Turizmus

2018.05.20. 15:30

Tizenöt éve fáradoznak Gyenesdiás turizmusáért

Az országban elsőként Gyenesdiáson alakult meg az az új típusú turisztikai szervezet, amelynek mintájára ma már országszerte ilyen egyesületek végzik a települések turisztikai marketingtevékenységét, fogják össze a helyi szolgáltatókat. A Gyenesdiási Turisztikai Egyesület a napokban ünnepelte 15 éves évfordulóját.

Keszey Ágnes

A jubileumi ünnepségen a tagok a helyi termékekből álló ajándékcsomagot kapták meg, s a GYTE-ről szóló kvízjátékban is részt vehettek

Mi az a TDM?

TDM, azaz turisztikai desztinációs menedzsment – így nevezik a turisztikai szakemberek azt a modellt, amelyet Ausztriából átvéve hazánkban elsőként Gyenesdiás hívott életre és működtet másfél évtizede sikeresen, példát mutatva közel száz hazai településnek. Az évforduló alkalmából a gyenesdiási Darnay pincében tartott ünnepségen Szalóky Jenő akkori polgármester idézte fel a megalakulást. Elmondása szerint már az 1990-es évek elején nyilvánvaló volt, hogy a turizmusban is új utakat és lehetőséget kell keresni.

- A település életét is újszerűen kellett megszervezni. Kicsit visszanyúlva a régihez, megtalálni az újat és kitekinteni a világba, hogy mit lehet úgy megvalósítani, hogy utat ne tévesszünk, ne személyfüggő legyen, hanem rendszerben gondolkozzunk, álljon meg a talpán, amit kigondoltunk, s hosszú távon szolgálja a közösség életét – szólt az alapelvekről Szalóky Jenő.

Somogyi Zoltán, a Gyenesdiási Turisztikai Egyesület elnöke a Tourinform iroda munkatársait is köszöntötte a jubileumi ünnepségen. Kovács Judit (balra) irodavezető a megalakulás óta dolgozik a szervezetnél, jobb oldalon Szirmai Katalin és Kenesei-Bezzeg Katalin Fotó: A szerző

Elmondása szerint az akkor gombamódra szaporodó turisztikai vállalkozások is felismerték az összefogás szükségességét. Mint azt felidézte, a keszthelyi kistérségben létrehozták azt a szervezeti formát, ahol a vállalkozók és az önkormányzatok összefogtak, és egy irodán keresztül kezdték el a térség turizmusát működtetni.

Dél-Tirolban működött hasonló rendszer, amelynek szellemiségéből és működéséből sok mindent át-emeltek a hazai modellbe. Az önkormányzat és a turizmusban érdekelt felek együttműködésével, közös finanszírozásban, az országban elsőként jött létre olyan alulról építkező szervezet, ahol a felelősség és a döntéshozatal a turizmus tényleges szereplőinek kezébe került.

A hazai TDM modell két szülőatyja: Szalóky Jenő és Semsei Sándor vágta fel a 15 éves Gyenesdiási Turisztikai Egyesület tortáját

- A lényeg, hogy ezt mi magunkért csináljuk. A jövőt illetően is az a fontos, megértjük-e, hogy az itteni turizmusért mi vagyunk a felelősek. Ha teszünk érte, össze akarunk fogni, együtt tudunk dolgozni, akkor lesz siker, ha nem vagy ímmel-ámmal, akkor nem lesz siker. Mindennek a súlya és ereje az összefogásban van – hívta fel a figyelmet Szalóky Jenő, a GYTE tiszteletbeli elnöke.

Példamutatás, turizmusfejlesztés

„Gyenesdiás az a szikra, melyből a Balaton turizmusa feltámadhat” – idézte Lengyel Márton neves turisztikai szakember hajdani gondolatát Semsei Sándor, a Magyar TDM Szövetség elnöke.

