2010.10.08. 06:02
Ez a szörnyeteg nem a magyar utakra született
Belső Ernőék családi házának udvarán már hét esztendeje áll egy 1959-ben gyártott angol, Rolls Royce dízelmotorral felszerelt British Leyland Scammell nyergesvonató.
- Akkor azonnal lecsaptam rá, s kilóra, alig 210 ezer forintért megvettem - mesélte az autószerelőként dolgozó Ernő. - A monstrum működőképesen került hozzám, kerekein a kertek alatt, a szántóföldeken gurultam haza vele.
A kiskanizsai fiatal elismerte, napokig csak gyönyörködött szerzeményében, s bár komplett műszaki leírást kapott róla, a világhálón szörfölve ismerte meg a monstrumot. No meg úgy, hogy beleült, elfordította a kulcsot, és a barátaival kivitték a közeli rétre.
- A tízkerekű, bütykös abroncsai nem hazudtolták meg magukat, hisz játszi könnyedséggel gyűrték le az akadályokat - folytatta Ernő. - Mostanában nem indítottuk el, de a 12 tonnás vadállat , 12 ezer köbcentiméteres Rolls-Royce motorja menetre kész állapotban van. Azt viszont nem szeretném, hogy felfalja a rozsda, ezért jövő tavasszal nekilátok a helyreállításának. Nagy autó, nagy munka, de szeretném ha újra gyári állapotában csillogna.
A Scammell név az elmúlt század fordulója idején egy londoni bognárműhelyhez kötődött, ahol esetenként hintókat is gyártottak. Aztán 1921-ben elkészítették - a főleg sivatagi közlekedésre szánt - első teherautójukat. A csuklós kiképzésű kocsi, egyből 7,5 tonna terhet tudott szállítani. A monstrum sikerei révén 1922-ben megszületett a Scammell Lorries, a gyárat Watfordban húzták fel. Csuklós és merev alvázas, nyolckerekű autókat gyártottak 40 éven át. A hadsereg legfőbb beszállítójaként nagy teherbírású tankszállító nyergesvontatók készültek. A brit cég a háború után is kitartott a hadsereg gépjármű parkjának felszerelése mellett, és más speciális járműveket is gyártott. A Scammell vállalat 1988-ban végleg bezárta a kapuit.
- A teherbírásukról legendákat zengtek a tanáraink, ez a példány komplett furóberendezést cipelt - tette hozzá Belső Ernő. - Sőt mivel eredetileg volt pótkocsija is, azzal együtt kétvagonnyi cementet is elbírt. Ennek megfelelően a kerekeket ujjnyi vastag, két centiméteres csavarok tartják a helyükön.
A hosszú távolságok legyűrésére alkalmas montsrum vezetőfülkéjéig két méter magasra kell felmászni. A kilátás a furcsa, eltolt kab miatt elfogadható, ráadásul a kanyarodásban még szervókormány is segít, de egyértelmű, hogy a hatalmas szörnyet még így sem a ma- gyar utakra tervezték.