Frissen Zalából

2021.12.01. 20:00

Az MTA kitüntette a zalaegerszegi Baka Gabriella tanárnőt

A Magyar Tudományos Akadémia Pedagógus Kutatói Pályadíj Bölcsészet- és társadalomtudományok kategóriájának 2021-es kitüntetettjei között ünnepelhetjük Baka Gabriella tanárnőt, a zalaegerszegi Mindszenty József Általános Iskola, Gimnázium és Kollégium gimnáziumi angol nyelvi munkaközösség-vezetőjét, aki „A drámatörténet oktatásának lehetőségei a drámapedagógia módszereivel – Új metodológiai megközelítések a 21. századi oktatás korszerűsítésére” című pályamunkájával érdemelte ki az elismerést.

Arany Horváth Zsuzsanna

Erdei Anna az MTA főtitkárhelyettese adta át az elismerést Baka Gabriellának Fotó: MTA

Fotó: Szigeti Tamas

Mi is ez kitüntetés? A Pedagógus Kutatói Pályadíj elnyerésére pályázatot nyújthat be minden olyan egyetemi szintű mester fokozatú diplomával vagy PhD/DLA fokozattal rendelkező pedagógus, aki legalább öt évet töltött el a pedagógusi pályán, pedagógusként dolgozik magyarországi, illetve külföldi, magyarul is oktató középiskolában vagy általános iskolában. A benyújtott pályaművet a Közoktatás- fejlesztési Kutatási Pályázat Bírálóbizottsága bírálja el, majd az MTA elnöke dönt a díjazottak személyéről.

A díj elvi céltételezése, hogy a kutatás és oktatás egymást erősítő területek, a tudomány művelésének és a tanítás ezen összefüggéseinek felismerését, magas színvonalú művelését ismeri el az MTA a Pedagógus Kutatói Pályadíjjal. Erről szólt az átadás alkalmával Erdei Anna, az Akadémia főtitkárhelyettese is, aki szerint „olyan korban élünk, amikor az emberiség tudáskincse robbanásszerűen gazdagodik – ami tegnap még kutatási téma volt, abból holnapra könnyen lehet tananyag”.

Erdei Anna az MTA főtitkárhelyettese adta át az elismerést Baka Gabriellának Fotó: MTA

- A pályázatom az eddigi tanulmányaim, oktatói, tanári munkám, tapasztalataim összegzése, hiszen arra tettem kísérletet, hogy megvizsgáljam, hogyan lehet dráma- és színháztörténetet tanítani drámapedagógiai eszközökkel – avatott a részletekbe Baka Gabriella, amikor az elismerés kapcsán felkerestük. – Ugyanis a kerettantervben a dráma tantárgy esetében a 11-12. évfolyamon összesen 11 dráma tárgyalása szerepel, s az a javaslat, hogy ezeket cselekvéssel, azaz dramatikusan dolgozzuk fel. Pontosan kidolgozott tananyag, óraterv azonban nem áll rendelkezésre, a kutakodások azt mutatják, hogy többnyire mégis inkább frontális oktatási módon, tanári magyarázat módszerével dolgozzák fel a világirodalmi és magyar drámákat. Én megkíséreltem a drámapedagógiai módszerek alkalmazását egységbe foglalni. A 9-10. évfolyamon a készségfejlesztés keretében van drámajáték, improvizáció, de utána törés keletkezik, ha visszatérünk ahhoz, hogy nyissák ki Az ember tragédiáját valamelyik oldalon, és kezdjük el olvasni.

Az óratervekbe beépítette többéves angliai színháztörténeti kurzusainak
a tapasztalatait Fotó: Pezzetta Umberto

- Ami a nyelvezete miatt eléggé távol áll a mai tizenévestől, noha a benne foglalt kérdések ma is érvényesek...

- Építeni kell az addig tanultakra, fordított-tanterem- módszerrel, videókkal lehet elérni az órai munkához szükséges háttértudást. Mi készítettünk például egy táblázatot, amibe a diákok összegyűjtik a konfliktusokat, idézeteket, erre építjük rá a szerkezetet. Szerencsésen alakult az Erasmus-tanulmányútjaim sora, az óratervekbe beépíthettem az angliai színháztörténeti kurzusaim tapasztalatait. Három korszakot dolgoztam fel: az ókori görög drámát, az angol reneszánsz színházat és a francia klasszicista drámát, mindegyik egyben érettségi követelmény is. A kor miliőjét festi meg először az ember, erre alakítunk ki szerepjátékokat, azután a szerző életét is dramatikus módon dolgoztuk fel. Inkább 90 percben gondolkodtam, mert nem szerencsés megakasztani a diákok fantáziáját. Többféle játék szerepel ezekben a tananyagokban, lehet belőle mazsolázni az időkeretek függvényében.

Az óratervek a kort, a karaktereket, a színházak sajátosságait külön-külön jelenítik meg, kórussal, dialógussal, monológgal operálnak, de megvillantják többek közt a korabeli épületek látványát. Mint a tanárnő jelzi, a diákjai a londoni Globe színház épületét jelenítették meg, a drámapedagógiai eszközök a színészek és nézőik hétköznapjait idézik fel, egészen addig, hogy vajon milyen illatok, szagok voltak érezhetők a szalmaborítású földszinti nézőtéren, ahol csak állni tudtak a nézők.

- Az élményközpontú oktatásban a valós tapasztalat a képzeletvilággal vegyül, a cselekvés pedig felszabadító hatással van a tanulókra – magyarázta a lényeget a tanárnő. – Üres teremben, néhány próbakockával dolgozunk, mindent a kreativitás épít fel. A feldolgozás során lehet Facebook- bejegyzést írni, vagy blogot, lejegyezve, kikkel találkozhattak a Globe-ban, vagy ezeket a találkozásokat akár élőképekben is felidézhetik. A színházi munkát is eljátszhatják, kutathatják, hogy milyen instrukciókat rejt a szöveg, mit csináljon éppen Hamlet, hogyan dolgoztak a színészek úgy, hogy csak egymás végszavát ismerték, de a teljes szöveget nem, és így tovább.

Folytatjuk Molière-rel, a szabályjátékok sorával, Ádám és Éva viszonyával Madáchnál, vagy Bánk bán magánéleti tragédiájával, a régies nyelvezet megértésének gondjaival, a nyelvi nehézségek leküzdésének kommunikációs fortélyaival, s azon kapjuk magunkat, hogy szeretnénk Baka Gabriella osztályába járni.

Erdei Anna MTA főtitkárhelyettes a díjazottak méltatása mellett beszélt az MTA Közoktatás-fejlesztési Kutatási Programjáról, amellyel az Akadémia egy korszerű, tudományosan megalapozott, a készségek fejlesztését, az ismeretek átadását és széles körű általános műveltséget egyaránt kínáló rendszer létrehozásához szeretne hozzájárulni.

Baka Gabriella pályamunkája ezt a törekvést szolgálja, ha sikerül könyvként megjelentetni. Ez a terv, bizonyára meg is valósul.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a zaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában