Frissen Zalából

2021.07.04. 15:30

Edzés, fogyókúra a hőségben: mit hogyan érdemes? – videóval

A bikiniszezon, de pusztán a szép idő is arra sarkallhat minket, hogy az életmódunkra még nagyobb figyelmet fordítsunk. Szakértők segítségével jártuk körbe, mi az egészséges módja ennek.

Józsa Zsuzsa, Németh Lilla

A nyár jó időszak a fogyókúrára!

Az emberek többsége már tavasszal fogyókúrába kezd, hogy karcsú vonalakkal indítsa a nyári szezont, ez viszont nem mindig sikerül az elképzelések szerint. Aggodalomra azonban nincs ok, a szakértők szerint ugyanis nyáron könnyebb lefogyni.

A nyár talán az egyik legideálisabb évszak a fogyókúrázók számára, mivel sokkal könnyebben – néha akár észrevétlenül is – megszabadulhatunk pár felesleges kilótól.

- A nagy melegben kevésbé érezzük magunkat éhesnek, sok folyadékot iszunk, ezáltal pedig a teltségérzetünk is jobban megmarad. – mondta el Gellén Kiss Szilvia zalaegerszegi dietetikus.

Fotó: Shutterstock

Köztudott, nyáron elengedhetetlen a sok folyadékbevitel. Azonban nem csak az egészségi, hanem a kilók szempontjából sem mindegy, mit veszünk magunkhoz:

- Sokan nem veszik figyelembe, hogy az itallal is vihetünk be kalóriát. Fontos, hogy a folyadék cukor és energiamentes legyen, lehetőség szerint édesítés nélküli tea vagy víz. Természetesen ízesíthetjük ezeket mentával vagy citromlével a hűsítő, frissítő hatás érdekében.

A nyár azonban további előnyöket is tartogat a fogyókúrázók számára: a nagy melegben kevesebbet fogyasztunk nehéz ételeket.

- Jó esetben nem kívánjuk az erős, zsíros ennivalókat. Ebben az időszakban általában előnyben részesítjük a friss zöldségeket és gyümölcsöket, amiket sokkal könnyebb beszerezni is. Naponta többször együnk keveset, természetesen kisebb mennyiségű adagokat, ami lehetőleg tartalmazzon valamilyen zöldséget vagy gyümölcsöt. Napi 4-5 étkezés az ideális. – részletezte a dietetikus.

Fotó: Shutterstock

A súlycsökkenést azonban a meleg és a napsugarak is befolyásolják:

- Nyáron kevesebb a stresszhormon, a napsütés pedig segít, hogy jobban érezzük magunkat, ezáltal pedig kevesebbet nyúlunk a hűtő után.

Összegezve, a nyár kiváló időszak arra, hogy megszabaduljunk a felesleges kilóktól, a kialakított új életmódot pedig érdemes folytatni a hűvösebb évszakokban is.

Edzés a hőségben? Csak okosan!

Akár a pluszkilóktól szeretnénk megszabadulni, akár csak az egészségünket megőrizni, a mozgás nyáron is egy jó eszköz a kezünkben. Az év legmelegebb időszakában ugyanakkor nem árt, ha mértéket tartunk és úgy sportolunk, hogy az a testünknek valóban a hasznára váljon. Eller Johannához, zalaegerszegi testnevelő-fitness edzőhöz fordultunk tanácsokért.

Felmerül, hogy melyik sportot válasszuk, illetve azt milyen intenzitással űzzük. Ez utóbbit az edzettségi szint nagyban befolyásolhatja, azonban a gyakorlottabbaknak is ajánlott a megszokottnál kisebb lendületre kapcsolni.

- Célszerű olyan sportágat űzni, amit szeretünk csinálni, hiszen a hőségben nem könnyű edzeni. Az edzőtermek légkondival felszereltek, ott azért egyszerűbb, ám ha inkább a szabadtéren lennénk, semmiképp se a legnagyobb melegben sportoljunk, hiszen az eléggé megterhelő a szervezet számára. Az intenzitás edzettségtől függ, de érdemesebb ilyenkor egy kicsit alacsonyabb fokozaton edzeni. Fontos, hogy figyeljük a testünk jelzéseit, ha úgy érezzük, nehezünkre esik az aznapi testmozgás, akkor tanácsos inkább pihenni.

Fotó: Shutterstock

Johanna a szellősebb, vékonyabb anyagú edzőruhák viselését ajánlja. Mivel fokozottan ügyelnünk kell a folyadékpótlásra, mindig legyen nálunk innivaló. Emellett van még néhány szabály, amely a saját érdekünket szolgálhatja.

- Az edzőteremben fordítsunk gondot a higiéniára, használjunk váltócipőt és törülközőt, valamint a kihelyezett fertőtlenítőket. Szabadtéri edzés esetén a déli órákban ne tartózkodjunk a tűző napon, hiszen olyankor elég magas az UV-sugárzás. Javaslom a kora reggeli órákat vagy az estét, mikor már kicsit kellemesebb az idő. Célszerű árnyékba húzódni, rendszeresen inni, akár pihenőket tartani közben és fényvédő krémet használni!

Nyáron az egyik legnépszerűbb mozgásforma a futás, viszont nem veszélytelen. A fő, hogy kíméljük a szervezetünket, különösen, ha csak nemrég vágtunk bele. Mindenekelőtt törekedjünk a fokozatosságra.

- Ilyen melegben figyelni kell a tempóra, a pulzusra. A hőguta elkerülése érdekében ajánlatos sapkát viselni. Ha most kezdtük, érdemes sétával kombinálni, majd szép lassan váltani egyenletes tempójú futásra. Jó, ha tudjuk, mozgásszervi betegségnél vagy sérülésnél, testtartásbeli elváltozásnál kerülendő ez a sportág. Ilyenkor kérjük ki szakember véleményét arról, hogy milyen mozgásformát végezhetünk, s ha szükséges, folytassunk rehabilitációs jellegű edzést, ami felkészíti a testet.

Ha a szintén kedvelt kerékpározás vagy az úszás mellett tesszük le a voksunkat, akkor is legyünk tisztában a képességeinkkel, hiszen egy rosszul megválasztott táv komoly problémákat okozhat. Ezeknél csakugyan fontos az elegendő folyadék és a helyes táplálkozás, s persze a fényvédelemről sem feledkezhetünk meg.

Te hogyan tartod formában magadat?

A Városi Ifjúsági és Sportcentrumban és a Vizslaparkban járva megkérdeztük az embereket, hogyan lendülnek formába a karanténidőszak után. Videónkban elmondják:

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a zaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a zaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában