorongók, hangsúlyozta Pöltl Ákos A digitális veszélyek, az okostelefon túlzott használatának hatásai című előadásában.

Antal Lívia

Pöltl Ákos az okostelefon túlzott használatának hatásai című előadásán

Fotó: Antal Lívia

Ez az egyik megállapítás, amely az amerikai tiszti főorvos májusban kiadott Mentális veszélyhelyzet című figyelmeztetésében szerepel. A családbiztonsági szakértő a Pannon Egyetem Zalaegerszegi Egyetemi Központjának Kutatók éjszakája programján tartott előadásán olyan kutatási eredményeket ismertetett, amelyek a közösségi média gyermekek mentális egészségére gyakorolt negatív hatásaira világítottak rá.

- Az egyik kutatásból például az derült ki, hogy a 3-5 éves gyermekeknél érzelmi és viselkedési nehézségeket hoznak elő a lenyugtatásukra kezükbe adott okostelefonok, különösen a fiúknál. Ez „megoldás” teljesen összezavarja a gyermeket abban, hogy képes legyen lenyugtatni magát szülői segítséggel, ami ölelést és beszélgetést feltételez. Ha ez elmarad, a stresszhelyzet kezeléseként fogják fel a gyerekek a mobileszköz használatát, figyelmeztetett a családbiztonsági szakértő.

Vajon a túl sok képernyőidő milyen hatással bír a kamaszok hosszú távú agyfejlődésére? – tette fel a kérdést Pöltl Ákos. Egy másik kutatás megállapítását idézve válaszként elmondta, azoknál a tinédzsereknél, akik gyakran csekkolják a közösségi média hírfolyamait, drámai változások láthatók agyuk reakcióban, amit képalkotó vizsgálatok támasztanak alá.

A családbiztonsági szakértő a folytatásban a gazdasági és manipulációs mechanizmusokról beszélt, és a mögöttük álló Big Tech cégekről.

- Az általuk kifejlesztett közösségi oldalaknak az a célja, hogy az úgynevezett figyelemtortából minél nagyobb szeletet kapjanak. Mivel hirdetési pénzből élnek, algoritmusokkal, személyre szabott tartalommal mindent elkövetnek azért, hogy a felhasználót minél hosszabb ideig saját platformjukon tartsák, a minél nagyobb bevétel érdekében - emelte ki.

Miért nem tudunk ellenállni, miért töltünk órákat az okostelefonokon? A kérdésre a válasz a dopamin.

- Az agyunk által termelt kémiai vegyület általánosságban „a jól érezzük magunkat" állapotért felel. Az okostelefonozás is ezt teszi, függőséget okoz. Megemeli az agy dopamin szintjét, ami viszont visszaesik, ha kevesebbet lógunk a telefonon. Miután az agy ugyanezen a területen dolgozza fel a fájdalmat, a dopaminnal megélt, és újravágyott kellemes érzést felváltja az üresség, a depresszió és a szorongás – magyarázta Pöltl Ákos.

Különösen a gyerekek esetében szükséges késleltetni emiatt az okostelefon, s főként a közösségi média használatát minimum középiskolás korig. A családbiztonsági szakértő megemlítette, hogy az UNESCO Technológia az iskolában című közelmúltbeli jelentésében az okostelefonok kitiltását javasolja az általános iskolákból, mert figyelmet von el a tanulástól. Hollandiában 2024 januárjától már nem lehet használni. A svédek elsőként vezették be az elektronikus könyveket az oktatásban. A PISA-tesztek eredménytelenségét látva idén júliusban az oktatási miniszter bejelentette, hogy visszahozzák a papíralapú tankönyveket, amelyre minden évben 500 millió koronát fordítanak.

Az MCC Fiatal Tehetség Program nyugat-magyarországi vezető kutatója végül azt hangsúlyozta, hogy a szülőknek tisztában kell lenni a veszélyekkel, és jó példát kell mutatnia. Jelöljenek ki

gyerekeikkel közösen technológiamentes zónákat az okostelefon-használat, illetve képernyőidő csökkentése érdekében: a hálószobában, a közös étkezések és egyéb családi események alkalmával mindenki mellőzze a telefonját.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a zaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában