Filmkritika

2021.01.17. 14:00

Mundruczó Kornél: Pieces of a Woman

Mundruczó Kornél hazánk egyik legnevesebb és legtehetségesebb művészfilmes beállítottságú rendezője. Első angol nyelvű munkája, a Pieces of a Woman rögtön Oscar közelbe kerülhet, a végeredményt látva, nem véletlenül.

Péter Zsombor

Mundruczó Kornél eddigi legerőteljesebb filmjét készítette el. Képünkön Vanessa Kirby a film egyik jelenetében

Fotó: Benjamin Loeb / Netflix

Martha (Vanessa Kirby) terhes és párjával Seannal (Shia LaBeouf) eldöntik, hogy a kicsi otthon fog megszületni egy bába segítségével. A dolgok sokáig rendben mennek, ám egy nem várt komplikáció adódik. A következményekkel szembe kell nézni, s mindenki másképp igyekszik feldolgozni a történteket.

Mundruczó Kornél eddigi legerőteljesebb filmjét készítette el. Képünkön
Vanessa Kirby a film egyik jelenetében

Ironikus, hogy Mundruczó és író társa, Wéber Kata projektje, először itthon készült volna el, ám a filmalap nem támogatta a tervet, így a produkcióból nem lett semmi. Szerencsére külföldön sikerült financiális befektetőket találni, akik meglátták a fantáziát az ötletben, s minden akadály elhárult, ami gátolta a mű létrejöttét. Mi több, érkeztek a fesztiválsikerek, sőt Martin Scorsese is producerként egyengette a film útját. A forgalmazási jogokat a Netflix vette meg, így végre mi nézők is megbizonyosodhattunk róla, hogy milyen a Pieces of a Woman.

A történet kényes témákat feszeget, számos helyen el lehetne csúszni rajta, illetve rengetegféle stílusban el lehetett volna mesélni Martha esetét. Akár tárgyalótermi drámaként, politikai nézőpontokat beemelve, de szerencsére erről szó nincs, Mundruczó az egyénekre koncentrál. A bő fél órás nyitány egyértelműen a film legerőteljesebb pontja. A vágás nélküli szülési jelenet őszinte, hiteles és borzasztó intenzív, már-már úgy érezzük, mintha egy hozzátartozónk adna életet egy kisbabának. A valós időben történő eseménysorozat megkönnyíti az érzelmi ráhangolódást, sőt elemi erővel nehezedik ránk. Minden pillanatnak súlya, ereje van, és játszi könnyedséggel válunk empatikussá a főhősök felé. A prológus mellett az utolsó harmad a leghatásosabb, a köztes szegmens bár szintén működik, akadnak apróbb üresjáratok. A Mundruczóra jellemző szimbólumrendszer újfent előkerül, mely sok esetben öncélú művészieskedésnek hathat. Jelen esetben is találkozunk efféle elemekkel (pl: almamagok), de sikerült úgy beépíteni őket a cselekménybe, hogy minden részlet tartozzon valahová. A Pieces of a Woman elsősorban az emberről szól, így sok múlt a karakterábrázoláson. Wéber remek jellemrajzokat készített, mindenkinél máshogy ütközik ki a trauma, illetve az út, amit Marthának végig kell járnia, szintén beszédes. Olyan morális kérdésekkel kell szembenézünk a főhőssel egyetemben, melyekkel soha nem akarnánk találkozni. Lehet-e ilyenkor hibáztatni valakit? Másképp történtek volna a dolgok egy kórházban? Kinek a döntése vezetett idáig? Létezik egy ilyen esetben valós igazságszolgáltatás? Az utolsó harmad erre igyekszik választ adni, de a szembesülés, majd a továbblépés fázisa minden, csak nem sétagalopp.

A színészek remekelnek, Shia LaBeouftől kezdve Ellen Burstynig, a mű lelke azonban egyértelműen Vanessa Kirby, akinek minimum Oscar jelölés jár ezért az alakításért.

A Pieces of a Woman egyértelműen Mundruczó eddigi legérettebb és legjobb munkája. Fajsúlyos élmény és cseppet sem könnyű darab, s noha nem minden ízében tökéletes, érzelmi síkon rengeteget tud adni, miközben gondolkodóba ejt. Ezek után pedig talán egy kicsit könnyebben rakjuk össze a lelkünk darabkáit.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a zaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!