A városi terepjárók állnak az élen

2018.08.01. 09:00

Továbbra is szárnyal az újonnan vásárolt személyautók piaca

Mintegy harminc százalékkal több újonnan forgalomba helyezett autót adtak el az év első felében, mint a megelőző esztendő azonos időszakában. A fellendülés nyertesei egyértelműen a városi terepjárók.

Gyuricza Ferenc

A SUV-ok nemcsak darabszámban erősítettek, de a piaci részesedésük is nőtt Fotó: Pezzetta Umberto

Mindez az autópiaci elemzésekkel is foglalkozó Datahouse Kft. lapunknak megküldött adatbázisából derült ki. A konkrét számadatok szerint az év első hat hónapjában 70.736 új személyautó talált gazdára, szemben az 54.850 darabos tavalyi adattal. A különbség 29 százalék, ami igen erőteljes növekedést jelent.

A piac szempontjából a június volt a legerősebb hónap, akkor 14.192 új személyautó került forgalomba, a leglátványosabb növekedést azonban az április produkálta, az akkor értékesített 12.055 személyautó 3.374 darabbal múlta felül az előző év azonos időszakát, ez 38,9 százalékos növekedést jelent. A legrosszabb időszaknak a „mindössze” 17,5 százalékos növekedést produkáló május tekinthető, ám a megelőző évinél akkor is több, egészen pontosan 12.871 személyautót vásároltunk.

Ami az egyes autótípusokat érinti, jelenleg a SUV-ok, azaz a városi terepjárók vagy szabadidő-autók a legkedveltebbek, a piaci részesedésük meghaladja a 37 százalékot.

A SUV-ok nemcsak darabszámban erősítettek (8.337-tel többet adtak el ebből a típusból), de a piaci részesedésük is növekedett 4,34 százalékkal. A második helyen az alsó-középkategóriás személyautók találhatóak 29,47 százalékkal, a harmadik helyre pedig az úgynevezett kisautók kerültek 14,10 százalékos piaci részesedéssel, derül ki a tájékoztatóból. Előbbi típus némileg úgyszintén erősítette pozícióját, a kisautók esetében azonban – bár az eladott darabszám itt is növekedett 10,1 százalékkal – a piaci részesedés visszaesést mutat, ez a járműtípus 2,41 százalékot veszített.

A SUV-ok nemcsak darabszámban erősítettek, de a piaci részesedésük is nőtt Fotó: Pezzetta Umberto

A márkák versenyében a Datahouse Kft. elemzése szerint a Suzuki áll az élen, ez 2016-ban és 2017-ben is így volt az adott esztendő első félévi adatai szerint, ám a piaci részesedést tekintve ugyancsak emelkedés figyelhető meg.

Míg 2016-ban az összes értékesített személyautó 11,4 százaléka, 2017-ben pedig 12,43 százaléka volt Suzuki, addig ez évben 16,33 százalékkal vezeti a ranglistát a közkedvelt márka. A második helyen a Ford áll 9,93 százalékos részesedéssel, a harmadik helyet pedig a Skoda szerezte meg 9,11 százalékkal. Utóbbi a 2017-es első félévi eredményéhez képest egy pozíciót tudott javítani, az Opelt előzte meg. A tízes ranglistán szerepel még (sorrendben) a Toyota, a Volkswagen, a Dacia, a Renault, a Kia és a Nissan is. A legjobb tíz között új belépő ez évben nem található, és az említett Skoda-Opel helycserét leszámítva a sorrend is azonos a megelőző év azonos időszakával összehasonlítva.

Ami az értékesített darabszám emelkedését illeti, a legnagyobb arányú növekedést szintén a Suzuki produkálta, 2018 első hat hónapjában 69,4 százalékkal többet értékesített ez a márka, mint egy évvel korábban. Ez 4.733 darabbal több eladott személyautót jelent. Ugyan vannak márkák, amelyek százalékosan ezt is meghaladják – a SsangYong 155, az Adria 150 százalékos emelkedést produkált – de ezek eladott darabszámai elenyészőek a piac összességét tekintve.

A Magyarországon vezető (azaz a piaci részesedést tekintve az első húsz között szereplő) márkák esetében a legnagyobb visszaesés az Audinál mutatkozik, a német autómárkából ez évben 31 darabbal kevesebb talált vásárlóra. A Mitsubishi 121 darabos visszaesése pedig azt jelenti, hogy a japán márka a hazai az eladási listán a 25. helyen található.

Érdekes lehet még, hogy Porschéból 74 darabot, Teslából és Maseratiból hatot-hatot, Ferrariból négyet értékesítettek, de egy-egy Bentley és Rolls-Royce is gazdára talált, Lamborghinit viszont senki sem vett 2018 első felében Magyarországon.

Ami pedig az egyes szegmensek márkaversenyét illeti, a Datahouse Kft. összesítése alapján a SUV-ok esetében a Vitarával toronymagasan vezet a Suzuki, az alsó középkategóriában a Skoda Octavia számít a legnépszerűbbnek, a kisautók ranglistáján pedig a Renault Clio áll az élen. A felső középkategóriában a Volkswagen Passat, az egyterűek mezőnyében a Dacia Lodgy, a mini autóknál a Fiat 500 modell a nyerő. A sportkocsik terén a Ford Mustang iránt mutatkozik a legnagyobb érdeklődés. A prémium járműveket két kategóriára bontotta az adatszolgáltató, az úgynevezett „executive” mezőnyben a BMW 5 Limousine, a luxus autók esetében pedig a Mercedes S-Class osztály járművei voltak 2018-ban eddig a legkelendőbbek.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a zaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!