2010.08.31. 16:51
Tekerés "fotelben": Gyors és kényelmes, ez lehet a jövőjük?
Átszelni az országot Szentgotthárdtól Tiszabecsig autóval is fárasztó. Hát még kerékpárral. Novák Ádám jó egy éve a 680 kilométert 27 óránál kevesebb idő alatt tette meg. A Balatonalmádiban élő 27 éves fiatal saját fejlesztésű kétkerekűvel, szénszálas, műanyagvázas fekvőkerékpáron suhant át az országon.
Az angolul recumbent-nek nevezett jószágot magyarul fotelbringaként is emlegetik, mert lovasa kényelmes székben foglal helyet, és előrenyúló lábaival pörgeti a pedált.
- Prototípus volt, első kerékhajtású, gyorsan kiütköztek a hibái - utalt a kalandra. - Korábban letekertem vele a Sopron-Strasbourg közötti 1600 kilométert. Sík terepen bevált, de emelkedőkön, laza talajon hamar kipörgött a hajtott kerék. Néhány dombra úgy toltam fel, ezért a magyarországi túra után döntöttem a hátsó kerékhajtású változat kifejlesztése mellett. Bár ennél sokkal hosszabb a lánc, s ezért nagyobb a hajtási veszteség, mégis előnyösebb ez a megoldás - magyarázta.
A háttért ehhez családi vállalkozásuk, a balatonfűzfői Szatuna Kft. biztosította. Édesapja, Novák László és kollégája, Tóth János 1985-ben alakította cég elődjét, motorkerékpárokra gyártottak spojlereket, később plexiket. A ’90-es években a profilt gépkocsikra való légterelőkkel bővítették, majd gyári beszállítói lettek a Suzukinak, Dáciának. Alkalmanként repülőiparnak is dolgoztak, Gazella helikopterek óriási plexi buborékszélvédőit készültek Fűzfőn. Fő termékükből, az autó szélterelőkből évente 50 ezer pár hagyja el az üzemet, amelyet rosszul érintett az ipar válsága. A korábbi 25 fős létszámból mára 15 maradt.
- Új irány lehet a cég életében a fekvőbicikli - érzékeltette a fejlesztés jelentőségét Novák Ádám. - Itthon ennek nincs piaca, csak a legmegszállottabbak keresik, miközben külföldön egyre jobban terjed. Kényelmes, napi 100-150 kilométeres túrát fáradtság nélkül teljesíthet vele kezdő kerékpáros is. Én is hamar kipihentem magamat a 680 kilométer után. Nem fáj a hát, a váll, mert a test súlya nem terheli a karokat, az altesti gyötrelmek is elkerülik az utazót. Alacsony a légellenállása, ezért magasabb sebesség érhető el vele azonos energia befektetésével. Lejtőn pedig rendkívül jól gyorsul, akár a 100 kilométeres óránkénti tempó is elérhető. Ráadásul nem lehet vele átesni a kormányon blokkoló vészfékezésnél sem, mert alacsony a súlypontja érvelt a reku mellett.
A fiatal mérnök aktív sportolói tapasztalatait is felhasználta. Így született az egyenes vonalú, ezért rendkívül merev és könnyű szénszálas szerkezet. A váz súlya 4,3 kilogramm, de kompletten is alig több 9 kilónál, ami a hagyományos kerékpárok között is rendkívül jó értéknek számít, a rekuk között pedig egyenesen rekordgyanús.
A technológia munkaigényes, ezért a gyártás jövő évi beindításakor alig százas szériával számolnak. Háromféle típus szerepel a terveik között. A versenyzésre, illetve a túrázása szánt változat mellett az egyiket hátsó rugózással szerelik. Elsősorban vázként szeretnék kínálni új terméküket, hogy mindenki a maga igénye szerint állítsa össze a fotelbringáját, no meg a rengeteg hozzávaló alkatrész és munkaigény miatt nem lenne gazdaságos az összeszerelés.
Bár még csak a rekuk prototípusánál tartanak, Ádám már új ötletet forgat fejében.
- Európába terjed az e-bike, az elektromos kerékpár, a pedelec, ez lehet a jövő alternatív városi közlekedési eszköze. Ezen az úton kellene elindulnunk - mosolyodott el.
Egy recumbent "menet":
2009 decemberében beszámoltunk egy kanizsai fiatalemberről, aki saját maga készített fekvő biciklit. – Olvassa el a cikket itt!