- Mi azt szeretnénk, ha Magyarországon is meghatározóvá válna a desztinációs gondolkozás. Ez azt jelenti, hogy nem egy-egy szolgáltatás egyedül vinné magát piacra, hanem térségi szinten összetartozó, együttműködő szolgáltatók sokasága teremtené meg a kínálatot, ami meg tudja szólítani az embereket, és minél több, jobban fizető, hosszabban itt tartózkodó, visszatérő célközönséget tudna csábítani. Ezek a vágyaink. A valóság kicsit földhözragadtabb: rengeteg érdeket kell egyeztetni. Gondolok itt egyes szolgáltatók egymáshoz való viszonyára, az önkormányzat és a szolgáltatók kapcsolatára – árnyalta a képet Semsei Sándor. Arra is felhívta a figyelmet, hogy mindenhol, ahol a turizmus jelentős gazdasági tényező, térségi szemléletben gondolkodva, e modell szerint irányítják.

A jubileumi ünnepségen a tagok a helyi termékekből álló ajándékcsomagot kapták meg, s a GYTE-ről szóló kvízjátékban is részt vehettek

- Az utazási döntések körülbelül 65 százaléka desztinációkra irányul. Tehát a hova menjek, mit csináljak kérdésre többnyire földrajzi terület a válasz: például Olaszországba, Amerikába, Firenzébe, Londonba. Nem egy-egy szolgáltatást akarnak az emberek, hanem sokrétű kínálatot, amely egyes termékekből van összerakva. Ennek koordinációját, gazdasági, technológiai innovációját irányítja és felügyeli a desztinációs menedzsment szervezeti rendszer – elemezte a közel száz egyesületet összefogó MTDMSZ elnöke.

A Tourinform irodát is működtető GYTE irodavezetője, Kovács Judit a megalakulás óta dolgozik a turisztikai egyesületnél. Úgy emlékszik vissza, a legnehezebb feladat volt, hogy Gyenesdiást felhelyezzék a Balaton térképére, hiszen nevében nem szerepel a tó neve. Kihívásnak tartotta a külföldi modell átültetését a gyakorlatba, de azt is hozzátette: első fecskeként szabadon, nekik tetszően alakíthatták a rendszert.

- A vendégeknek turisztikai információkat nyújtunk, településfejlesztési és marketingfeladataink is vannak: a kiadványok, média és online megjelenés, családbarát termékfejlesztés. Egy most elvégzett felmérésből kitűnik, a lakosság is visszaigazolta, hogy jó irányba haladunk – sorolta Kovács Judit. A GYTE érdekvédelmi tevékenységet is folytat, s tagjait rendszeresen informálja a jogszabályi változásokról.

Mit hoz a jövő?

A 15 éves működésre visszatekintő ünnepségen természetesen helyzetértékelés és a jövő is szóba került.

- Vannak ötletek, amelyeket most kezdünk megvalósítani. Az egyik a helyi termék ajándékcsomag. Tavasszal volt egy fórumunk, ahol a tagjaink és a velünk kapcsolatban lévő termelők mutatkoztak be. Az ő termékeikből állítottunk össze egy válogatást: van benne bor, teakeverék, méz, tönkölyropogós és csokoládé. Ezt tagjaink ajándékként nyújthatják át vendégeiknek, partnereiknek, bemutatva ezzel kicsit a települést, hiszen minden ízében benne van Gyenesdiás. Szeretnénk, ha ezek a szálláshelyeken az asztalokra is kerülnének, hogy minél több ember megkóstolhassa a helyi termékeket. Nagy tervünk egy fejlesztési támogatási rendszer kidolgozása tagjaink részére. Lényeges a külső, pályázati források megtalálásának erősítése is. Azt is fontosnak tartom, hogy a másfél évtizedes örökséget gondozni kell: a felépített, egységes, működő, gazdaságilag és tagságában is stabil egyesületi rendszert fenn kell tartani – osztotta meg gondolatait Somogyi Zoltán, akit néhány hete választottak meg a GYTE elnökévé.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a zaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában