Káprázatos szlovén zuhatag

2023.10.22. 12:00

A Sumik-vízesésnél jártunk a Pohorje-hegységben

Szlovéniában mintegy 300 vízesés található. Mi egyet látogattunk meg a közelmúltban úgy, hogy ráböktünk a térképre, s kíváncsiak vártuk a végeredményt. Nem csalódtunk.

Mozsár Eszter

Hatalmas fák között, a szurdokban kanyarog a Lobnica patak

Fotó: Mozsár Eszter

A Pohorje-hegység déli lábánál fekszik egy csodálatos, érintetlen terület, a Sumik Szűzredő Rezervátum. Egy szeptemberi, nyárias délutánon kerestük fel a gyönyörű vízesést, ahova motorral indultunk, s a lakott területet, aszfaltos utat elhagyva murvás úton jutottunk el. Autóvak, kerékpárral, motorral egyébként jól megközelíthető, bár útközben azért a biztonság kedvéért egy német turista hölgyet is megszólítottunk.

A parkoló mellett nem messze tábla segíti az eligazodást

A 19 hektáron elterülő, Szlovén Édennek is hívott vidék nem messze Maribortól fekszik. A Lobnica patak kettő, egy kisebb és egy nagyobb vízesést alakított ki, mi a nagyobbikat, a 24 méter magas Veliki Šumik zuhatagot tekintettük meg. Onnan a 9 méter magas Mali Šumik vízeséshez vezető túra már kicsit nehezebb. A Lobnica folyó (vagy patak) az 1290 méter magasan található Tiho tóból ered.

Érintetlen terület, ahol csak a madár, s néhány ember jár
Fotó: Mozsár Eszter

A rezervátum egy része olyan szűzerdő, ahol a fák eredeti mivoltukban maradtak meg, s valóban egyedülálló látvány és érzés a hatalmas mohás, néhol kidőlt és ott hagyott fatörzsek, a „járdaként” szolgáló gyökerek között, egyébként egy természetes anyagokat felhasználó, kiépített túraútvonalon haladni, néha mászni. A drótkötelek nagy segítséget jelentenek kapaszkodás közben.

A Veliki Šumik zuhatag felülről nézve. Több útvonalon is körbejárhatjuk a mellette lévő sziklákat

A látvány magáért beszél: a természet nagyságát hirdeti. Szerencsénk volt, ugyanis túránk alatt csupán az elején találkoztunk egy párral, s utána másfél-két órára csak miénk volt a varázslatos táj, s a hatalmas zuhatag.