2011.08.12. 08:29
Szöcskeautó - nincs idő horgászni
Hobbiautónak tervezték, bulijárgánynak, amivel kimennek majd néha pecázni. A horgászatra nem maradt idő, az autó viszont némi átalakítás után sikert hozott gazdáinak.
- Ez kellően merev, vastag falú, sokat bír és mégsem drága - adta indokát különösnek tűnő választásuknak.
Az első variáció két üléssel épült, hiszen bulijárgánynak szánták. Egyszer használták így, a kustánszegi falunapon mutatták be tavaly májusban. A legjobb helyen, hiszen a település a roncsderbi futamok régi házigazdája.
- Ott javasolták, hogy nevezzünk be az országos bajnokságba. Ezért átalakítottuk együlésesre, és a saját építésű kategóriában indultam vele. Az idei szezonban öt futam után a 2. helyen állok. Szinte minden szabadidőm erre megy, havonta két versenyt tartanak, közben meg javítom, szerelem, átalakítom a gépet.
Ebben néha a verseny közbeni csattanások is segítenek. Így derült ki például, hogy a nagyobb ütéstől elferdült első futóművel stabilabb a járgány kanyarban, ami nagyon fontos szempont, hiszen a hátsó kereket hajtó 150 lóerő állandóan kitörni készül.
- Nagyobb gázfröccstől vagy ha éppen leveszem a lábam a pedálról, azonnal keresztbe akar fordulni az autó, ezért folyamatosan korrigálni kell. A kanyarokat csak sodródva lehet bevenni.
Az akár 170 kilométer/órás tempóra is képes gép egyébként akár könnyen irányíthatónak is mondható, de persze csak ha finoman adagolja a sofőr az 1600 köbcentis tuningolt Suzuki motor erejét. A teljesítménynöveléshez, a másfél száz ló életre keltéséhez a gyújtást és a vezérlést változtatta meg, kicserélte a szelepeket, megnövelte a kompressziót. A kormánymozdulatokat elektromos szervo és bolygóműves gyorsító viszi át a kerekekre, melyek teljes kitérítéséhez elég a volán fél fordulata. A bütykös gumikkal maga mögött porfelhőt vagy épp sárzuhatagot húzó gép alacsony súlypontja és 210 centis nyomtávja miatt felboríthatatlan. És már tervezik a következő lépcsőfokot, az összkerékhajtást.
- Ez akkora előnyt jelent gyorsulásban, úttartásban, ami miatt most még csak második vagyok a bajnokságban, mert az első helyezett összkerekes géppel versenyez - adta magyarázatát Beke István.
- Ez akkora előnyt jelent gyorsulásban, úttartásban, ami miatt most még csak második vagyok a bajnokságban, mert az első helyezett összkerekes géppel versenyez - adta magyarázatát Beke István.
A versenyeken minden kategória háromszor teljesíti a versenytávot, a starthelyeket az időeredmények szerint osztják. Az egyesített startban maximum 15 autó vehet részt. Verseny közben megengedett az autók nem szándékos, koccanást meg nem haladó mértékű ütközése. A nap végén a három futam alapján hirdetnek végeredményt, a napi rangsorok pedig az év végére összesített eredménnyé válnak.