Gazdaság

2007.10.18. 02:29

A fogyasztók védelmében

Budapest - Szigorúbb bírságok, gyakoribb ellenőrzés, fokozott tájékoztatás - ezek jellemzik hamarosan a szeptember 1-jén létrejött Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság tevékenységét.

Zalai Hírlap

Az előbbieket Wittich Tamás főigazgató hangsúlyozta, akit arról kérdeztünk, mi indokolta a szervezeti átalakítást, és mi változik ezáltal?

- A Fogyasztóvédelmi Főfelügyelőség és a regionális fogyasztóvédelmi felügyelőségek összevonásával egységes szervezetbe került az irányítás és a feltételrendszer megteremtése. A 2007-2013-ig elfogadott középtávú fogyasztóvédelmi politika megvalósítása szükségessé tette az átalakítást. Alapvető célunk a hazai lakosság tudatos fogyasztóvá válásának elősegítése, a civil szervezetek szerepének növelése, valamint a fogyasztóvédelem hatósági szerepének megerősítése.- A felügyelőségeket az átszervezés hogyan érinti? - Az integráció nem változtatott a felálláson, megmaradt a területi felügyelőségek régiós szervezete, s valamennyi megyében működnek tovább a kirendeltségek. Az újdonság az, hogy valamennyi régióban létrehoztunk egy ellenőrzést koordináló osztályt, valamint egy hatósági és jogi osztályt az egységes bírságolás és szankcionálás megvalósítására. Jelenleg ugyanazért a szabálytalanságért gyakran eltérő büntetést szabnak ki az ország különböző részein. - Szigorodik a hatóság, vagy a fogyasztóvédelem szolgáltató jellegét erősítik? - Szigorú bírságpolitikára készülünk, elsősorban azokkal szemben, akik a fogyasztók széles körét visszatérően károsítják meg. Ma nem kellően visszatartó erejűek a büntetések, pedig tavaly az ellenőreink 1,6 milliárd forint bírságot szabtak ki, az idén az első fél évben már 70 millió forinttal többet, mint az előző év hasonló időszakában, 846 millió forintot. Hamarosan nyilvánosságra hozzuk az egymillió forint felett bírságolt cégek listáját. Ugyanakkor alapfeladatunk a fogyasztók tájékoztatása, tehát a szolgáltató tevékenységünket is fokozzuk, hiszen a fogyasztók kiszolgáltatottsága abból ered, hogy az alapvető fogyasztói jogosítványaikkal nincsenek tisztában. Hárommilliósra tehető az a fogyasztói réteg, amely emiatt védtelennek tekinthető. - Hogyan lehet ezen változtatni?