hogy egyszerűbb legyen

2021.01.21. 07:00

A termények közúti szállításával kapcsolatban tett javaslatokat az agrárkamara

A Nemzeti Agrárgazdasági Kamara (NAK) javaslatokat tett a mezőgazdasági járművek közlekedési szabályainak módosítására. Például a súlytolerancia emelését és az EKÁER módosítását indítványozzák.

Jóna István

Az ipari almára is vonatkozna az EKÁER-változás

Fotó: Shutterstock

Hamarosan fokozatosan megindulnak a mezőgazdasági munkálatok a földeken. A nap bármely időszakában lehet majd találkozni a közutakon mezőgazdasági gépekkel. A gazdák érdekében az agrárkamara célul tűzte ki, hogy olyan javaslatcsomagot állít össze a döntéshozóknak, amelynek a segítségével leküzdhetőek a mezőgazdasági járművek közlekedési problémái, áll a kamara közleményében.

A NAK szakemberei rávilágítanak a javaslatban arra, hogy komoly bírságot szab ki a hatóság arra a járműre, amely a forgalmi engedélyben megengedett súlynál többet visz, az össztömeget túllépi. Ez a mező- és erdőgazdaságban dolgozó járművek esetében is fennáll. A munkák sajátossága azonban, hogy a szállítandó termények sok esetben a termőföldön kerülnek a szállító járművekre, ahol mérlegelésre nincsen lehetőség, így a jogszabály által előírt határértéket csak úgy tudják tartani, ha jelentősen alulméretezik a szállítandó termék tömegét, mivel annak fajtájától, víztartalmától is nagyban függ a fajsúlya és így a térfogattömege is.

Az ipari almára is vonatkozna az EKÁER-változás
Fotó: Shutterstock

A problémát tetézi, hogy – a Nemzeti Tengelysúlymérő Rendszer működésbe állítása mellett – az előzetesen már beharangozott tűréshatároknál lényegesen alacsonyabb tömegtúllépési mértékeket határoztak meg a döntéshozók, melyek ugyanúgy vonatkoznak a termőföldön mező- és erdőgazdasági tevékenységet végzőkre is (például betakarítás, trágyaszállítás, bálabehordás stb.). Ezáltal a termelőkre jelentős többletköltség nehezedik és nagyobb áruforgalmat kell bonyolítaniuk az utakon.

Kormányrendelet szerint 2018. június 30-át követően mindössze 1 százalék lehet a szállítmány szankciómentes tömegtúllépése. A jogszabály jelenleg is lehetőséget biztosít a konténert vagy cserefelépítményt szállító gépjárművek esetén a meghatározott 40 tonnás maximális össztömeg túllépésére. Ehhez hasonlóan a NAK kezdeményezi a mezőgazdasági termőterületen ömlesztett formában felrakodott termények szállítását végző gépjárművek esetén is a súlytolerancia maximum 5 százalékos túllépési lehetőségének biztosítását.

Az agrárkamara javasolja, hogy a mezőgazdasági termelők részére egy általános jogszabályi mentesség legyen elérhető arra az esetre, ha a gazdáknak mérlegelésre, súlymérésre a berakodás helyén nincs lehetőségük, vagy csak aránytalanul nagy nehézséggel vagy költséggel lenne ez elérhető.

Mindemellett az Elektronikus Közúti Áruforgalom Ellenőrző Rendszer (EKÁER) működésével kapcsolatos eddigi tapasztalatok alátámasztják, hogy visszaélések csak bizonyos nagyobb értékű termékek láncolatos értékesítésénél jelennek meg, de például a szerződéses kapcsolaton alapuló közvetlen feldolgozóipari beszállításoknál a rendszer sajátosságai miatt nem figyelhető meg az adóelkerülés. Látható tehát, hogy ez az a gazdálkodói kör és tevékenység, melyben nem jelenik meg az EKÁER által üldözött áfacsalás, így ezen a területen további pozitív eredményre se lehet számítani, a többletteher viszont jelentősen megnehezíti a gazdálkodók tevékenységét.

Ezek alapján a NAK javasolja, hogy a zöldborsót, a zöldbabot, a csemegekukoricát és az ipari almát (mint a feldolgozóipar számára nagy mennyiségben termelt növényi termékeket) vegyék ki a kockázatos termékek köréből.

E kivételek közel 1 millió tonna feldolgozóipari zöldség és gyümölcs szállítása esetén nyújtanának jelentős adminisztratív könnyítést a gazdálkodóknak, ezzel is segítve e stratégiailag fontos élelmiszer-feldolgozó ágazat tevékenységét, áll a Nemzeti Agrárgazdasági Kamara közleményében.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a zaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!