Frissen Zalából

2021.04.11. 07:00

Lassacskán magára talál az autópiac

Nagyságrendileg ugyanazokat a számokat produkálta az év első negyedében az új személygépkocsik és kishaszongépjárművek értékesítési piaca, mint egy esztendővel korábban. Mindez azért biztató, mert a tavalyi első három hónapot még csak csekély mértékben sújtotta a koronavírus-járvány okozta recesszió.

Gyuricza Ferenc

Akinek a vételi szándék mellett elegendő pénze is volt új autó vásárlására, az jellemzően meg is tette azt

Fotó: Shutterstock

Mindez abból a jelentésből olvasható ki, amit az autó­piaci elemzésekkel foglalkozó Datahouse Kft. bocsátott szerkesztőségünk részére. Az eddigi idei adatok abban is megfelelnek a korábbi évek trendjének, hogy hónapról hónapra emelkedett az újonnan forgalomba helyezett járművek száma. Januárban 10 640, februárban 12 853, márciusban pedig 14 522 személyautó vagy kishaszongépjármű talált gazdára. Az említett két kategória az első negyedévben így összesen 38 015 darabos eladást produkált, vagyis mindössze 0,8 százalékos, 297 darabos elmaradást mutat az elmúlt évihez képest. Tavaly ennél magasabb számokat csak az év vége, november (15 543) és december (15 301) produkált. A vizsgált két kategória közül a kishaszongépjárművek piaca a 2021-es esztendő első három hónapja alatt ráadásul 3,1 százalékos növekedést ért el, ebből viszont az is következik, hogy a személyautók piacán csekély, 1,5 százalékos visszaesés jelentkezett.

Akinek a vételi szándék mellett elegendő pénze is volt új autó vásárlására, az jellemzően meg is tette azt
Fotó: Shutterstock

Az értékesítési elemzésekkel foglalkozó szakértők szerint ezek a számok már azt mutatják, hogy bár lassan, de valóban kezd magára találni a hazai autópiac, hiszen a tavalyi megtorpanás csak áprilisban jelentkezett igazán, vagyis idén a koronavírus-járvány hatása alatt sikerült nagyjából ugyanazokat az értékesítési adatokat produkálni, mint az elmúlt esztendő zárás előtti első negyedévében. Ennek az egyik valószínűsíthető oka, hogy míg a 2020-as esztendőre (legalábbis áprilistól kezdődően néhány hónapon át) egy általános gazdasági visszaeséstől való félelem miatt a takarékosság, a megfontolt költekezés volt a jellemző, addig idén ezt már kevésbé tapasztalhatjuk. Akiknek tehát szándékukban állt járművüket lecserélni vagy új autót vásárolni, azoknak egy jelentős része tavaly, a koronavírus-járvány berobbanását követően elhalasztotta a beszerzést. Idén viszont ilyen megfontoltsággal már kevésbé találkozunk, tehát akinek a vételi szándék mellett elegendő pénze is volt új autó vásárlására, az jellemzően meg is tette azt.

A személyautók piacán a városi terepjárók szegmense volt a legerősebb, azon belül is az úgynevezett B-SUV, azaz kisebb teljesítményű, kevesebb extrával felszerelt, s ebből adódóan olcsóbb járművekből fogyott a legtöbb. Ez a szegmens 18,89 százalékos piaci részesedést ért el, ami 7182 darab eladott autót jelent. A második helyet az alsó középkategória szerezte meg 17,04 százalékkal, harmadik a C-SUV lett 13,71 százalékkal. A márkák versenyét a Ford vezeti 5023 darabos értékesítéssel, ami 13,21 százalékos piaci részesedést jelent. Mindezt elsősorban a kishaszongépjárművek terén elért abszolút elsőségének köszönheti, ott ugyanis 1904 darabos eladást produkált, ami azt jelenti, hogy egymaga nagyobb piaci részesedést (32,71 százalék) ért el, mint az utána következő három további márka (Fiat, Toyota, Renault). A két kategóriát együtt vizsgálva a második helyen a Suzuki végzett 12,48 százalékos piaci részesedéssel, ami 4744 eladott járművet jelent, míg a harmadik a Toyota lett 9,4 százalékkal, 3573 darabbal. A tízes listán őket sorrendben a Fiat, a Dacia, a Volkswagen, a Skoda, a Kia, a Mercedes és a Hyundai követi. Meglepő módon a korábban rendre sokkal jobban szereplő Opel 1,89 százalékos piaci részesedéssel ezúttal csak a 16. helyen található.

Kaptunk adatokat a további kategóriák értékesítési számai­nak alakulásáról is. A motorok esetében a 2020-as év első három hónapjával összevetve tíz százalékos emelkedést mutat a piac, ám önmagában nem jelentős az értékesített darabszám, hiszen ez a kategória az első negyedévben rendre gyengén szerepel. 2020-ban március végéig 840 motort adtak el, idén eddig 924 értékesített kétkerekű szerepel a statisztikában. Az úgynevezett nagyhaszongépjárművek piaca változatos, a buszok esetében 65, a tehergépkocsiknál 27,3 százalékos a visszaesés, ezzel szemben a traktoroknál 16,7, a nyerges vontatók esetében pedig 42,9 százalékos az emelkedés.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a zaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!