Ítéletidő

2020.02.10. 07:39

Szélvihar tombolt Zalában: a Balaton kilépett a medréből – folyamatosan frissítve

Az Országos Meteorológia szolgálat másodfokúra csökkentette a figyelmeztetést megyénkre vonatkozóan az erős, vagy viharos széllökések miatt.

zaol.hu, utinform.hu, met.hu

Forrás: Zalai Hírlap

Fotó: Keszey Ágnes

Orkán erejű szél csapott le Zalára

A megyei katasztrófavédelmi igazgatóság tájékoztatása szerint kora délutánig fél száznál több esetben kellett kivonulniuk a tűzoltóknak a vihar okozta károk felszámolására. A hírek szerint személyi sérülést szerencsére sehol nem okozott a vihar. Részletes beszámolónkért kattintson oldalunkra!

Balesetveszély a Balatoni úton

Zalaegerszegen, a Balatoni út és a Stadion út kereszteződésében a balra kanyarodó sáv lámpáját elfordította a szél. ITT olvashat részleteket.

Fotó: Pezzetta Umberto / Zalai Hírlap

Kilendült a Balaton

Közel egy méteres különbség volt a keszthelyi és a balatonfűzfői vízállás között hétfőn. A tó vize a Nyugat-balatoni városban több tíz métert visszahúzódott a heves szél miatt. További információkat cikkünkben olvashat róla.

Fotó: Keszey Ágnes

 

Oszlopok bánták Zalaegerszegen

A Ciara nem kíméli Zala megyét, oszlopokat rongált meg a szél a megyeszékhelyen.

Fotó: Pezzetta Umberto / Zalai Hírlap

 

Milejszegen sírokat rongált az ítélet idő

 

A keleti medencébe tolta a Balaton vizét a vihar

Keszthelynél 51 centiméterrel csökkent, Balatonfűzfőnél 42 centiméterrel emelkedett a tó vízszintje – derül ki az idokep.hu cikkéből. A háborgó Balatonról videót is készített az időkép csapata. Bővebben itt olvashat a történtekről.

Egyre erősebb a szél

A Zalai Utak királyai csoportban fél 13 körül osztottak meg egy képet, amelyen látszik, hogy a Zrínyi iskola közelében az útra borult egy fa, akadályozva a forgalmat. Szerencsére a tűzoltók már a helyszínen vannak.

Fotó: Belső Mátyás

A Országos Meteorológiai Szolgálat Facebookon osztott meg egy térképet, amely szerint Zala legnagyobb részén, erős viharos szél fúj.

https://www.facebook.com/orszagosmeteorologiaiszolgalat/photos/pcb.2726584860750658/2726583444084133/?type=3&theater

Egy zalaegerszegi olvasónk délben, az Ady-iskola előtt állt meg egy rövid videóra, ami mellé hozzáfűzte: majdnem kifújta a kezéből a telefont a szél.

Több olvasónk jelezte, hogy a zalaegerszegi, Lukahegyen és Bazitán is reggel óta szünetel az áramszolgáltatás. Súlyosabb balesetről egyelőre nem érkezett információ.

A Katasztrófavédelem a hétfő folyamán több, a viharos szélhez kapcsolódó esetről számolt be. Reggel 8 óra körül egy veszélyesen megdőlt fához riasztották őket Zalaegerszegre, az Alsóerdei útra. A hivatásos tűzoltók magasból mentő segítségével a fát eltávolították. Alig rá néhány perccel egy zalaegerszegi családi ház tetőszerkezetének borítását két négyzetméteren megbontotta szél a Kutilapi utcában. A helyszínre a zalaegerszegi hivatásos tűzoltókat riasztották, akik a meglazult elemeket eltávolították. Ezekről és a hasonló esetekről bővebben ITT írtunk.

Ha bármilyen furcsaságot, nehézséget tapasztal a zalai utakon, vagy balesetet, esetleg viharos szél okozta kárt lát küldje el képeit, információit a [email protected] e-mail címre!

Viharos szél, de meleg idő

A télhez képest meleg lesz az időjárás hétfőn, a legmelegebb órákban akár 13 fokig is felszökhet a hőmérő higanyszála – derül ki a met.hu előrejelzéséből. Az utinform.hu szerint a Dunántúlon több helyen is, az M7-es autópálya balatonvilágosi és fonyódi szakaszán, Zalaegerszeg, Lenti, Vasvár, Sárvár és Győr környékén erős szél fúj.

Az OMSZ szerint főként a Dunántúlon lehetnek viharos, óránként 70-90 kilométeres széllökések. A nap első felében ettől erősebb lökések csak a hegyekben fordulhatnak elő. A hétfő délutáni órákban egy hidegfront érkezik, melynek környezetében országszerte viharos, elsősorban az Észak-Dunántúlon erősen viharos, 80-100 kilométeres, néhol 100 kilométer feletti széllökések is lehetnek. A hétfő esti órákra, a front átvonultával, átmenetileg mindenütt csillapodik a légmozgás, kedden napközben azonban ismét többfelé – a délnyugati országrész kivételével – viharossá, az északi országrészben erősen viharossá fokozódik a szél.