- Az utóbbi időben talán már észre lehetett venni, hogy sokkal több hír jelenik meg a sajtóban, a médiában a fogyasztóvédelmi ügyekről. A fokozott nyilvánosság mindenképppen elősegíti a fogyasztói tudatosságot. Gondolkodunk új módszereken is. Ilyenek például a nyílt napok, amelyek keretében a fogyasztók számára ingyenes laboratóriumi vizsgálatokat indítottunk ebben az évben. Elsőként napszemüvegeket és gyermekjátékokat vizsgáltunk.- A fogyasztó azért érzi magát kiszolgáltatottnak, mert a konkrét panaszaival magára marad a gyártókkal, kereskedőkkel szemben. - Az egyéni panaszok ügyintézése nem minden esetben tartozik a hatáskörünkbe, ez gyakran a civil szervezetek vagy a békéltető testületek feladata, és az is előfordul, hogy az egyetlen járható út a bírósági eljárás. Ez nem jelenti azt, hogy semmit nem teszünk, ha valaki hozzánk fordul. A panaszost tájékoztatjuk, hol, milyen jogorvoslatra van lehetősége, s a szolgáltatóval szemben eljárást indítunk. Ha például többet számláztak neki a meleg vízért, vagy nem jól számolták ki a gázkompenzációt, megvizsgáljuk a szolgáltatónál a számlázási gyakorlatot. Az esetek többségében egyébként nem számláznak többet, hanem a fogyasztó számára érthetetlen és követhetetlen a számla. Ezért folyamatosan vizsgáljuk a közüzemi számlák tartalmát is.- Bejelentették, hogy bővülni fog a fogyasztóvédelem hatásköre. - Most zajlanak az egyeztetések a fogyasztóvédelmi hatóság általánosabb hatásköréről. Érint bennünket például a tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatról szóló európai uniós szabályok átvétele, de a már elfogadott villamosenergia-törvény szerint 2008-tól hozzánk tartozik a villamosenergia-ügyek fogyasztóvédelme, szó van a gáztörvény hasonló módosításáról, és várhatóan hozzánk kerül a pénzintézetek fogyasztóvédelmi felügyelete is. - Ellenőrzik-e az új kereskedelmi formákat, például az internetes vásárlást?- Méghozzá rendszeresen. A következő időszakban az úgynevezett távol lévők között kötött szerződésekre , az internetes vásárlásra, a csomagküldő szolgálatokra koncentrálunk. Fokozottan ellenőrizzük azt az értékesítési formát is, ami nálunk most terjed: szinte ingyen kirándulásra invitálják a gyakran idősekből álló közönséget, de a program lényegében árubemutató, amelyen rendkívül vonzónak tűnő feltételeket kínálnak, de azt nem mondják meg nekik, hogy nyolc napon belül következmények nélkül elállhatnak a vásárlástól. Folyamatosan ellenőrizzük a fiatalkorúak szeszes itallal, dohánytermékkel való kiszolgálását, a piacokat, s természetesen az év végi ünnepek előtt a szaloncukrot, a karácsonyfaégőket.

