Brutális az összkerekes pankrátor (fotókkal)

A jövő heti somogybabodi off road fesztiválra készül különleges festésű UAZ terepjárójával a hahóti Hajmási Norbert. Az egykori katonai autó könnyedén veszi az akadályokat, ami nem is csoda, hiszen 3000 köbcentis Mercedes-motor duruzsol a motorháztető alatt.

Horváth-Balogh Attila


A fiatalember tavaly, egyik ismerősétől vásárolta meg az 1986-os évjáratú UAZ-t, amely kis híján az enyészeté lett: már éppen szét akarták vágni. Jó vétel volt, 50 ezer forintba került a kasztni, 70 ezerbe a motor, s szintén ötvenbe voltak a jó kis terepre való gumik. Az autó lelke, a motor egyébként már nem az orosz ipar remeke, hanem egy öthengeres, 3000 köbcentis Mercedes-gyártmány, mely korábban egy G-Mercedesben dolgozott. A váltó szintén német márka, amit sikerült „összeházasítani” a GAZ 69- es terepváltójával. A kasztnit is megemelték, s az átalakításoknak köszönhetően nagyon brutális lett a 2 tonnás gép: a bivalyerős motor és a magas has számára nincs akadály. Amit az is bizonyít, hogy amikor nem off roadoznak vele, akkor az erdőn, fakitermelésen használják a faanyag kiközelítésére. Egyszerűbben: rönkhúzásra. A küzdelmes életutat meggörbült első lökhárító jelzi.


– Mivel a nagykanizsai Saubermacher- Pannonia Hulladékgyűjtő Kft.-nél dolgozom gépkocsivezetőként, s az autóm (egyébként minden jármű) piros és ezüst színű, arra gondoltam, ezt is ilyenre festjük át. Kicsit extrém lett, az igaz, de nekem nagyon tetszik – magyarázta Hajmási Norbert, aki azt is elmondta: az UAZ rendbetételében testvére és a haverok segédkeztek. – A somogybabodi fesztivál lesz az első nyilvános megmérettetésünk vele, már készülünk rá ezerrel. A Kis-Balaton Off Road Klub keretében megyünk, onnan hozzávetőleg 30 autó vesz részt a jövő heti rendezvényen.


Belülről az UAZ igencsak puritán. Az ajtók amolyan igazi „ólra valók”, ha rendesen be akarjuk csukni, oda kell vágni. (És még így is kinyílnak minden gödörnél...) Belső oldalukon nincs kárpit, cserébe viszont óriási rekeszeket kapunk, s egyik-másikba annyit pakolhatunk, mint más autóban négybe. Hogy a terepjáró külsejét még jobban feldobja, Norbert matricákat ragasztott rá: az első ajtókról a közkedvelt meseszereplő, Spongya Bob vigyorog ránk, a hátsó ajtókra veszélyeshulladék-jelzés, leghátulra pedig „Tolni” matrica került. Így teljes az összhatás. Persze, tolni még nem kellett, sőt. Az UAZ a legmeredekebb emelkedőkön is vad tempóban száguld fölfelé, s közben érces hangon üvölt a dob nélküli kipufogó...


A NÉMETEK ELŐL KÖLTÖZTEK
Az uljanovszki UAZ-gyár 1941-ben kezdte meg működését, amikor a szovjet ipar jelentős részét keletebbre költöztették a német hadsereg közeledése miatt. A gyár az 1950-es évek végén fogott bele egy orosz terepviszonyoknak megfelelő terepjáró kisteherautó kifejlesztésébe, a széria a 450-es nevet kapta. A hatvanas évek elején megkezdődtek a kísérletek a GAZ 69-es terepjáróautó felváltására is, melynek eredményeként 10 évig tartó tesztelés és tervezőmunka után 1972-ben megszületett a legendás UAZ 469-es széria, melyekből még sok fut az utakon – pontosabban a dombokon – ma is.

 

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a zaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!