Tűzvédelem

2018.02.15. 14:00

Mi a teendő, ha ég a gépjármű, amivel utazunk?

Hétfőn délután busz gyulladt ki a megyeszékhelyi Kosztolányi utca elején. Nem sérült meg senki, a sofőr porral oltóval fékezte meg a lángokat, mire a tűzoltók kiérkeztek.

Arany Gábor

Lapunkban is beszámoltunk az esetről, aminek kapcsán Cseresznyés Dániel, a megyei katasztrófavédelmi igazgatóság szóvivője több fontos tudnivalóra hívta fel a figyelmet.

Érdemes tudni, hogy az ütközés miatt a gépkocsi nagyon ritkán gyullad ki. Sokkal nagyobb a valószínűsége, hogy valamilyen műszaki hiba okoz tüzet.

Ilyenkor az azonnali és a nyugodt beavatkozás a legfontosabb!

Hol keletkezhet tűz?

Az autóknál a tűz leggyakrabban a motortérben keletkezik, ahol szivároghat az üzemanyag, a hidraulika olaja és különféle éghető szennyeződések is további veszélyt jelentenek. A folyadékok szivárgásának oka lehet elhasználódás, vagy javítási, szerelési hiba, esetleg valamilyen törés, kopás, a tömítések hiánya, tömítetlensége. Az elektromos meghibásodásokból eredő tüzet okozhatja például a szakszerűtlenül beszerelt hangrendszer, az utólag, rosszul beszerelt fényszórók, világítás.

Ezenkívül az egyéb javítások, például az elhasználódás miatti beavatkozások, a biztosítéktábla meghibásodásakor annak kiiktatása. Problémát okozhat a meglazult vagy nem megfelelő minőségű kötéseknél kialakuló nagy átmeneti ellenállás, ami felhevülhet. Esetleg zárlat az elektromos vezetékek szigetelésén szereléskor vagy más okból keletkezett mechanikai sérülések miatt. Az üzemanyagellátó rendszer vezetékeinek elhasználódása, a vezetékek repedése, törése is okozhat tüzet.

Sokszor jelent problémát az utastérben a dohányzás. Az autósok előszeretettel hajítják ki az ablakon a még égő cigarettát, amit viszont a menetszél visszafújhat az utastérbe.

Mi is a teendő elektromos tűznél?

Ha az utasfülkében égésre utaló szagot tapasztalunk, és a nyomában vékony füstcsíkot látunk terjengeni a műszerfal mögül, azonnal álljunk meg, vegyük le a gyújtást és a gyújtáskapcsolóból vegyük ki a slusszkulcsot! A gyújtás levételével, majd az akkumulátor lekapcsolásával áramtalanítjuk autónk elektromos rendszerét, ezáltal megszűnhet a zárlatos vezeték túlmelegedése, felizzása.

Persze az azonnali megállás nem hirtelen padlóféket jelent, hanem a körülöttünk s főleg a mögöttünk haladók biztonságára is tekintettel végrehajtott gyors fékezést.

Amennyiben a motortérben támad baj az üzemanyagrendszer hibája miatt, akkor azt általában hirtelen erős üzemanyagszag, majd a motortérből kiáramló füst jelzi. A teendők hasonló módon kezdődnek: azonnali biztonságos megállás, a motor leállítása, a gyújtás levétele.

A buszon keletkezett tüzet a sofőr megfékezte
Fotós: Katona Tibor

Kérdés, felnyissuk-e a motorháztetőt?

Nos, a keletkező tűz oxigénellátása a motorháztető alatt megszoruló füst és egyéb égéstermékek miatt nem tökéletes, ezáltal az égés intenzitása kisebb. Abban a pillanatban, amint felnyitjuk a tetőt, friss levegőt engedünk a tűzhöz és a lángok ettől felcsapnak! A motortérben keletkező tűz esetén csak akkor nyissuk fel a motorháztetőt, ha a kezünkben van a kibiztosított, beüzemelt tűzoltó készülék.

Ez esetben is csak annyira emeljük fel, hogy az oltóanyag biztosan bejusson. Arra vigyázzunk, hogy a felforrósodott karosszériaelemek és a kiáramló égéstermékek égési sérüléseket okozhatnak! Tűzoltáskor a készüléket rövid ideig, szakaszosan üzemeltessük.

Célszerű minden gépjárműben tűzoltó készüléket tartani

Személygépkocsiban a kisebb méretű is megfelelő. Figyeljünk a rögzítésére. Egyrészt ellen kell állni az erősebb fékezéskor, ütközéskor fellépő erőknek. Másrészt biztosítanunk kell, hogy a vezetőülésből könnyen elérjük és minél hamarabb megkezdhessük az oltást.

Az optimális elhelyezése az első utas oldali ülés lábtér bal oldalán vízszintes helyzetben. Szóba jöhet még a csomagtartó, ahol azonban olyan helyet alakítsunk ki neki, hogy bármikor a csomagok átpakolása nélkül hozzáférjünk. Az ilyen kisméretű palackok azonban csak a kezdődő tüzek elfojtására alkalmasak.

Ezek is érdekelhetik