- A Fogyasztóvédelmi Főfelügyelőség és a regionális fogyasztóvédelmi felügyelőségek összevonásával egységes szervezetbe került az irányítás és a feltételrendszer megteremtése. A 2007-2013-ig elfogadott középtávú fogyasztóvédelmi politika megvalósítása szükségessé tette az átalakítást. Alapvető célunk a hazai lakosság tudatos fogyasztóvá válásának elősegítése, a civil szervezetek szerepének növelése, valamint a fogyasztóvédelem hatósági szerepének megerősítése.- A felügyelőségeket az átszervezés hogyan érinti? - Az integráció nem változtatott a felálláson, megmaradt a területi felügyelőségek régiós szervezete, s valamennyi megyében működnek tovább a kirendeltségek. Az újdonság az, hogy valamennyi régióban létrehoztunk egy ellenőrzést koordináló osztályt, valamint egy hatósági és jogi osztályt az egységes bírságolás és szankcionálás megvalósítására. Jelenleg ugyanazért a szabálytalanságért gyakran eltérő büntetést szabnak ki az ország különböző részein. - Szigorodik a hatóság, vagy a fogyasztóvédelem szolgáltató jellegét erősítik? - Szigorú bírságpolitikára készülünk, elsősorban azokkal szemben, akik a fogyasztók széles körét visszatérően károsítják meg. Ma nem kellően visszatartó erejűek a büntetések, pedig tavaly az ellenőreink 1,6 milliárd forint bírságot szabtak ki, az idén az első fél évben már 70 millió forinttal többet, mint az előző év hasonló időszakában, 846 millió forintot. Hamarosan nyilvánosságra hozzuk az egymillió forint felett bírságolt cégek listáját. Ugyanakkor alapfeladatunk a fogyasztók tájékoztatása, tehát a szolgáltató tevékenységünket is fokozzuk, hiszen a fogyasztók kiszolgáltatottsága abból ered, hogy az alapvető fogyasztói jogosítványaikkal nincsenek tisztában. Hárommilliósra tehető az a fogyasztói réteg, amely emiatt védtelennek tekinthető. - Hogyan lehet ezen változtatni?- Az utóbbi időben talán már észre lehetett venni, hogy sokkal több hír jelenik meg a sajtóban, a médiában a fogyasztóvédelmi ügyekről. A fokozott nyilvánosság mindenképppen elősegíti a fogyasztói tudatosságot. Gondolkodunk új módszereken is. Ilyenek például a nyílt napok, amelyek keretében a fogyasztók számára ingyenes laboratóriumi vizsgálatokat indítottunk ebben az évben. Elsőként napszemüvegeket és gyermekjátékokat vizsgáltunk.- A fogyasztó azért érzi magát kiszolgáltatottnak, mert a konkrét panaszaival magára marad a gyártókkal, kereskedőkkel szemben. - Az egyéni panaszok ügyintézése nem minden esetben tartozik a hatáskörünkbe, ez gyakran a civil szervezetek vagy a békéltető testületek feladata, és az is előfordul, hogy az egyetlen járható út a bírósági eljárás. Ez nem jelenti azt, hogy semmit nem teszünk, ha valaki hozzánk fordul. A panaszost tájékoztatjuk, hol, milyen jogorvoslatra van lehetősége, s a szolgáltatóval szemben eljárást indítunk. Ha például többet számláztak neki a meleg vízért, vagy nem jól számolták ki a gázkompenzációt, megvizsgáljuk a szolgáltatónál a számlázási gyakorlatot. Az esetek többségében egyébként nem számláznak többet, hanem a fogyasztó számára érthetetlen és követhetetlen a számla. Ezért folyamatosan vizsgáljuk a közüzemi számlák tartalmát is.- Bejelentették, hogy bővülni fog a fogyasztóvédelem hatásköre. - Most zajlanak az egyeztetések a fogyasztóvédelmi hatóság általánosabb hatásköréről. Érint bennünket például a tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatról szóló európai uniós szabályok átvétele, de a már elfogadott villamosenergia-törvény szerint 2008-tól hozzánk tartozik a villamosenergia-ügyek fogyasztóvédelme, szó van a gáztörvény hasonló módosításáról, és várhatóan hozzánk kerül a pénzintézetek fogyasztóvédelmi felügyelete is. - Ellenőrzik-e az új kereskedelmi formákat, például az internetes vásárlást?- Méghozzá rendszeresen. A következő időszakban az úgynevezett távol lévők között kötött szerződésekre , az internetes vásárlásra, a csomagküldő szolgálatokra koncentrálunk. Fokozottan ellenőrizzük azt az értékesítési formát is, ami nálunk most terjed: szinte ingyen kirándulásra invitálják a gyakran idősekből álló közönséget, de a program lényegében árubemutató, amelyen rendkívül vonzónak tűnő feltételeket kínálnak, de azt nem mondják meg nekik, hogy nyolc napon belül következmények nélkül elállhatnak a vásárlástól. Folyamatosan ellenőrizzük a fiatalkorúak szeszes itallal, dohánytermékkel való kiszolgálását, a piacokat, s természetesen az év végi ünnepek előtt a szaloncukrot, a karácsonyfaégőket.

