Egyéb

2009.05.29. 11:15

Szelíd sportautó, Bogár-alapon (fotókkal)

Zalaegerszeg - Álruhás Bogár, ez a Volkswagen Karmann Ghia. Lekerekített vonalai messziről tán még az ős-Porsche sportautókat is idézik, ám a karosszéria alatt lapuló technika nem csak mai szemmel tűnhetett megmosolyogtatónak.

MTI

- Ez a harmadik Volkswagenem, s bármerre járok vele, kivívja a figyelmet - kezdte az abszint zöld gömbölyded sportkocsi bemutatását tulajdonosa, Pávlicsné Mikola Lívia, az 1995 óta működő Zalaegerszegi Autó-Motor Veteránklub vezetője. Férje, Pávlics Viktor vonzalma a keleti autók, különösen a Volgák iránt közismert, így meglepetést szerzett feleségének, amikor hazaállított az új szerzeménnyel, az 1973-ban gyártott Karmann Ghia-val.

- Muzeális kategóriába tartozik, veterán rendszámot is kapott, de nagyon szépen megy, jól húz a motorja és könnyedén eléri akár 160-as tempót is - jellemezte a szép vonalú kupét.

Ez nem tűnik soknak, de ez az autó tulajdonképpen a Volkswagen Bogár alapjaira épített sportkocsi. Motorja ezért az abban megszokott négyhengeres, léghűtéses gyönyörű hangú boxer, és ez is hátul lapul. Az 1584 köbcentiből származó 50 lóerőt négyfokozatú váltómű továbbítja a torziós rugós lengőkarok végén hajtott hátsó, 15 colos kerekekhez. Elől már tárcsa-, míg hátul dobfékek gondoskodnak a lassulásról.

Szerkezeti felépítéséből következően csak az elöl utazók számára kényelemes, mert hátul gyerekeknek sem túl tágas. Nem is családi autó, hisz az orrában kialakított és a kesztyűtartóból nyitható csomagtartó legfeljebb 100 litert nyel el. Az elöl rendelkezésre álló helyet korlátozza a 40 literes benzintartály és a pótkerék is. Utóbbi kettős szerepben: levegőjének nyomásával juttatják a mosófolyadékot a szélvédőre. A fűtést a kézifék mellett két kis sárga kar szabályozza, hideg vagy meleg levegőt is beereszthetünk a léghűtéses motortól. A meleg ellen az ajtók keret nélküli ablakainak leengedésével harcolhatunk, de huzatmentesen távozik a levegő a hátsó elefántfülek kinyitásával is.

Bár a Pávlics-istállóban ott áll egy 1973-ban gyártott Passat és a kupé alapját jelentő közel 40 éves Bogár is, kedvenc most a kupé.

Az első hosszabb út a Karmannal Gyöngyösre vezet, ahol június 6-án gyűlnek össze a veterán járművek kedvelői. Természetesen a hagyományos zalaegerszegi találkozón is bemutatják, erre pedig augusztus második hétvégéjén kerül sor.



Fotók: Arany Gábor

Harminc lóerőről indult
A sportautó megépítésérôl a VW az ´50-es évek elején döntött. A prototípus 1953-ban született meg Wilhelm Karmann tervei alapján, aki az olasz Ghia stúdiót vonta be a munkába. Az elsô kupé 30 lóerôs boxermotorjával inkább csak a sportosság látszatát keltette, ám így is 10 ezer kelt el belôle az első évben, 1956- ban. A hatvanas évek végén már 33 ezer darabot adtak el évente és gyártották 1974-ig. Helyére a Scirocco lépett.
  


További autós  hírek Lóerő rovatunkban - Klikk ide!

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a zaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!