Egyéb

2011.06.17. 12:22

A biztos pusztulástól mentették meg az Opelt: szinte családtag az oldtimer

Gyerekkorom érintett meg, amikor becsusszantam a fekete autó ülésére. A vékony küllőjű kormánykerék, a műszerek az egykor volt Pobedát juttatták eszembe, pedig Opel Kapitänben terpeszkedtem.

Arany Gábor

- Nem véletlen, a második világháború után a Szovjetunióba került jóvátételként a német gyár, és a Kapitän terveit felhasználva gördült le a szalagokról a Pobeda, amit később a lengyelek vettek gyártásba Warsava néven - magyarázza a tulajdonos, a 37 éves Ernyes Zoltán, aki gyerekként a fekete autóban játszott - ahogy most fiai teszik ugyanezt -, és ezen ismerkedett a szakma fortélyaival.

Édesapja után ő is karosszérialakatos mesterként szerzett magának ismertséget Zalaegerszegen és azon túl is.

A Kapitänt a nyolcvanas évek elején egy hagyárosböröndi udvarról mentette meg az apja az enyészettől: előtte majdnem a kigyulladt pajtában veszett, aztán a marhaitató kút mellett állt évekig a szabad ég alatt, és kerti traktorként végezte volna, de nem kapott gazdája átalakítási engedélyt rá.

- Az akkori előírások szerint legfeljebb négyhengeres motor hajthatta a házi munkagépet, ebben pedig 2,5 literes hathengeres soros benzinmotor dolgozik. Ezért haszontalanná vált, így édesapám, aki korábban kinézte magának, megvette. Az autó nálunk átfogó felújításon esett át, ami minden elemét, porcikáját érintette, ez két évig tartott. Pár tábla lemez el is fogyott a rozsda megzabálta helyek pótlására. Legkevesebbet talán a motorral kellett foglalkozni, mert az előző tulajdonos a felújítását követően döntött az Opel leállításáról. A gépszív most is rövid forgatás után gyorsan életre kel, a napi közlekedésben is el lehet vele indulni. Korábban számos veterántalálkozó jeles vendége volt.

- Ez volt az első oldtimerünk, nekünk több ez mint tárgy, inkább családtag, ami hozzánk nőtt. Ekkor ejtett rabul az ötvenes évek formavilága és határozza meg azóta is az autóknál az ízlésemet. Ez szenvedély, ami már gyerekkoromban megfertőzött és a jelek szerint nagyobbik fiamat is, aki már általam restaurált retro pedálos autó büszke tulajdonosa - magyarázza.

Ernyes Zoltán műhelyéből már több felújított veteránautó kigurult, és a tervek között szerepel összes oldtimerük restaurálása.

Mint elmeséli, az 1949-es gyártású Opel Kapitänt 1950 őszén helyezték forgalomba Bécsben, textil-nagykereskedő járt vele. További három osztrák tulajdonos után 1958-ban került hazánkba, jómódú orvos házaspárhoz, majd tíz évvel később Hagyárosböröndön tűnt fel. Piacozásra használták a nagy belső terű, strapabíró szerkezetet.

Mint elmeséli, az 1949-es gyártású Opel Kapitänt 1950 őszén helyezték forgalomba Bécsben, textil-nagykereskedő járt vele. További három osztrák tulajdonos után 1958-ban került hazánkba, jómódú orvos házaspárhoz, majd tíz évvel később Hagyárosböröndön tűnt fel. Piacozásra használták a nagy belső terű, strapabíró szerkezetet.

AMERIKAI TŐKE ÉS TECHNOLÓGIA

Formavilágán érződik az amerikai hatás: a német Opel 1929-ben került a General Motorshoz, ami tőkét és új modelleket is jelentett számára. Az önhordó karosszériás Kapitän 1938-ban lépett színre. A háború után, 1948- ban indult újra a kisebb módosításokon átesett modell gyártása. A 2473 köbcentis motor 55 lovát 3 fokozatú váltó közvetíti a hátsó merevtengelyhez. A négyajtós, 6 üléses, 1180 kg önsúlyú autó 125 km/órás sebességet ért el, fogyasztása 13,5 liter 100 kilométeren.  

További képek itt!



Lóerő rovatunk további cikkeit ide kattintva olvashatja!

Ezek is érdekelhetik