- A Fogyasztóvédelmi Főfelügyelőség és a regionális fogyasztóvédelmi felügyelőségek összevonásával egységes szervezetbe került az irányítás és a feltételrendszer megteremtése. A 2007-2013-ig elfogadott középtávú fogyasztóvédelmi politika megvalósítása szükségessé tette az átalakítást. Alapvető célunk a hazai lakosság tudatos fogyasztóvá válásának elősegítése, a civil szervezetek szerepének növelése, valamint a fogyasztóvédelem hatósági szerepének megerősítése.- A felügyelőségeket az átszervezés hogyan érinti? - Az integráció nem változtatott a felálláson, megmaradt a területi felügyelőségek régiós szervezete, s valamennyi megyében működnek tovább a kirendeltségek. Az újdonság az, hogy valamennyi régióban létrehoztunk egy ellenőrzést koordináló osztályt, valamint egy hatósági és jogi osztályt az egységes bírságolás és szankcionálás megvalósítására. Jelenleg ugyanazért a szabálytalanságért gyakran eltérő büntetést szabnak ki az ország különböző részein. - Szigorodik a hatóság, vagy a fogyasztóvédelem szolgáltató jellegét erősítik? - Szigorú bírságpolitikára készülünk, elsősorban azokkal szemben, akik a fogyasztók széles körét visszatérően károsítják meg. Ma nem kellően visszatartó erejűek a büntetések, pedig tavaly az ellenőreink 1,6 milliárd forint bírságot szabtak ki, az idén az első fél évben már 70 millió forinttal többet, mint az előző év hasonló időszakában, 846 millió forintot. Hamarosan nyilvánosságra hozzuk az egymillió forint felett bírságolt cégek listáját. Ugyanakkor alapfeladatunk a fogyasztók tájékoztatása, tehát a szolgáltató tevékenységünket is fokozzuk, hiszen a fogyasztók kiszolgáltatottsága abból ered, hogy az alapvető fogyasztói jogosítványaikkal nincsenek tisztában. Hárommilliósra tehető az a fogyasztói réteg, amely emiatt védtelennek tekinthető. - Hogyan lehet ezen változtatni?- Az utóbbi időben talán már észre lehetett venni, hogy sokkal több hír jelenik meg a sajtóban, a médiában a fogyasztóvédelmi ügyekről. A fokozott nyilvánosság mindenképppen elősegíti a fogyasztói tudatosságot. Gondolkodunk új módszereken is. Ilyenek például a nyílt napok, amelyek keretében a fogyasztók számára ingyenes laboratóriumi vizsgálatokat indítottunk ebben az évben. Elsőként napszemüvegeket és gyermekjátékokat vizsgáltunk.- A fogyasztó azért érzi magát kiszolgáltatottnak, mert a konkrét panaszaival magára marad a gyártókkal, kereskedőkkel szemben. - Az egyéni panaszok ügyintézése nem minden esetben tartozik a hatáskörünkbe, ez gyakran a civil szervezetek vagy a békéltető testületek feladata, és az is előfordul, hogy az egyetlen járható út a bírósági eljárás. Ez nem jelenti azt, hogy semmit nem teszünk, ha valaki hozzánk fordul. A panaszost tájékoztatjuk, hol, milyen jogorvoslatra van lehetősége, s a szolgáltatóval szemben eljárást indítunk. Ha például többet számláztak neki a meleg vízért, vagy nem jól számolták ki a gázkompenzációt, megvizsgáljuk a szolgáltatónál a számlázási gyakorlatot. Az esetek többségében egyébként nem számláznak többet, hanem a fogyasztó számára érthetetlen és követhetetlen a számla. Ezért folyamatosan vizsgáljuk a közüzemi számlák tartalmát is.- Bejelentették, hogy bővülni fog a fogyasztóvédelem hatásköre. - Most zajlanak az egyeztetések a fogyasztóvédelmi hatóság általánosabb hatásköréről. Érint bennünket például a tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatról szóló európai uniós szabályok átvétele, de a már elfogadott villamosenergia-törvény szerint 2008-tól hozzánk tartozik a villamosenergia-ügyek fogyasztóvédelme, szó van a gáztörvény hasonló módosításáról, és várhatóan hozzánk kerül a pénzintézetek fogyasztóvédelmi felügyelete is. - Ellenőrzik-e az új kereskedelmi formákat, például az internetes vásárlást?- Méghozzá rendszeresen. A következő időszakban az úgynevezett távol lévők között kötött szerződésekre , az internetes vásárlásra, a csomagküldő szolgálatokra koncentrálunk. Fokozottan ellenőrizzük azt az értékesítési formát is, ami nálunk most terjed: szinte ingyen kirándulásra invitálják a gyakran idősekből álló közönséget, de a program lényegében árubemutató, amelyen rendkívül vonzónak tűnő feltételeket kínálnak, de azt nem mondják meg nekik, hogy nyolc napon belül következmények nélkül elállhatnak a vásárlástól. Folyamatosan ellenőrizzük a fiatalkorúak szeszes itallal, dohánytermékkel való kiszolgálását, a piacokat, s természetesen az év végi ünnepek előtt a szaloncukrot, a karácsonyfaégőket.

Ezek is érdekelhetik