Nem kell temetni a nyomtatott sajtót

Budapest - Május 19-én, szombaton a Vörösmarty téren szervezi meg a Magyar Lapkiadók Egyesülete (MLE) a hatodik Sajtófesztivált. A több mint 40 standon csaknem valamennyi hazai kiadó bemutatkozik. A rendezvény fő célja az olvasás népszerűsítése. Korai még temetni a nyomtatott sajtót, igaz, komoly kihívások előtt állnak a kiadók.

Klecska Ernő

- Közhely, hogy a sajtó válságban van. A válság leginkább azt szokta jelezni, hogy nem nagyon látjuk, merre akarunk menni, de a jövő megjóslásának legjobb formája, ha mi magunk alakítjuk azt - állítja Kovács Tibor, az MLE elnöke. A szakember úgy véli, beigazolódott az a jóslat, hogy az új médiumok megjelenése nem fogja eltüntetni a korábbiakat. Ahogy a rádió nem tüntette el a sajtót, a tévé a rádiót, úgy az internet sem fogja eltüntetni a nyomtatott sajtót. Nyilván ez a mi felelősségünk is, hogy ebben a változó világban hogyan alkalmazkodunk. Az innováció és alkalmazkodóképesség az alapja annak, hogy új és fontos szereplői legyünk annak az új gazdaságnak és társadalomnak, ami itt forrong körülöttünk. A megújulás motorja nem lehet más, mint az, hogy a kiadók jobban megismerjék a fogyasztókat és azt a közeget, amelyben dolgoznak. Az internet ebben nagy lehetőséget adott, hiszen az interaktivitás a fogyasztói szokások követését is lehetővé teszi - tette hozzá.
 
Csak akkor lehet sikeres egy tartalomszolgáltató, ha minden platformon képes tartalmat előállítani, s minden ilyen területnek megvan a maga kihívása. A digitális mezőben az a legnagyobb kérdés: ki az, aki ott fizet a tartalmakért  mondta, s nem hagyott kétséget afelől, hogy a nyomtatott sajtó nyilvánvalóan meg fog változni. Jelentőségét soha nem veszíti el, sőt a megváltozott funkcióval még meg is erősödhet.
 
A trendkutatók azt mondják, a jövő évszázad egyik meghatározó terepe az egészséges élet lesz. Az egészséges gazdaság, az egészséges politika, az egészséges  életvitel - a média itt tud olyan szereplő lenni, ahol az önmagunkra figyelés folyamatait be tudja mutatni  - jósolta Kovács Tibor.


 
Nem pusztán  piaci, de politikai változások is vannak. Az a hármas, bűvös kifejezés, ami nyugaton már korábban megjelent, most nálunk is felhangosodott. Ez a szabadság, a felelősség és az elszámoltathatóság. Itt is, mint sok helyütt máshol, az egyensúly a fontos. A felelősség és elszámoltathatóság csak akkor tud hatékony lenni, ha az igény a szakma részéről jön és nem külső kényszerként valósul meg. Mi magunk kell hogy felelősséggel viseltessünk a saját munkánkért, nekünk kell a saját forrásainkért, azok hitelességéért felelősséget vállalni, és azért is, ha valami nem úgy történik, ahogy azt gondoltuk. A mai, gyorsan változó világban a tartalomszolgáltatásért felelős személyek és szervezetek csak akkor tudnak eredményt elérni, ha innovatívak, gyorsak és professzionálisak - szögezte le.
 
Korai még a nyomtatott sajtót temetni, mutatják a számok is. 2011-ben 600 millió példány nyomtatott sajtótermék fogyott el. Ha a számok mögé nézünk, látjuk, hogy olyan nagy baj nincs - állítja Győri Adél, a Millward Brown Hungary vezető tanácsadója. A Sajtófesztivált támogató intézet szakembere rámutatott: a sajtó még mindig tömegeket mozgat meg, nagyon sokaknak fontos. Tévhit az is, hogy a fiatalok nem olvasnak. Olvasnak, bár teljesen mást, és nagyon érdeklődőek.
 
A magyarok három-négy lapot is olvasnak, és egy évben akár tíz nyomtatott sajtótermékkel is kapcsolatba kerülnek. Az arány a különböző korcsoportokban 70 százalék fölött van, és a 15-17 éves korosztályban is ezt lehet mérni. A csúcs a 40-69 évesek mezőnyében látszik, s a kutatók arra számítanak, hogy a fiatalok sem fognak eltűnni  ha a lapkiadók továbbra is megtalálják velük a kapcsolatot.
 
- Homokba dugni persze nem lehet a fejünket, jön az internet - figyelmeztetett Győri Adél. Magyarországon ma mindenki tévét néz, de az internet a fiatalok körében a második legnépszerűbb médium, s ahogy ők idősödnek, úgy lesz egyre nagyobb a piaci részesedése is. Ugyanakkor az is igaz, ha a fiatalokon kívül mást is el akarunk érni, akkor a nyomtatott sajtó megkerülhetetlen.


Lapcsoportunk is ott lesz a Sajtófesztiválon

Várjunk olvasóinkat és az érdeklődőket lapcsoportunk, a Pannon Lapok Társasága (PLT) standján a Sajtófesztiválon, ahol forgatni fogjuk a digitális PLT-s szerencsekereket PLT-s ajándékokért, a gyermekeket mese-dvd-vel várjuk, és természetesen lapjainkkal és egyéb kiadványainkkal is megismerkedhetnek.
A Főszerkesztők órája keretében május 19-én 15-16 óra között lapcsoportunk részéről Kázmér Judit ügyvezető igazgató és Halmágyi Miklós, a Vas Népe főszerkesztője válaszol kérdéseikre a PLT standján.

 

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a zaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!