A viharos szél veszélye miatt, Zala megye mellett, Budapestre, Pest, Bács-Kiskun, Fejér, Győr-Moson-Sopron, Komárom-Esztergom, Somogy, és Veszprém megyére másodfokú, a többi megyére elsőfokú figyelmeztetést adtak ki.

A hasonló időjárás idén nem először okozhat gondokat, múlt héten például annyira erősen fújt a szél, hogy többek között az útra sodort egy alumínium garázst.

Mire figyeljen a vezetésénél?

A kreszvaltozas.hu az erős szélben való vezetés kockázataira is felhívja a figyelmet. Mint írják, az erős, viharos szél szokatlan feladatok elé állíthatja az autóvezetőket, akár személy-, akár teherautóval, vagy busszal hajtanak. A meglepetésszerű széllökések hatását télen fokozza, hogy a sofőrök vizuálisan nehezebben észlelik a szelet, minthogy nincs lombozat a fákon, kevésbé látszik rajtuk a szél, a nedves környezet miatt pedig porfelhőképződéssel sem jár a nagy légtömegek mozgása. Így elsősorban a saját- és a többi jármű mozgásából, reakcióiból vehető észre a szél jelenléte.

Eltérítheti a járművet az oldalirányú szél

Az elmúlt napokban több közúti baleset is történt, ami a szél számlájára írható. Az útra keresztirányú szél a járműveket letérítheti a követett nyomvonalról, és főként gyakorlatlan sofőrök nehezebben tudják visszaterelni az autót a kívánt irányba. Az oldalszélérzékenység létező fogalom a gépjárműgyártásban.

Alapszabályként leírható, hogy minél nagyobb egy jármű oldalfelülete és minél magasabb a súlypontja, annál érzékenyebb az oldalról érkező szélnyomásra. Ebből kikövetkeztethető, hogy a magasépítésű autók kényesebbek az oldalszélre. Különösen igaz ez a nagy oldalfelületet nyújtó furgonokra, teherautókra és buszokra.

A meredek oldalfalakba, mint a vitorlába kap bele a szél. Az elmúlt napok balesetei felhívják a figyelmet arra, hogy szélérzékenység szempontjából a könnyű építésű, de magas ponyvás felépítmények járnak az élen, különösen, ha rakomány nélkül, terheletlenül járják az utat. És különösen akkor, ha pótkocsi, vagy utánfutó hord ilyen felépítményt, ahol csak a hordozóváz, futómű és a felépítmény súlya terheli a tengelyt (tengelyeket) – tehát jóval könnyebbek, mint a motorral, vezetőfülkével, erőátvitellel terhelt vontatók.

A tehergépjárműveket, buszokat, vagy utánfutókat vonatató járműveket vezetve szélben különösen kell figyelni, és lehetőség szerint kisebb sebességgel kell haladni, illetve ha a sofőr észleli a billenés veszélyét, akkor jobbb mielőbb szélvédett helyen félreállni a járművel (járműszerelvénnyel) addig, amíg csillapodik a szél.

Az autósoknak is jobban kell figyelniük

Erős szélben a felsorolt szélérzékeny járművek közelében haladó személyautósoknak is jobban kell figyelniük, előzéskor, kikerüléskor nem csak arra, hogy a széltől a másik jármű elhagyhatja a nyomvonalat, de arra is, hogy mellé érve az előzés közben hirtelen szélárnyékba kerülnek, ami miatt ugyanúgy letérhetnek az addigi irányról. Aztán a szélárnyékból kikerülve ez ismételten megtörténhet.

Mintha 250-el repesztenénk

A felhajtóerő növekedésével csökken a tapadás. Ha egy autó 100 kilométer/óra sebességgel 50 kilométer/óra sebességű szembeszelet kap, akkor a légerők úgy hatnak rá, mintha 150-es sebességgel haladna. Könnyű kiszámolni, hogy például a napokban mért 100-120 kilométr/óra sebességű szélben milyen erők hatnak egy, az autópályán a megengedett legnagyobb sebességgel haladó autóra – akár mintha 250-nel haladna.

A szél emelőereje különösen jól érvényesül például szembeszélben felüljáróról lefelé nagyobb sebességgel haladva, a kormányzás könnyű lesz, kicsit olyan, mintha felúszna az autó. Szerencsétlen esetben a sofőr elvesztheti az uralmát a kocsi fölött, sőt az autópályáinkon megengedett maximális sebességet viharosan szeles időben jelentősen túllépve a szél a kocsi alá kapva fel is boríthatja a járművet: mint szoktuk ezt látni nagy sebességű pályaversenyeken szerencsétlenül járó versenyautók esetén.

Tehát erős szélben mérsékelt sebességgel kell haladni, amellyel az autó mozgása érezhetően nyugodtabb, ez helyzettől függ, a sofőrnek kell éreznie mit engedhet meg magának és az autójának a biztonságos haladásért. A visszafogottabb menetsebesség abból a szempontból is előnyös, hogy a viharosan szeles időben a szél az útra sodorhat nem odavaló akadályokat, letörhet faágakat, amelyekre rá-, vagy nekihajtva a közlekedő balesetet szenvedhet. Lassabban haladva több idő jut az akadály észlelése után a cselekvésre, fékezésre vagy kikerülő manőverre.

 

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a zaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában